Áron beszámolt a Superweek 2014 konferencia szerdai napjáról, amikor Avinash Kaushik vezetésével a web/digitális analitika világszintű szakemberei tartottak előadásokat. Én az ezt megelőző keddi napon vettem részt, azon belül is egy nagyon speciális workshopon, ami teljesen az Universal Analytics-ről szólt. Valamint lehetőségem volt több külföldi szakemberrel beszélni, hogy ők hogyan látják az analitika világát.
Az egész konferencián érződött, hogy az analitika iparág már "felnőtt" korban van a nyugati országokban, míg a régiónkban csak mostanra nőtt ki országonként maroknyi cég, akik komolyan foglalkoznak vele.
Az előadásokon is látszódott, hogy egy nagyon dinamikusan változó illetve a technológiai változásokat szorosan követő szakma ez, hiszen a tavaly konferencia előadás témáihoz néhány mostani előadás hasonlított csak, például nagyon sokan beszéltek a Tag Manager lehetőségeiről-előnyeiről, ami előző évben szinte teljesen hiányzott.
Az előadások inkább az amerikai előadói stílusban zajlottak, tehát a legtöbben valamilyen üzenet(ek)et próbáltak átadni, azt járták körül inkább vizuális elemek használatával. De a korábbi évekhez hasonlóan például az angol Phil Pearce rendkívül gyakorlatközpontú előadásában naponta használható technikai megoldásokat mutatott a PPC illetve az Analitika területéről.
A nap folyamán különböző külföldi szakemberekkel volt lehetőségem beszélgetni és meglépő módon nagyon hasonló problémákkal küzdenek ők is, mint szolgáltatók, mint hazai szolgáltatóként mi is. Valamint a piacról alkotott képünk is hasonló. Ezek pedig a következőek:
- Az online marketing képzés az egyetemeken egyáltalán nem naprakész, így egy szakirányú egyetem elvégzése egyáltalán nem eredményezi azt, hogy megfelelő szakember lesz a hallgatóból. Néha többet ér, ha valaki a középiskola után valamilyen webfejlesztői munkát végez, jóban van a számokkal, rendelkezik üzleti érzékkel. Belőlük nyugaton is gyorsabban tudnak profi online analitikust képezni.
- Kevés az olyan szakember a piacon, aki ért a webanalitikai rendszerekhez és ezzel párhuzamosan az adott cég üzleti működését is átlátja. Hiszen az adatok értelmezése csak a folyamat első fele, a második felében viszont üzleti döntéseken alapuló módosításokat kell tenni/javasolni. Illetve rendelkezni kell valamennyi marketing rálátással, hiszen a látogatói forgalmat a webhelyekre-applikációkra ezek segítségével visszük.
- A nagy cégek - a rugalmatlan felépítésük és a módosítások jóváhagyását túl hosszan engedélyező működésük miatt - helyett a kis és közepes vállalkozások tudják a leginkább kiaknázni az analitika rendszereket, rugalmasabban és gyorsabban tudnak fontos módosításokat megvalósítani. Ezzel sokkal jobban teljesítő honlapokat illetve applikációkat tudnak csinálni, igaz hogy a kisebb marketing büdzsé miatt általában kisebb látogatói volument oda terelve.
- A piacokon nagyon sok résztvevő felismerte, hogy szüksége van analitika tudásra, legyen szó akár belső-, akár külső munkatársról/szolgáltatóról. Valamint ennek árát is hajlandó megfizetni, főleg ha látja hogy mondjuk X ezer Ft kifizetése 4-5ször nagyobb értékű megtérülést eredményez. De még mindig várat magára egyfajta boom, amikor is a fejlődni akaró cégek ezrei kezdenek nagyobb figyelmet fordítani a méréseikre, következtetések levonására.
- Egy jó analitikus - a rendszerek profi használatán illetve az üzleti tudáson túl - legalább alapszinten képben van a kódolás területén, ért az UX-hez, hatékonyan A-B tesztel.
- Szükséges edukálni a felhasználókat/ügyfeleket, hiszen gyorsan változnak a mérési rendszerek; folyamatosan vezetni kell őket, hogy az új technológiai-üzleti folyamatokból mi és hogyan termel neki értéket.
A beszélgetések során kiderült, hogy - itt is, mint nagyon sok területen - a magyar piac jelentősen lemaradva követi csak a nyugati piacokat, de a távolság már nem is akkora!
Köszönjük a Superweek szervezőinek a tényleg világszintű szakemberek Magyarországra hozását!
Jövőre ugyanitt!