Az elmúlt években annyira sokféle hirdetési és mérési eszköz által generált kódot kell a fejlesztőknek elhelyezni az oldalon, amelyek szükségesek a pontos marketing és honlap méréshez. Így egy új honlap verzió indításakor nagyon kell figyelni, hogy minden szükséges kód átkerüljön az új oldalra. De a kódhoz kötődő módosítások/újítások implementálása is sokszor nehézkes, sok figyelmet igényel a fejlesztőtől illetve a kód elhelyezését kérőtől.
És akkor még nem is beszéltünk arról a - főleg nemzetközi portáloknál előálló - hosszadalmas folyamatról, amikor más nyelven beszélő/más országban dolgozó fejlesztőkkel kell egyeztetni az elhelyezést, illetve a vezetőséggel kell egyeztetni a kódelhelyezés engedélyeztetését.
A Google ennek a mérőkód elhelyezési és menedzselési problémának a kezelésére jelentette be múlt héten a Tag Manager nevű eszközt, amely egyetlen "konténer" kód elhelyezése után egy felületen teszi lehetővé különböző marketing/analitikai eszköz mérőkódjának menedzselését, több szintű engedélyezés mellett.
Amerikában a Google Tag Manager szolgáltatása felkavarta a Tag Manager szolgáltatók piacát, ahogy évekkel ezelőtt a Google Analytics az analitikai eszközök piacával tette ezt meg. Hiszen egy könnyen használható, ingyenes és mégis professzionális eszközt adott a felhasználóknak.
Egy teljesen különálló és ingyenes eszközről van szó, amihez a Google Fiókunkkal tudunk hozzáférni. Így az Analytics-től függetlenül tudunk jogosultsági szinteket kiosztani, illetve tudunk harmadik féltől (nem Google) származó kódokat is használni.
A rendszer az Analytics-nél már látott hármas bontást használja, tudunk Fiókokat (account) létrehozni, amikben a különböző Konténerek (Container) tartalmazzák az egyes kódokat.
A Fiók és a Konténer szinten tudunk hozzáadni felhasználókat, akik vagy csak láthatják a beállításokat, vagy láthatják és módosíthatják, vagy pedig láthatják/módosíthatják/törölhetik/publikálhatják azokat.
Utóbbi hozzáférést érdemes csak a fejlesztőknek/rendszergazdáknak megadni, a szerkesztési jogot pedig a marketing/kampánykezelő munkatársaknak, akik kezelik a hirdetési/analitikai rendszereket.
A beállítás menete
A beállítás első lépéseként egy Fiókot és egy Konténert kell megadnunk. A Fiókok egyedi azonosítóval rendelkeznek, amely megjelenik az elhelyezendő kódban is. Minden Konténer-nek egyedi Javascript kódja van, de ezt akár több domain címen is fel tudjuk használni. Domain címet nem is kötelező megadnunk, mivel az Analytics-hez hasonlóan azon oldalakon történik majd mérés, ahova kikerül a mérőkód. Ettől függetlenül mindig adjuk meg, mert a későbbi menedzselésnek nem tudjuk majd tisztán azonosítani, hogy melyik domain címmel dolgozunk.
Az így kapott kódot helyezzük a mérni kívánt domain cím(ek) minden al-oldalának forráskódjának nyitó BODY részében.
A legtöbb honlapnál ennyi mérőkód elhelyezési feladat lesz csak, minden mást a felületen lehet beállítani/módosítani.
Ezeket a Tags, Rules illetve a Macros lehetőségek segítségével lehet elvégezni.
A Tags opció alatt tudjuk a különböző rendszerek által generált kódokat elhelyezni a Konténerünkben. Technikailag ez úgy néz ki, hogy például ha egy Adwords konverziós mérőkódot akarunk elhelyeztetni, akkor az Adwords felületén "előállítjuk" a kódot, a kapott kódból pedig a google_conversion_id = és a google_conversion_label = paramétereknél látható értékeket megadjuk a Tag megfelelő celláiban.
A baloldal láthatjuk az Adwords által adott kódot, amiből a megfelelő részeket átemeltük a Tag megadásához:
A Konténerünk minden al-oldalban szerepelt, így minden címke (Tag) felvitelekor meg kell határoznunk, hogy melyik URL-en, vagy milyen látogató forrás vagy oldalon belüli cselekvéskor fusson le a címke. Ezt hívja az eszköz szabálynak (Rule), amelyet mindig meg kell adni.
Az Adwords konverzió mérését például azt akarjuk, hogy csak akkor fusson le, ha a valaki a köszönő oldalt tölti be és a látogatói forrása google. A beállított szabály így néz ki:
Sajnos a felületen nem kapunk semmilyen visszajelzést, hogy jól működik-e a mérésünk, ezt mindig az adott marketing/analitikai eszközben kell ellenőriznünk.
A Tag Manager egyéb lehetőségei
A már említett címkék és szabályokon túl lehetőség van arra, hogy különböző Macro-k megadásával különböző feltételekhez kössük a címkékben megadott mérések lefutását. Például betöltődés, felhasználó interakció vagy valamilyen változó értékének egyezése esetén fusson le mérés.
Ezekről egy későbbi bejegyzésünkben részletesen is írunk majd.