A keresőkből - akár fizetett, akár organikus részéből - jövő forgalom legnagyobb előnye, hogy a Google Analytics kulcsszó szintű információkat ad róla.
Ha tudjuk, hogy mondjuk az üvegpohár szóra jövők jobban konvertálnak, mint a bögre szóra jövők, akkor mind a keresőoptimalizálásban, mind a keresőhirdetésekben nagyobb hangsúlyt fordíthatunk az üvegpohár szóra, hiszen többet megér jobb pozícióban megjelenni rá.
A Google organikus forgalomra vonatkozó ezen információ egy része "tűnik" el a "not provided probléma" miatt. A not provided az organikus (SEO) forgalom azon részének "összefoglaló neve" a Google Analytics-ben, amely az SSL titkosítás miatt nem tartalmaz kulcsszó szintű adatokat.
SSL titkosított keresések pedig a bejelentkezett felhasználóknál történik, amit a Google előbb 2011. márciusában vezetett be az angolszász országokban, majd 2011. decemberétől világ szinten is.
Ehhez hozzá jön még az, hogy a Mozilla Firefox böngészőbe épített kereső a Google kereséseknél már alapértelmezetten SSL titkosított találati oldalra visz minket, függetlenül attól, hogy be vagyunk-e jelentkezeve a Google fiókunkba.
A keresések/SEO forgalom mekkora részét érint ez?
Ez az érték honlaponként változó értékű, 5%-tól akár 70%-80%-ig terjedhet.
Az ügyfeleink között mérések tapasztalatai alapján az mondható, hogy 2012. márciusában lett igazán jelentős mértékű a not provided forgalom a SEO forgalmon belül, ez 16%-ot jelentett. Áprilisban ez még tovább nőtt - 22%-ra -, május első felében elérve a 25-26%-ot.
Vagyis az organikus forgalomból jövő látogatók közül minden 4.-ről nem rendelkezünk kulcsszó szintű adattal.
Amikbe bele kell törödni:
- Fogadjuk el, hogy amíg a Google nem változtat a háttér technikai megoldásán, nem fogjuk tudni kinyerni a kulcsszó szintű adatokat a not provided forgalomból, csak minimálisan.
- Hiába használunk más webanalitikai eszközt, azok sem adják vissza ezen információkat, mert a Google nem jeleníti meg őket, így nem tudja kinyerni más eszköz sem.
Hogy hozhatjuk ki a legtöbbet mégis a helyzetből?
Négy dolog van, amelyek elvégzése után részben ki tudjuk nyerni az adatokat.
De sajnos becslésekbe/feltételezésekbe kell bocsátkoznunk, így a korábbi paradicsomi állapot - hogy szinte minden SEO forgalomról volt kulcsszó szintű adatunk is - már nem érhető el újra.
A legjobb, ha rendelkezünk egy csak SEO forgalmat tartalmazó profillal, a biztonság kedvéért. Ha ilyenünk nincsen jelenleg, akkor hozzunk létre egyet a következő szűrő használatával:
Ezen profilba dolgozzunk, hogy ne legyen semmilyen adatvesztés, rendelkezzünk a szűretlen adatokkal is.
1. Rendeljük hozzá a kulcsszó pozíciós adatokat a SEO szavakhoz.
Egy egyszerű szűrővel hozzá tudjuk adni a szavakhoz, hogy mely pozícióban megjelenve jött rájuk forgalom.
A tapasztalataink alapján ez az organikus szavak 70-80%-ánál visszaad helyezés információkat.
2. Szedjük szét a kereső forgalmat domain szintűre.
A találati lista a szerint is változik, hogy milyen domain című Google/Google motorra futó keresőt használunk, így hasznos lehet a pontosításban, hogy éppen melyik domain címről jött a keresés.
A következő szűrővel tudjuk megtenni ezt a bontást:
Az A mező szűrési feltétele a következő: http://([^/]*)
3. Az elemzéseknél használjunk Céloldal másodlagos dimenziót.
Ezzel képet kapunk, hogy a not provided szavak mely al-oldalunkra hoztak látogatókat.
3+1. Nyerjünk ki minden releváns adatot!
A Google Analytics-ben nagyon jó személyre szabott riportokat tudunk összeállítani, amit mi is nagyon kedvelünk. DE! Jelenleg csak 2 db dimenziót tudunk használni egyszerre, így nem tudjuk egy riportban látni a pozíciós-domain-landoló oldal adatokat.
Tehát vagy 1 egyéni jelentésen belül 2-3 munkalapot alakítunk ki és így a következő adatokat kapjuk:
Az egyéni jelentések fiókhoz kötődnek, így a következő linkre kattintva (és a Google Analytics fiókba belépve) mindenki elmentheti magának és használhatja a SEO profiljára:
https://www.google.com/analytics/web/permalink?type=custom_report&uid=zpRmuWM7RZGKoX6py4upBw
A másik megoldás, hogy használunk egy Google Analytics API-t használó Excel bővítményt, mi az Excellent Analytics-et preferáljuk, amelyben már 3 dimenzió is összehozható, pont ami nekünk kell most.
A beállítások utáni eredmény a következő excel tábla:
Ha alaposak akarunk lenni, akkor nem csak a landoló URL-t, hanem a landoló oldal címsorát és meta leírását is berakjuk a táblázatba, ezt kapva:
Itt jön a becslés/feltételezés rész!
4. Hogyan becsüljük meg, hogy mégis milyen szavakat rejt a not provided "csoport"!
Rendelkezünk tehát azon adatokkal, amiket ki tudtunk nyerni. Tudjuk, hogy milyen keresőben, milyen pozícióban jelentünk adott szóra, milyen oldalra érkezett a látogató, annak mi a címsora és a meta leírása. Illetve rendelkezünk még a látogatások különböző mutatóival.
A keresőoptimalizálás során fontos, hogy nyomon kövessük azon szavakra a helyezésünket, amik vagy sok és/vagy értékes látogatókat hoznak honlapunkra. Ilyenkor heti/napi rendszerességgel nyomon követjük a TOP10-30 kulcsszavunk helyezését a találati listán.
Erre a néhány tucat (de nagyon fontos) szóra megvannak a helyezés adataink, amiket összevethetünk a 3 pontban leírt teendők eredményeivel, így legalább a főszavakra kinyerhetjük a szószintű adatokat.
De a többi szónál, hogy mégis milyen konkrét kulcsszóra jöttek ezen látogatások, csak becsülni tudunk.
Ha nem éppen nagyon aktív keresőoptimalizálás/honlap átalakítás folyik és nem érintett minket akár pozitív, akár negatív helyezésekkel valamelyik idei Google algoritmus váltás, akkor a ki tudunk indulni a múltbeli adatokból is.
És nagy segítséget nyújt az a tény is, hogy ha egy szó X%-át adja nem not provided SEO forgalomnak, akkor elég valószínű, hogy a not provided forgalom hasonló arányt adja.
Láthattuk, hogy a not provided probléma miatt "eltűnő" adatokat részben vissza tudjuk nyerni, amíg nem ez a fajta forgalom fogja adni a SEO forgalom nagyobbik részét, addig ez a lehetőség fenn áll.
Sajnos ahogy egyre több vonalon vezetik be az SSL titkosított találati listákat, ebből a kisebbségből a többség lesz, ami már tényleg nehezen elemezhető teszi az organikus forgalmat (legalábbis kulcsszó szinten).
Jó not provided adatkinyerést mindenkinek!