A not provided probléma

2012. május 22. 15:06 - Deli Norbert - HD

A keresőkből - akár fizetett, akár organikus részéből - jövő forgalom legnagyobb előnye, hogy a Google Analytics kulcsszó szintű információkat ad róla.
Ha tudjuk, hogy mondjuk az üvegpohár szóra jövők jobban konvertálnak, mint a bögre szóra jövők, akkor mind a keresőoptimalizálásban, mind a keresőhirdetésekben nagyobb hangsúlyt fordíthatunk az üvegpohár szóra, hiszen többet megér jobb pozícióban megjelenni rá.

A Google organikus forgalomra vonatkozó ezen információ egy része "tűnik" el a "not provided probléma" miatt. A not provided az organikus (SEO) forgalom azon részének "összefoglaló neve" a Google Analytics-ben, amely az SSL titkosítás miatt nem tartalmaz kulcsszó szintű adatokat.

SSL titkosított keresések pedig a bejelentkezett felhasználóknál történik, amit a Google előbb 2011. márciusában vezetett be az angolszász országokban, majd 2011. decemberétől világ szinten is.
Ehhez hozzá jön még az, hogy a Mozilla Firefox böngészőbe épített kereső a Google kereséseknél már alapértelmezetten SSL titkosított találati oldalra visz minket, függetlenül attól, hogy be vagyunk-e jelentkezeve a Google fiókunkba.

A keresések/SEO forgalom mekkora részét érint ez?

Ez az érték honlaponként változó értékű, 5%-tól akár 70%-80%-ig terjedhet. 

Az ügyfeleink között mérések tapasztalatai alapján az mondható, hogy 2012. márciusában lett igazán jelentős mértékű a not provided forgalom a SEO forgalmon belül, ez 16%-ot jelentett. Áprilisban ez még tovább nőtt - 22%-ra -, május első felében elérve a 25-26%-ot.

Vagyis az organikus forgalomból jövő látogatók közül minden 4.-ről nem rendelkezünk kulcsszó szintű adattal. 

Amikbe bele kell törödni:

- Fogadjuk el, hogy amíg a Google nem változtat a háttér technikai megoldásán, nem fogjuk tudni kinyerni a kulcsszó szintű adatokat a not provided forgalomból, csak minimálisan.

- Hiába használunk más webanalitikai eszközt, azok sem adják vissza ezen információkat, mert a Google nem jeleníti meg őket, így nem tudja kinyerni más eszköz sem.

Hogy hozhatjuk ki a legtöbbet mégis a helyzetből?

Négy dolog van, amelyek elvégzése után részben ki tudjuk nyerni az adatokat.
De sajnos becslésekbe/feltételezésekbe kell bocsátkoznunk, így a korábbi paradicsomi állapot - hogy szinte minden SEO forgalomról volt kulcsszó szintű adatunk is - már nem érhető el újra.

A legjobb, ha rendelkezünk egy csak SEO forgalmat tartalmazó profillal, a biztonság kedvéért. Ha ilyenünk nincsen jelenleg, akkor hozzunk létre egyet a következő szűrő használatával:

  not provided szuro2.PNG

 

Ezen profilba dolgozzunk, hogy ne legyen semmilyen adatvesztés, rendelkezzünk a szűretlen adatokkal is.

1. Rendeljük hozzá a kulcsszó pozíciós adatokat a SEO szavakhoz.

Egy egyszerű szűrővel hozzá tudjuk adni a szavakhoz, hogy mely pozícióban megjelenve jött rájuk forgalom.
A tapasztalataink alapján ez az organikus szavak 70-80%-ánál visszaad helyezés információkat.

notprovided-szuro1.png

2. Szedjük szét a kereső forgalmat domain szintűre.

A találati lista a szerint is változik, hogy milyen domain című Google/Google motorra futó keresőt használunk, így hasznos lehet a pontosításban, hogy éppen melyik domain címről jött a keresés. 

A következő szűrővel tudjuk megtenni ezt a bontást:

notprovided-szuro2.png

Az A mező szűrési feltétele a következő: http://([^/]*)

 

3. Az elemzéseknél használjunk Céloldal másodlagos dimenziót.


Ezzel képet kapunk, hogy a not provided szavak mely al-oldalunkra hoztak látogatókat. 

 notprovided-szuro3.PNG

  

3+1. Nyerjünk ki minden releváns adatot!

A Google Analytics-ben nagyon jó személyre szabott riportokat tudunk összeállítani, amit mi is nagyon kedvelünk. DE! Jelenleg csak 2 db dimenziót tudunk használni egyszerre, így nem tudjuk egy riportban látni a pozíciós-domain-landoló oldal adatokat.

Tehát vagy 1 egyéni jelentésen belül 2-3 munkalapot alakítunk ki és így a következő adatokat kapjuk:

 not provided - meres pelda3.png


Az egyéni jelentések fiókhoz kötődnek, így a következő linkre kattintva (és a Google Analytics fiókba belépve) mindenki elmentheti magának és használhatja a SEO profiljára:

https://www.google.com/analytics/web/permalink?type=custom_report&uid=zpRmuWM7RZGKoX6py4upBw

A másik megoldás, hogy használunk egy Google Analytics API-t használó Excel bővítményt, mi az Excellent Analytics-et preferáljuk, amelyben már 3 dimenzió is összehozható, pont ami nekünk kell most.


A beállítások utáni eredmény a következő excel tábla:

not provided - meres pelda4_1.png

Ha alaposak akarunk lenni, akkor nem csak a landoló URL-t, hanem a landoló oldal címsorát és meta leírását is berakjuk a táblázatba, ezt kapva:

not provided - meres pelda5.png


Itt jön a becslés/feltételezés rész!

4. Hogyan becsüljük meg, hogy mégis milyen szavakat rejt a not provided "csoport"!

 

Rendelkezünk tehát azon adatokkal, amiket ki tudtunk nyerni. Tudjuk, hogy milyen keresőben, milyen pozícióban jelentünk adott szóra, milyen oldalra érkezett a látogató, annak mi a címsora és a meta leírása. Illetve rendelkezünk még a látogatások különböző mutatóival. 

A keresőoptimalizálás során fontos, hogy nyomon kövessük azon szavakra a helyezésünket, amik vagy sok és/vagy értékes látogatókat hoznak honlapunkra. Ilyenkor heti/napi rendszerességgel nyomon követjük a TOP10-30 kulcsszavunk helyezését a találati listán. 

Erre a néhány tucat (de nagyon fontos) szóra megvannak a helyezés adataink, amiket összevethetünk a 3 pontban leírt teendők eredményeivel, így legalább a főszavakra kinyerhetjük a szószintű adatokat.

De a többi szónál, hogy mégis milyen konkrét kulcsszóra jöttek ezen látogatások, csak becsülni tudunk. 

Ha nem éppen nagyon aktív keresőoptimalizálás/honlap átalakítás folyik és nem érintett minket akár pozitív, akár negatív helyezésekkel valamelyik idei Google algoritmus váltás, akkor a ki tudunk indulni a múltbeli adatokból is.

És nagy segítséget nyújt az a tény is, hogy ha egy szó X%-át adja nem not provided SEO forgalomnak, akkor elég valószínű, hogy a not provided forgalom hasonló arányt adja. 

Láthattuk, hogy a not provided probléma miatt "eltűnő" adatokat részben vissza tudjuk nyerni, amíg nem ez a fajta forgalom fogja adni a SEO forgalom nagyobbik részét, addig ez a lehetőség fenn áll. 

Sajnos ahogy egyre több vonalon vezetik be az SSL titkosított találati listákat, ebből a kisebbségből a többség lesz, ami már tényleg nehezen elemezhető teszi az organikus forgalmat (legalábbis kulcsszó szinten).

not provided adatkinyerést mindenkinek!

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://webanalitika.blog.hu/api/trackback/id/tr854507758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása