Az emberek nagyobbik része szereti a kvíz játékokat, amikor egy témában képet kapnak tudásukról, hiányosságaikról.
Évek óta foglalkozom webanalitikával és még mindig meglep, hogy a felhasználói mennyire nincsenek tisztában azzal, hogy mégis milyen mélységben használják ki az Analytics eszközt és hogy mik a rendszer nyújtotta lehetőségek; számukra fontos üzleti adatokat ki tudnak-e nyerni; mit kell kezdeni a kinyert információkkal.
Több előadáson megmutattam már a következő példát, ami jól példázza, hogy a "felületes" webanalitikai információk alapján történő üzleti döntések mennyire hibásak lehetnek.
A példában 2 marketing eszközt látunk, a ráfordított költségeket és a kapott eredményeket összevetve, egy vásárlás központú honlap (vagyis webáruház) oldalnál.
A tapasztalataink alapján a legtöbb felhasználó megelégszik azzal, hogy méri a vásárlás tényét, esetleg még az e-kereskedelmi adatokat (kosárérték, vásárolt termék, stb.). A zöld vonal feletti sorok ezen információkat tartalmazzák, a felhasználó ebből azt vonja le, hogy a jobboldali marketing csatorna a jobban teljesítő, inkább azt használja a továbbiakban.
Ha felismerjük, hogy ennél részletesebb mérések is vannak, akkor beállítva őket a zöld vonal alatti adatsorokat is megkapjuk. A felhasználó döntése - a több/mélyebb adat miatt - ilyenkor már más, sokkal inkább helyes, mint ha a kevesebb/felületes adat alapján hozta volna.
Ahogy mondani szokták a "betegséget előbb fel kell ismerni, mielőtt gyógyítani lehetne". Vagyis fel kell ismernünk, hogy mik a tényleges lehetőségek és hogy azokból mi miket használunk és miket nem (pedig üzletileg érdemes lenne).
Hogy mindenki felmérhesse a webanalitika elméleti lehetőségeire/használatára vonatkozó jelenlegi tudását és képet kapjon a lehetőségekről, vegye végig a következő kvíz táblát.
(A tábla teljes méretben megnézhető a képre kattintva.)
Szívesen veszünk minden visszajelzést (elért pontok, vélemény) a kommentek között, szeretnénk legalább 3 havonta - frissítve az új lehetőségekkel - megjeleníteni az analitika kvízt.