A legutóbbi bejegyzésünkben már említettük a Cost Analysis névre hallgató újdonságot, amely segítségével már a felületen tudunk megtérülés számítást látni a marketing eszközeinkre vonatkozóan.
Azóta már több fiókunkban is megjelent a lehetőség, így gyakorlati tapasztalatokról számolhatunk be, hogy hogyan is működik a gyakorlatban és milyen nehézségeink merültek fel.
Sajnos az adatok visszatöltéséhez még nem tudjuk az Analytics felületet használni, így vagy az API-n keresztül töltjük fel az adatokat vagy third-party eszközt használunk.
Azzal is legyünk tisztában, hogy a feltöltött adat csak legalább 12 órával később jelenik meg a riportoknál.
Adatok adminisztrálása
A felületen az Adminisztrálás fül alatt a Tulajdon szinten (ahol a profilok vannak felsorolva) érhetjük el az "adminisztrációs" részét, amely így néz ki:
Az adatforrás ebben az esetben egy egyedi azonosítóval (UID) ellátott marketing kampány kell hogy legyen, vagyis olyan jól azonosítható Forrás/Médium-al rendelkező marketing forrás, amihez hozzá tudunk kattintás és költés adatokat társítani.
Fontos megkötés, hogy egyidejűleg csak 25 ilyen adatforrás adható meg Tulajdononként.
Az adatforrás megadásakor mindössze a Név illetve a Leírás mezőt kell tetszőlegesen kitölteni, típusként pedig jelenleg még csak a Költség típus választható. Illetve hasonlóan az egyéni jelentésekhez itt is ki kell választani, hogy mely profilokban jelenjen meg a feltöltött adat.
Ez után elmentve a megadott értékeket kapunk egy egyedi UID-val rendelkező adatforrást.
A felületen már nem is tudunk mást csinálni, csak a feltöltés után a Forgalmi források->Cost Analysis riportban majd elemezni a kapott értékeket.
Adatok tényleges feltöltése
Az adatok feltöltése az Attribúciós Modell Eszköz-ön (amely még csak zárt bétában elérhető) keresztül lesz megoldható a felületen, ezen kívül vagy írunk külön programot, amely az API-n keresztül feltölti az adatokat vagy egy külső eszközt használunk a feltöltésre.
Mi a Next Analytics V5-ös verzióját használtuk erre, amely egyébként egy nagyon jó riportoló eszköz, ebbe emelték be a költség adatok feltöltésének lehetőségét egy külön felületen.
Mivel egy API-t használó eszközről van szó, azért meg kell adnunk a hozzáférési adatainkat és engedélyezni kell, hogy kommunikálhasson a nevünkben.
Ez után már csak ki kell választanunk a megfelelő Fiók-Tulajdon-t és ha az előbb leírt módon létrehoztunk adatforrást, akkor azt már ki is tudjuk választani.
Nem is maradt már más teendő, csak a megfelelő formában struktúrált fájlt feltölteni.
A feltöltés folyamán kapunk státusz feliratot, a feltöltés végén pedig generál egy táblázatos fájlt a Next Analytics, amiben a feltöltés adatai vannak.
Alapértelmezetten 3 alapmutató kell, hogy szerepeljen az adatfájlban, nem is lehet mást megadni. Ez a három mutató a megjelenés- illetve a kattintásszám, valamint a költés. Ebből a három adatból ő kiszámítja a felületen a CTR és a CPC alamutatókat.
Dimenzióként pedig a forrás illetve médium kell mindenképpen szerepeljen, ezen túl még megadhatjuk a kampány és a kulcsszó adatokat.
Jelenleg csak egy nap adatait tartalmazhatja egy CSV fájl, de abba berakhatjuk több marketing kampány aznapi adatait. Hogy melyik napra vonatkozó adatok vannak a forrás fájlba két féle módon adhatjuk meg: vagy a forrásfájl 1. sorába beírjuk a dátumot vagy a Next Analytics felületén egy cellába beírjuk.
Az általunk feltöltött adatforrás fájl nagyon egyszerű volt, mindössze a forrás-médium-megjelenés-kattintás-költés adatokat tartalmazta, az Analytics által kért oszlopnevekkel:
Ez után nem is kell mást tennünk, mint várnunk hogy a feltöltött adat megjelenjen az Analytics felületén. A súgó szerint 12 órát kell várni erre, de úgy tapasztaltam hogy 10 óra múlva már megjelent az adat.
Riportok
Az Adwords riportcsoport Kattintásonként riportjával megegyező felépítésű Cost Analysis (magyar neve még nincs) riportot a Forgalmi források között találjuk.
A riport egyetlen részből áll, dimenziót tudunk váltani, ha megadtuk a Kampány vagy Kulcsszó adatokat.
A megtérülés adatokat az e-kereskedelmi illetve a célértékek összegéből számítja a rendszer, vagyis nem látjuk, hogy adott költség mellé milyen bevétel adatok társulnak (ez egyértelmű hátrány).
Természetesen egyéni jelentést tudunk csinálni, amiben benne van az összes e-kereskedelem mutató is. Ezt az URL-t elmentve egy ilyen jelentést kapunk: https://www.google.com/analytics/web/permalink?uid=jtJAbW2fSw2CCcV3uxIFVw
Konklúzió
A nem-Google marketing eszközök alap adatainak visszatöltése a rendszerbe hasznos lehetőség, ami régóta hiányzott az Analytics-ből. De az, hogy csak napi bontású adatfájlokat lehet csak feltölteni, nagyon szűkíteni a lehetőséget tényleg használók számát.
Széles körben akkor fog elterjedni ez a lehetőség, ha több nap adatait is fel tudjuk tölteni 1 fájlon keresztül, a legjobb az lenne, ha mondjuk 1 hónap minden marketing költését egyszerűen vissza tudnánk táplálni a rendszerbe.