Ezen a héten - egy blogbejegyzésben - jelentette be a Yahoo, hogy webanalitika szolgáltatását október végétől leállítja a nagyközönség számára. Bár a Yahoo! Store felhasználóknak továbbra is nyújtják a szolgáltatást, de valószínű, hogy azt a részt is le fogják állítani idővel.
A Yahoo Web Analytics - a néhány tucatnyi - ingyenes, cookie alapú webanalitikai eszközök egyike volt, amely a Google Analytics után és a Piwik mellett a legtöbb felhasználóval rendelkezett.
A piacról való eltűnése/kilépése még inkább egyeduralkodóvá teszi a Google eszközét az ingyenes megoldások között.
A Yahoo Web Analytics története
Az eszköz története magyar sikersztoriként indult, hiszen a 2001-ben alapított és a 2008. áprilisában bekövetkezett felvásárlásig a magyar alapítók kezében lévő IndexTools-ra épült teljes mértékben.
A magyar fejlesztőket megtartották és azóta is Budapesten volt az eszköz fejlesztési részlege, amely otthont ad az évente 1-2 alkalommal megrendezésre kerülő Web Analytics Wednesday nevű szakmai esteknek.
A felvásárlás nagyon hasonlított a Google - Urchin fúzióhoz. Egy szakmailag elismert, de fizetős webanalitikai szolgáltatót vett meg egy óriáscég. A felvásárlás után a fejlesztői gárda megmarad, a marketing gépezet átalakítja az eszköz felületét/kinézetét, saját nevet ad neki, majd ingyenesen teszi rövid időn belül újra elérhetővé.
A Yahoo-IndexTools beolvadás bár 3 évvel követte a Google Analytics létrejöttét, de az induláskor olyan lehetőségeket nyújtott, amit a Google csak évekkel később vezetett be.
Ilyen volt például:
- • az egyéni riportok, egyéni irányítópultok létrehozása
- • az utólagos adat szegmentási lehetőség
- • a PPC kampányok részletesebb elemzése
Tehát 5 évvel ezelőtt még minden esélye megvolt a Web Analytics-nek a sikerre, hogy akár legyőzze a Google Analytics-et is.
A Google minősített tanácsadói hálózatát lemásolva külső szolgáltatókat vontak be az eszköz terjesztésében, akik az - ingyenesség miatt kevés háttér támogatást nyújtó - anyacég mellett professzionális szolgáltatásokat nyújtanak a mérés beállítások, a riportolás és az oktatás területén.
A piaci szerepe az elmúlt időszakban
Egy 2009-es összehasonlításban még 1,5-szer jobbnak hozták ki a Yahoo eszközét, mint az aktuális Google verziót.
Mindössze a cég irányából érkező háttér támogatás és az automatikus riasztások területén volt jelentősen jobb a Google eszköz, 18 vizsgálati pontban viszont a Yahoo volt jobb.
Sajnos a technikai/tudásbeli előnyt nem sikerült kamatoztatni, az Analytics folyamatos fejlesztések és verzió váltások során ledolgozta hátrányait.
A Forrester, az egyik legnagyobb amerikai piackutató cég, 2011. negyedik negyedévre vonatkozó Web Analytics jelentésében még szerepel a Yahoo terméke, a Google Analytics mellett egyetlen ingyenes eszközként.
De a 80 elemzési kritériumban már olyan kevés pontot ért el, hogy az utolsó helyen ajánlották használatát. Szinte az összes lehetőséghez kapcsolódó kritériumban a leggyengébben teljesített.
Magyarországon a Web Analytics-nek kevés felhasználója volt, hiszen a Yahoo PPC rendszerében való hirdetés vagy a Merchant nevű E-kereskedelmi szolgáltatása használata kellett hozzá.
Eltűnése ezért inkább annak az üzenete, hogy a Google Analytics szinte egyeduralkodóvá vált az ingyenes webanalitikai szolgáltatások területén.