Egy korábbi bejegyzésünkben említettük, hogy Magyarországon a felhasználók között 4-5% azok aránya, akik nem engedélyezik a cookie-k elhelyezését a gépünkön, így nem lehet őket nyomon követni mérőkód alapú rendszerrel.
Az ilyen látogatások nyomon követhetők log-elemző rendszerekkel, amelyek viszont nem rendelkeznek elég széles körű mérési lehetőségekkel.
De mi van azon felhasználókkal, akik bár engedélyezik a cookie elhelyezést a gépükön, de rövid időn belül törlik azt?
Hiszen így a következő látogatásukkor már ismét új látogatóként szerepelnek majd, elvész a korábbi látogatások száma és az esetleg nekik egyedileg kiosztott címkék (egyéni változók) vagy a vásárlói státusz információk.
A cookie hiánya így lehetetlenné teszi, hogy bármilyen attribúciós modellt alkalmazni tudjuk a látogatói forrásainkra, amivel már nem csak az Analytics által alkalmazott "utolsó látogatói forrás kapja a konverziót" modell alapján értékelhetjük a fizetett és ingyenes forrásainkat.
A törlés három módon is történhet: a felhasználó "kézzel" vagy a használt böngészőben lévő törlés funkció segítségével törli a cookie-t, de lehet valamilyen biztonsági rendszer (tűzfal, vírusirtó, stb.) törli azt.
A comScore még 2007-ben 400 000 gépen végzett felmérésének az volt a konklúziója, hogy felhasználók 7%-a rendszeresen törölte a cookie-ját, ez minimum 3-5 alkalmat jelentett egy hónapon belül. Így az 1 hónapon belül kiosztott cookie-k 35%-a az ő gépeiken landolt.
Az amerikai ClickZ cég most arra kereste a választ, hogy az általuk kiosztott kb. 100 millió (!) cookie milyen gyorsan morzsolódik le, tehát hogy a felhasználók mekkora része milyen hamar törli azokat, így megfosztva a meglátogatott honlapok tulajdonosait a folytatólagos követés lehetőségétől.
Tudni kell, hogy ez a cég egy portál oldalt üzemeltet, amelyen online és offline marketing cikkek találhatóak főleg, vagyis nem webáruházról van szó. De valószínűleg a látogatók nem viselkednek máshogy az általuk megnézett hír, szolgáltatás vagy webáruház oldalakon, így a kapott eredmények relevánsak a webáruház oldalaknál is.
A tapasztalataink hasonlóak voltak a comScore tanulmányéival, vagyis 7-10%-nyi felhasználó vagy minden böngészés bezáráskor törli a kapott cookie-kat vagy napi rendszerességgel törli azokat. De a látogatók döntő többsége 30 napon belül biztos nem törli a kapott cookie fájlokat.
Konklúziók
A felhasználók 5%-a biztosan nem is engedélyezi a cookie elhelyezést a gépén, ezen felhasználók száma növekedésnek indult az elmúlt hónapokban. Rajtuk kívül viszont még legalább van 7-10% olyan felhasználó, akik bár engedélyezik az elhelyezést, de 30 napon belül törlik a cookie-t.
Összesen így kb. 12-15%-a a felhasználóknak az, akiket hosszabb - több látogatáson keresztüli - távon nem tudunk nyomon követni mérőkódos rendszerrel. Természetesen ezen arány egyes honlapok esetében eltérő lehet, de minimum 5%-os aránnyal számolnunk kell. Illetve vannak azok a felhasználók - arányuk nehezen meghatározható -, akik több böngészőt is használnak ugyanazon gépen, ami szintén nem teszi lehetővé a folyamatos követést.