Google Analytics Továbbfejlesztett E-kereskedelem - GYIK

2014. október 14. 11:04 - Bay Áron

E-commerce.jpg

Annak, aki még nem hallott a Továbbfejlesztett e-kereskedelemről túlzottan részletes és technológia fókuszú lehetett az összes leírás amivel találkozott a témában. Ezzel együtt rohamléptekben közeledik a karácsonyi szezon, ezért aki igazán kimerítő elemzést szeretne készíteni januárban, annak ez nem lehet kifogás, hogy miért nem használja ezt a mérföldkőnek számító újítást.

A bejegyzésben megválaszoljuk a funkciót érintő legfontosabb kérdéseket és elmondjuk miért érdemes használni minden e-kereskedelemmel foglalkozó weboldalnak.

 

Mi az a Továbbfejlesztett E-kereskedelem?

Nyár elején a Google egy új funkciót mutatott be, a továbbfejlesztett e-kereskedelmet (ec.js). A plugin a Universal Analytics könyvtárhoz adva telepíthető és olyan elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos adatokat mutat nekünk, amelyek eddig nem voltak elérhetők az Analyticsben.

Ezt a kiemelten fontos új fejlesztést nem csak az adatelemzők, hanem a marketingesek, cég tulajdonosok, fejlesztők (ők talán kevésbé :)) és a hirdetők is várakozásokkal fogadják. Miért? Mert bőségesen fog pénzzel kapcsolatos adatokat szolgáltatni a weboldal teljesítményéről.

Miért kell foglalkoznunk vele?

A „miért” a válasz és nem a kérdés! Bonyolultnak tűnik? Oké, kezdjük az elejéről. Ha van egy vállalkozásunk, a weboldalunk valószínűleg kulcsfontosságú (ha nem elsődleges) szerepet játszik akkor, mikor a bevételszerzésről van szó. Előfordulhat, hogy a vásárlók nagy része nem is találkozik az ügyfélszolgálaton dolgozó kollégákkal vagy az értékesítőkkel, úgyhogy lehet, hogy a weboldalunk lesz az egyetlen, amelyre támaszkodnak a vásárlás során.

Előfordulhat, hogy egy belső rendszer végzi az eladások és a bevétel nyomon követését, nekünk viszont hiányzik a teljes kép a vásárlók viselkedéséről a vásárlás előtt illetve után. A továbbfejlesztett e-kereskedelem akkor jön igazán jól ha ilyenkor is tudni szeretnénk, hogy „miért” döntenek a vásárlás mellett a látogatók, vagy miért fordulnak vissza a vásárlás befejezése előtt.

Mi a különbség a klasszikus e-kereskedelem és a továbbfejlesztett e-kereskedelem között?

Az E-kereskedelem követése a Google Analyticsben eddig nagyjából arról szólt, hogy a „Köszönjük a rendelést!” – oldalakból kapott információkat elküldte a Google Analytics-nek. Ez a lehetőség a továbbfejlesztett verzióban is megvan, de ez a funkció képes arra is, hogy egy sor új jelentést és elemezhető grafikont generáljon a vásárlóink viselkedéséről.

 

Mennyi munkát vesz igénybe az implementáció?

A továbbfejlesztett e-kereskedelem arra épül, hogy extra információt küld az Analyticsnek. Minél inkább kihasználjuk az új verzió nyújtotta előnyöket, annál több extra jelentést nyerhetünk. A szerverbeállításoktól és a használt adatstruktúrától függően az is lehet, hogy csak néhány információt és beállítást kell módosítani.

Azzal, hogy néhány extra adatot hozzáférhetővé teszünk, a következő fontos információkhoz juthatunk hozzá:

Megjelenések

Láthatjuk például, hogy hányszor néznek meg egy adott terméket. Ez lehetővé teszi, hogy kiszámoljuk a termékenkénti konverziós arányt.

Kosárral kapcsolatos cselekvések

Igen, lehet adatot kinyerni a legjobban teljesítőkről, azokról a termékekről, amiket a legnagyobb mennyiségben sikerült eladni. De melyek azok a termékek, amikben benne van a potenciál? Meg tudjuk nézni, melyik termékeket tették a vásárlók a kosárba, és mikor törölték onnan.

Belső promóciók & kupon információk

Mennyit hozott az „Őszi leárazás” a honlapon? Többet, mint a hírlevélben küldött kuponkód? A továbbfejlesztett e-kereskedelemmel követhetjük a promóciós linkekről és bannerekről érkező forgalmat azonosító, név, kreatív, vagy akár az oldalunkon belüli pozíció szerint rendezve is. A kuponok adatait is követhetjük kuponkód, mennyiség vagy kedvezmény alapján.

Vásárlás & Checkout folyamata

A gondolat ezek mögött a jelentések mögött a vevőid viselkedésének a nyomonkövetése. Hány munkamenet során helyeztek terméket a kosárba? A vásárlás melyik lépésénél hagyják el a legtöbben az oldalt? Még ha a felhasználó elhagyja a vásárlási folyamatot és egy másik lépést kezd el egy új munkamenetben, a Google ekkor is a folyamatba visszatérő vásárlóként fogja követni őt. Ráadásul ez egy remek lehetőség arra, hogy szegmentáljuk a felhasználókat az alapján, hogy melyik lépést fejezték be (vagy nem fejezték be).

GA_Tovabbfejlesztett_ekereskedelem.png

Kompatibilis a továbbfejlesztett e-kereskedelem az Analytics korábbi verzióival?

Ha még nem frissítettél a Universal Analyticsre, akkor egy újabb ok arra, hogy megtedd ezt! A funkció csak analytics.js alatt működik, nem kompatibilis a korábbi ga.js verzióval. Továbbra is gyűjthetünk a vásárlásokkal kapcsolatos adatokat és követhetjük a tranzakciókat, de a továbbfejlesztett riportok csak a Universal Analytics használatával érhetőek el.

Használhatom a Google Tag Managerrel?

Tökéletesen, sőt ajánlott eszköz az e-kereskedelmi mérésekhez. Egész biztos, hogy be kell vonni a beállítás folyamatába a fejlesztőt, de az adatrétegek használata hatékony és jól menedzselhető módja annak, hogy az online eladásból származó adatokat mérhetővé tegyük.

Automatikusan mér?

Nem. Rengeteg mérés azonnal elérhető, amikor használni kezdjük a Google Analytisc követőkódját, de az e-kereskedelmi jelentések csak akkor lesznek elérhetőek, ha elvégeztük a szükséges beállításokat. Ahogy a Google e-kereskedelmet követő rendszereinek korábbi változatai, a mostani eszköz is igényli, hogy kiegészítsük a követőkódot. Ha Google Tag Managert használunk, akkor ez csak egy extra kipipálandó checkbox.

Mik a további teendők?

Mint a legtöbb nagy átállásnál (Classic > Universal, Scripted > GTM, stb.), most is azt javaslom, hogy hozzunk létre egy teszt tulajdont az Analyticsben. Minden nézetben új e-kereskedelmi bállítások vannak, amelyekkel bekapcsolhatjuk ezeket a jelentéseket.

Ezek után kezdjük el hozzáadni a továbbfejlesztett e-kereskedelem részleteit egyenként, amíg biztosak nem vagyunk benne, hogy minden megfelelően működik. Továbbra is kérjük be a hagyományos E-kereskedelemből származó adatokat, hogy biztosak lehessünk benne, hogy folyamatosan megfelelő adatokat kapunk. Ezután használjunk egy másik eszközt, hogy a továbbfejlesztett adatokat a másik tulajdon alatt mérjük. A Google Tag Manager ezt a folyamatot sokkal egyszerűbbé teszi.

Mikor úgy látjuk, hogy kellően pontosak az adataink, válthatunk: eltávolíthatjuk a régi mérést az újra.

Ami fontos és ezt mindig tartsuk szem előtt, vigyázzunk az adatainkra! Mindig futtassunk teszteket, mielőtt jelentős változtatásokat hajtunk végre!

További információk:

Továbbfejlesztett e-kereskedelmi jelentések

Enhanced Ecommerce Developer Reference

Google Tag Manager Developer Guide for Enhanced Ecommerce

 

Forrás: FAQ About Google Analytics Enhanced Ecommerce

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://webanalitika.blog.hu/api/trackback/id/tr56786977

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.