51 tipp az eredményes webanalitikához

2013. április 16. 10:08 - Bay Áron

51.pngA mostani egy rendhagyó bejegyzés, az online-behavior.com készített egy remek tipp gyűjteményt, amit a saját tapasztalatainkkal kiegészítve fordítottunk le nektek. Ez is részét képezi a annak a sorozatnak, amiben igyekszünk minden alapinformációt meghatározni, hogy jól használd az Analytics-et.

A szerző szerint a sikerhez 3 elengedhetetlen dologra van szükség: a megfelelő emberekre, a megfelelő eszközökre és egy pontosan definiált folyamatra.

Nyilvánvaló, hogy egy cikkben lehetetlenség összefoglalni minden jó tanácsot és a tippek is csak abban az esetben fognak a hasznodra válni, hogyha az elolvasás után foglalkozol a leírtak megvalósításával is.

A javaslatokat 5 fázisra bontotta szét:

Fazisok_blog.PNG

 

1. fázis: Az implementáció előkészítése

Tipp 1: Határozz meg világos célokat az internetes vállalkozásodra vonatkozóan. Pontos üzleti célok nélkül az online vállalkozásod bukásra van ítélve.

Tipp 2: Határozd meg a projekt méretét; egy domain címet vagy 50 különböző domaint érint?

Tipp 3: Készíts egy ütemtervet, hogy mit és mikor szeretnél elérni. Tűzz ki mérföldköveket, ha szükségesnek látod. Tudom, hogy ez nagyon általános javaslat, a tapasztalatok alapján mégis sokan már itt elbuknak.

Tipp 4: Azonosítsd, hogy kik érintettek a folyamatban; általában több kollégát/partnert is be kell vonnod. Próbálj egy olyan átlátható tervet készíteni, ami egyértelművé teszi mindenki számára, hogy mi a feladata.

Tipp 5: Oszd ki, hogy ki miért felelős illetve azt is, hogy az adott feladatnak mi a határideje. Ez is kulcsfontosságú lehet, hogy tartani tudd az ütemtervet.

Tipp 6: Határozd meg a célokat, a KPI-okat, szegmenseket és célcsoportokat a kezdetektől fogva. Ne felejtsd el, hogy ez egy fontos fejlődési folyamat. Soha nem lesz tökéletes, de arra jó, hogy tudd mire érdemes összpontosítani.

Tipp 7: Definiáld, hogy milyen riportokra lesz szükséged. Arra vigyázz, hogy ne ess át a ló túloldalára, de tudd a kezdetektől hogy a cégen belül kinek milyen adatokra lesz később szüksége a munkájához.

Tipp 8: Hozz bölcs költségvetési döntéseket, a megfelelő emberekre is költs elegendő pénzt, ne csak az eszközökre. A drága eszközök bár rengeteget segíthetnek, de nem helyettesíthetik azt, aki kielemzi őket és azok alapján javaslatokat tesz. Érdemes ingyenes vagy olcsó eszközökkel kezdeni pl. Excellent Analytics vagy CrazyEgg.

Tipp 9: Határozd meg a miko- és makro konverzióidat. Valószínűleg egy kiemelten fontos konverzió van a weboldaladon (vásárlás, jelentkezés, ajánlatkérés, időpont foglalás stb.), de azon kívül rengeteg más konverzió lehet (regisztráció, feliratkozás, tanulmány letöltés, stb.) még, ami szorosan kötődik az üzleti céljaidhoz.

Tipp 10: Döntsetek közösen a KPI-okról. Fontos, hogy mindenki ugyanazokat a mutatókat tekintse annak.

 

2. fázis: Implementáció

Tipp 11: Mindig kalkulálj azzal, hogy lesznek időbeli csúszások. Ismered a mondást: "Ember tervez, Isten végez!"

Tipp 12: Vedd figyelembe a terveket és legyél tisztában azzal, hogy mely kódokat tudod elhelyezni akár napokon belül és mi az ami hosszabb időt vehet igénybe (pl. E-kereskedelmi mérés beállítása).

Tipp 13: Fordítsd kisebb összeget vagy használj ingyenes impelementáció tesztelő eszközöket. Nagyobb oldalaknál ezek az eszközök nagyon hasznosak lehetnek. Kevés oldal esetén pl. a Tag Assistant by Google tökéletes eszköz lehet.

Tipp 14: Ne csak a dokumentációt add át, tartsd rajta a szemed az implementációs folyamaton. Az IT-nak és a marketingnek szorosan együtt kell működnie!

Tipp 15: Helyezd el a mérőkódokat a weboldalad összes aloldalában. Amelyik oldalban nincs kód, azt nem tudod mérni. "Az jó, ha az oldalnak ezekbe a részeibe teszem be a kódot?" Nem ez lenne az első eset, ha ezzel a kérdéssel találkoznál, a válasz pedig egy határozott nem legyen ebben az esetben.

Tipp 16: Az ügyfelek fontosabbak, mint a mérőkódok. A címkézés fontos, de győződj meg róla, hogy nincs negatív hatással a felhasználói élményre. Használd a legújabb aszinkron kódot, azzal elkerülheted az ilyen jellegű problémákat.

Tipp 17: Ne feledkezz meg a videók, flash tartalmak, fájl letöltések méréséről sem. Az oldalon belüli mikro konverziók mérése is egyre fontosabbá válik.

Tipp 18: Állíts be egy tesztkörnyezetet, ahol tesztelni tudod, hogy a kódok megfelelően mérnek vagy nem. A másik megoldás, hogy élesben tesztelsz, felhasználva például a Valós idejű jelentéseket.

Tipp 19: Mindig háromszorosan teszteld az implementált kódokat. Jobb ha plusz egy napot áldozol a tesztelésre, mintha hibásan kezd el mérni a rendszer élesben.

Tipp 20: Ütemezz be időszakos ellenőrzéseket a kódokra vonatkozóan. Gyakran szembesülünk azzal, hogy egy egy nagyobb frissítésnél vagy "ráncfelvarrásnál" részben vagy teljesen eltűnnek a korábban beállított kódok az oldalakból. Ezt érdemes félévente, de legalább évente 1 alkalommal ellenőrizni. A másik megoldás, hogy beállítasz egyéni figyelmeztetéseket, amik jeleznek, ha drasztikus változás történik az adataidban (pl. 0 látogató), ami a kód kikerülésére utalhat.

3. fázis: Beállítások

Tipp 21: Minimalizáld az adminisztrátor hozzáféréssel rendelkezők számát. Használd okosan a különböző hozzáférési szinteket.

Tipp 22: Mindig állíts be egy biztonsági profilt nyers, szűrés nélküli adatokkal. Ha bármi probléma adódik, akkor is lesz egy profilod, ahol megtalálsz minden adatot.

Tipp 23: Állíts be profilokat és hozzájuk a megfelelő szűrőket az adatok szegmentálására. Ez egyrészt segít abban hogy optimalizálni tudd a felhasználói élményt, másrészt pedig egy átfogó képet kaphatsz a konverzióidról.

Tipp 24: Hozz létre speciális szegmenseket az ad hoc elemzésekhez. Így számodra fontos aspektusokból is meg tudod vizsgálni az eredményeket.

Tipp 25: Állíts be célokat és hozzájuk csatornát. Nagyon fontos, hogy optimalizáld a forgalmi forrásaidat, kampányaidat, kulcsszavaidat valamilyen eredmény alapján.

Tipp 26: Állíts be célértéket azokhoz a céljaidhoz is, amik nem tranzakciós konverziók. Ennek segítségével tudod meghatározni a látogatásonkénti értéket.

Tipp 27: Okosan címkézd meg a marketing kampányaidat, így egyrészt elkerülheted a pontatlan mérést, másrészt az adott kampány eredményeiről csak így kaphatsz pontos információkat.

Tipp 28: Készíts egy egyéni jelentést a KPI mutatóidhoz. Kombináld ezeket a vásárlószerzésre, viselkedésre vagy az eredményekre vonatkozó mutatókkal.

Tipp 29: Kapcsold össze a Google Analytics fiókodat külső eszközökkel. Ez nagyon hasznos, ha egyszerűbben szeretnél jelentéseket kapni az eredményeidről. A Next Analytics segítségével akár automata riportolást is be tudsz állítani, amivel rengeteg időt tudsz felszabadítani az elemzésre és az optimalizálásra.

Tipp 30: Állíts be egyéni figyelmeztetéseket, ezzel rengeteg kellemetlenségtől tudod megkímélni magadat és olyan összefüggésekre is fényt deríthetsz amikre korábban nem is gondoltál.

4. fázis: Elemzés

Tipp 31: Minden elemzést kezdj egy kérdéssel. Legyél tisztában azzal, hogy milyen problémát szeretnél megoldani vagy min szeretnél javítani (pl. konverziós folyamat).

Tipp 32: Ne az aggregált adatokra fókuszálj, mindig szegmentáld az adataidat. Egyféle megoldás egész biztos nem lesz jó az összes látogatódnak.

Tipp 33: Ne csak az átlag értékekre figyelj. Elérhetsz jó átlagos eredményt, de ha a felhasználóid egynegyede a vásárlási folyamat első lépésénél távozik az oldaladról, akkor valamin változtatnod kell.

Tipp 34: Ha csak egyetlen jelentésre van időd, akkor a "Minden forgalom" jelentést vizsgáld meg. Ez a riport egy gyors és egyszerű áttekintést ad arról, hogy hogyan teljesítenek a forgalmi forrásaid. Ha kevés időt tudsz szánni az adatok vizsgálatára létrehozhatsz egyéni iránypultokat a gyors áttekintéshez, vagy egyéni jelentéseket, amiket minden héten automatikusan kiküld a rendszer neked a legfontosabb adatokkal.

Tipp 35: A mennyiségi elemzéseket egészítsd ki minőségi elemzésekkel is, hogy választ kapj a "mit", "miért" és a "hogyan" kérdésekre. A "mit" önmagában kevés ahhoz, hogy lásd a teljes képet.

Tipp 36: Készíts vizuális riportokat is az adataidból. Sokszor egy egyszerű diagram százszor többet ér, mint egy 1 000 soros táblázat.

Tipp 37: Használj egyéni változókat a multi-session elemzésekhez. Pl. egy pdf tanulmány letöltése milyen hatással volt a tanfolyam jelentkezésekre.

Tipp 38: Tudd, hogy mi a különbség a cél konverziók és a tranzakciók között. A célok látogatásonként egy alkalommal teljesülhetnek, a tranzakciók viszont több alkalommal is.

Tipp 39: Ne a nyers, abszolút számokra fókuszálj - ezt a hibát nagyon sokan elkövetik - hanem egy bizonyos szempontból vizsgáld őket.

Tipp 40: Fogadd el, hogy a mérés soha nem lesz 100%-osan pontos. Az igazságot a saját belső rendszereid tudják.

5. fázis: Tesztelés és Optimalizálás

Tipp 41: Ne gondold azt, hogy jobban tudod, mint a látogatóid. A világ legjobb optimalizálási specialistája sem tudhatja jobban, mint a saját látogatóid, hogy hogyan szeretik használni a weboldalad.

Tipp 42: Alkalmazz egy világklasszis tesztelő csapatot. Szükséged lesz fejlesztőre, designerre, elemzőre és usability tanácsadóra is a sikerhez.

Tipp 43: Határozd meg mik a legfontosabb oldalak, amikkel el akarod kezdeni a tesztelést. A nagy forgalmú oldalakkal és a konverziós folyamat lépéseivel kezdd.

Tipp 44: Pontosan határozd meg mit akarsz tesztelni, állíts fel egy hipotézist és a célokat. Mit tesztelsz, mi az elvárt eredmény és min kell javítani? Ezeket a kérdéseket válaszold meg először.

Tipp 45: "Egészséges" mennyiségű pénz költs konverzió optimalizálásra a megszerzésükhöz viszonyítva. A nagy forgalomnak önmagában nincs túl sok értelme, ha nem a megfelelő felhasználókat éred el.

Tipp 46: Találd ki egy tesztelési ötlet várható hatását, az időtartamát és a rendelkezésre álló erőforrásokat. Ez segíteni fog abban hogy a legnagyobb ROI-t érd el a tesztelés segítségével.

Tipp 47: Add hozzá a LFSZV véleményét mint egy tesztelendő változatot. Győzd le a Legmagasabban Fizetett Személy Véleményét számokkal.

Tipp 48: Alkalmazd a konverziós háromszög szabályait a landoló oldalaidon. Gondolj a relevanciára, az értékre és a megfelelő cselekvésre buzdításra.

Tipp 49: Használd a megfelelő eszközöket, amit lehet automatizálni azt automatizáld.

Tipp 50: Határozd meg a megbízhatósági intervallum szintjét 95% környékén. Ne válassz győztest elhamarkodottan!

A fenti tippeket egy gondolatban összefoglalva: rengeteg lehetőségünk van arra, hogy a webanalitikát komolyan véve jelentősen javítsunk az üzleti eredményeinken. Az egyetlen kulcs az, hogy csinálni kell. Nem elég ha az ember beilleszti az alapmérőkódot a weboldalába és utána havonta néhány alkalommal bekukkant, hogy lásson néhány számot. A fent leírt 5 fázison időről-időre végig kell menni, hiszen akár néhány hónap alatt is a feje tetejére fordul a világ az interneten. Inkább csináld rosszul (az elején), mint sehogy!

Az eredeti bejegyzés:

http://online-behavior.com/analytics/tips

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://webanalitika.blog.hu/api/trackback/id/tr455219627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.