Kell a cookie vagy nem?

2013. április 09. 15:11 - Bay Áron


Néhány hete jelentette be a - többek között - Firefox böngészőt fejlesztő Mozilla Alapítvány, hogy a jelenleginél is nagyobb mértékben szeretné védeni az internetezők adatait a 3rd party cookie-k (harmadik fél által használt sütifájlok) tiltásával.

A "süti kérdés" nem új keletű téma, az Európai Unió is foglalkozik már vele egy ideje. Akit részletesebben érdekel, az alábbi linken részletesen is olvashat az erre vonatkozó EU direktíváról:

http://www.ico.org.uk/for_organisations/privacy_and_electronic_communications/the_guide/cookies

A mai napon a Google találati lapjain az alábbi üzenet jelent meg:

Google_cookie.PNG

A További információ linkre kattintva egy olyan oldalra jutunk, ahol a Google igyekszik a legfontosabb kérdéseket tisztázni. Ez azért is fontos, mert rengeteg tévhit él a cookie fájlokkal kapcsolatban a felhasználók fejében, miközben egyébként a cookie elfogadási ráta folyamatosan 91%-98% között mozog hazánkban.

A cookie fogalmának részletes ismertetésébe nem bonyolódnék bele, nagyon röviden egy információs fájl, amit a szerver küld a böngészőnek és ezek a felhasználó gépén tároldónak. Ennél bővebb információkat az előbb említett Google oldalon és a Sütikről szóló Wikipéda szócikkben olvashatsz.

Azon túl, hogy ezek a fájlok tárolják például az általunk használt különböző beállításokat, jelenleg a webanalitika mérések, többek között a Google Analytics működése is ezeken alapul. Egy weboldal esetében például ezek segítségével tudjuk azonosítani, hogy egy felhasználó járt-e már korábban az oldalon, mennyi időt töltött el a weblapjainkon, stb. Ezek a fájlok alapvetően nem kapcsolhatók egy személyhez, bármennyire is szeretnék sokan a Google-t mumusként beállítani ebben a tekintetben.

A fent említetteken kívül természetesen a hirdetések futtatásához is szorosan kapcsolódnak ezek a sütifájlok, gondoljunk itt például a Google Display hálózatán megjelenő különböző hirdetésekre. Egy konkrét példa:  Korábban meglátogattam a Cosmopolitan Nyelviskola weboldalát, ezért a rendszer elhelyezett egy sütit a számítógépemen.

Cosmo_honlap.PNG

Ezt követően amikor a neten keresgélek, akkor azokon az oldalakon, ahol szerepel Google AdSense hirdetési doboz, ott a rendszer nem csak általános hirdetéseket jelentethet meg nekem, hanem olyan korábbi cselekvésekre alapuló remarketing hirdetéseket, mint például ez:

Cosmo_remarketing.PNG
A jobb oldalon szereplő X. Elektronikus Kereskedelmi Konferencia hirdetése sem véletlenül jelent meg nekem, korábban már jártam az eseményről szóló weboldalon is. (A kiosztott cookie miatt megjelenő hirdetéseket az AdChoices feliratról vagy annak kék háromszög logójáról ismerhetjük meg.)

Ezeknek a sütifájloknak a segítségével tudjuk például azt is szabályozni, hogy egy adott böngészőben egy nap X-nél több alkalommal ne jelenjen meg ugyanaz a hirdetés, elkerülve azt, hogy idegesítővé váljon az internetezők számára. Illetve hogy némileg visszakanyarodjak a webanalitika témájához, a felhasználók viselkedése, weboldal használati szokásai alapján tudunk olyan módosításokat, fejlesztéseket, A/B teszteket végezni, amivel egyszerűbbé tesszük a weboldalon az információk megtalálását, a regisztrációs vagy vásárlási folyamat lépéseinek egyszerűsítését és adott esetben így derülhet ki számunkra, ha egy weboldal betöltési sebessége nem megfelelő.

Ezen kívül, ahogy a bejegyzés elején szereplő cikkben is olvasható, a Medián és a Gemius szolgáltatásai is cookie alapon működnek, tehát a weboldalak látogatottságára vonatkozóan sem lesznek hiteles adatok, ami első látásra az átlagos felhasználók számára nem jelent gondot.

Ha viszont abból a szemszögből közelítjük meg a kérdést, hogy például az index csak a saját mérési adatait tudja majd a hirdetők felé kiadni, viszont ez lehet, hogy a nagy hirdetőnek kevés lesz, ennek következtében nem hirdetnek a portálon, ami végül arra kényszerül, hogy pénzt kérjen a felhasználóktól, vagy egyszerűen csak szép lassan lehúzza a rolót, az már egész sok hazai internetezőt érinthet.

A sütik fogadását bármikor egyszerűen ki lehet kapcsolni vagy a megfelelő módba lehet váltani (pl. a Google Chrome esetében ez az inkognitó mód), a számokból mégis az látszik, hogy a felhasználók többsége ezt nem teszi. A Mozilla viszont alapértelmezetté tenné a Firefox-ban, ami magyar viszonylatban azt jelenti, hogy ezt a böngészőt használókról - ami jelenleg 40%-os részesedéssel rendelkezik - semmilyen adattal nem rendelkezne egyetlen weboldal vagy mérőrendszer sem.

Annak eldöntését, hogy ez hosszú távon milyen jellegű problémákat okozna mindenkinek a képzeletére bízom. Az Analytics-et rendszeresen használók tudják, hogy mennyire fog hiányozni a kék szelet ebből a riportból:

Analytics_bongeszo_riport.PNG

A probléma súlyának további mérlegeléséhez javaslom még az IAB elnök-verzérigazgatója által írt közlemény elolvasását is, amiben részletesen kifejti, hogy ez milyen hatással lehet világ szinten az online hirdetési piacra.

Összefoglalva, a cookie nem ördögtől való, sőt sok esetben megkönnyíti az életünket azzal, hogy elmenti a bejelentkezési adatainkat vagy éppen a termékeket, amit egy webáruházban elhelyeztünk a kosarunkban, hogy később onnan tudjuk folytatni a vásárlást abbahagytuk. Aki nem akarja, hogy kövessék, annak rendelkezésre állnak a Do Not Track megoldások, akit pedig a hirdetések zavarnak, megtalálja a megfelelő böngésző bővítményt ezeknek a letiltására. A Mozilla alapítvány szándékai érthetőek, azonban a felhasználók adatainak védelme érdekében nem feltétlenül ezzel a legjobb és a legfontosabb lépés jelen pillanatban.

28 komment
Címkék: cookie bay áron

A bejegyzés trackback címe:

https://webanalitika.blog.hu/api/trackback/id/tr635213099

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vádöfák 2013.04.09. 17:19:13

Ha írtok valamiről, akkor nem baj, ha úgy írtok, hogy nem ferdítetek.

Aki nem akar nem perszonalizált hirdetést látni, annak nem az a megoldás, hogy lásson perszonalizáltat, hanem az AdBlock.
Aki nem akarja, hogy kövessék, az letiltja a 3rd party cookie-kat, ha még okosabb, akkor az LSO-kat is - mert már ezt is sokan használják.

A GA cookie az ég világon semmiben nem segít a felhasználónak. Nem is segíthet, hiszen elméletileg az összes site, ahol GA kód van, láthatja a tartalmát - így persze hogy nem lehet benne személyes/érzékeny adat.

Amit az utolsó bekezdésben írtok, az mind a 1st party cookie-kra igaz, amikkel cserében nem lehet követni senkit - ellenben lehet bennük bejelentkezési információ, vagy egyéb személyes adat is.

Csodálatos lenne a cikk, ha nem azt mondaná, hogy jó neked a 3rd party cookie - mert az senkinek nem jó, csak a hirdetési piac szereplőinek (akik nem céljai a hirdetéseknek).

Az FF céljai érthetőek, kristálytiszták és előremutatóak - aki mást mond, az demagóg és/vagy elég erős gazdasági érdekek mondatják vele azt amit.

Részemről 3rd party cookie / LSO tiltás, AdBlock (ez a kettő teljesen alap) és adott esetben anonym proxy.

Sok sikert az ellenpropagandához.

Bay Áron 2013.04.09. 17:54:36

@Vádöfák: Igyekeztem minden olyan információt összegyűjteni a bejegyzésben, ami hasznos/érdekes lehet, sajnálom ha úgy gondolod, hogy ez ellenpropaganda a részünkről.

Aki nem akarja, hogy kövessék, az úgyis proxy-t vagy VPN-t használ, bekapcsolja a Do Not Track-et, letiltja a javascriptek futtatását és persze belövi az AdBlock-ot.

Tekinthetünk a 3rd party cookie-kra mint szükséges rosszra, de abban a kérdésben tartom az álláspontomat, hogy ha nem lesznek hirdetések, akkor az ingyenes tartalom + hirdetés modellel működő oldalak be fognak zárni.

Az FF céljai abszolút érthetőek, de azért ne felejtsük el azt sem, hogy évente sok millió dollárnyi támogatást kapnak/fogadnak el a Google-től, cserébe azért hogy az ő keresőjük legyen az alapértelmezett.

Anélkül a pénz nélkül pedig nincs FF, ahogy nincsenek ingyenes tartalmakat szolgáltató oldalak sem hirdetés nélkül ez pedig nem demagógia, hanem tény.

Egy tudatos felhasználónak, akit zavarnak a hirdetések, annak én is ugyanazt javaslom, amit leírtál, használják ezeket a megoldásokat.

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2013.04.10. 16:56:14

@Vádöfák: a 3rd party cookie tiltás miatt majd meg lesz oldva, hogy a nézett domain tegye le a cookie-t, ami érdekesebb, hogy ha az iframe-ek cookie-jai sem lesznek elfogadva, akkor mi lesz a like gombokkal?

KZsuzsa · http://deepindata.com 2013.04.11. 08:28:48

szerintem van egy olyan kavar - illetve aki nincs tisztában teljesen a kérdéssel, és nem veszi a fáradtságot, hogy mást elolvasson ezen kívül, hogy a 1st party meg 3rd party cookiek baromira nem ugyanazok, és pl az analytics is 1st partyt használ, amit NEM fog tiltani a firefox.
Szóval ha általánosságban beszéltek róla, hogy a firefox tiltani fogja A sütiket, akkor az csúsztatás, mert nem mindet fogja.
Érdemes lenne annak is utánanézni, a többi felhozott példa (retargeting, index stb).
Egyébként a Google inkognitó módja ugyanúgy fogad sütiket, csak nem tárolja, hanem a böngészőablak bezárásával törli.

KZsuzsa · http://deepindata.com 2013.04.11. 08:30:04

ah, maradt egy félig elkezdett mondat, szóval érdemes lenne annak is utánanézni, a felhozott példák first vagy third party cookie-k e.

Bay Áron 2013.04.11. 09:37:32

@KZsuzsa: A Firefox valóban nem fogja tiltani a 1st partyt, de nem is erről szól a bejegyzés. Az megint más kérdés, hogy ha az EU-s cookie törvény a terveknek megfelelően megvalósulna, akkor gyakorlatilag minden egyes oldalnak egyenként kellene engedélyt kérnie a cookie-k elhelyezéséhez. Ahogy a képernyőmentésen is látszik a Google már el is kezdte ezt az engedélykérést.

Akit más megközelítésből is érdekel a téma, ajánlom ezt a cikket elolvasásra, továbbgondolásra: www.advanced-web-metrics.com/blog/2013/03/06/online-privacy-the-good-the-bad-the-ugly/

Bay Áron 2013.04.11. 09:46:11

Ez a cikk pedig röviden és tömören elmagyarázza a First-party és Third-party cookie-k közötti különbséget: www.opentracker.net/article/third-party-cookies-vs-first-party-cookies

Vádöfák 2013.04.11. 10:03:36

@Hargita Nándor:
Szerintem semmi... ha valaki nem akarja, hogy az FB még a Google-nál is többet tudjon róla egy lapáttal, az eddig is tiltotta a Like-ot is mindenhol - én például igen, nem akarom, hogy FB implicit tudja mit olvasok, anélkül, hogy like-olnék.
Majd most explicit bekapcsolhatod (azaz ki a privacy-t), hogy mindenki mindent tudjon rólad, ha szeretnél részt venni a nagy össznépi reklámszakma eltartási projektben. ;)

Vádöfák 2013.04.11. 10:14:09

@Bay Áron:
Szia Áron,

sorrendben akkor.
1., ha nem lesznek hirdetések, nem lesznek ingyenes tartalmak. Iszonyat nagy lózung és demagógia. A reklám ráült valamire, ami anélkül is működött. Nem a reklám gyártotta le az internetet, de még az ingyenes tartalmakat sem. Nem a reklám adott hozzá pénzt... a reklám csupán talált egy új hordozót, elkezdte használni és aztán ERRE épült egy modell, ami mostanában fenntarthatlannak látszik, azon egyszerű oknál fogva, hogy lassan a legelemibb adatvédelmi szabályokat is figyelmen kívül kellene hagyni, hogy ketyegjen. Tökéletesen értem azt is, hogy ez nem tetszik sokaknak.
2., FF - Google együttműködés. Nagyon nem úgy van, mint gondolod... a Google egyszerűen forgalmat vesz és ezt meg is fizeti. Ez a forgalom akkor is érkezni fog, ha 3rd party cookie tiltás alapból benn lesz és erősebb is lesz. A Google-nek meg amennyi pénzt ad, kiváló marketing is, hogy a sajátján kívül egy nyílt böngészőt is támogat. Nem kellenek ide reklámok...

Tartom a véleményem.
A 3rd party cookie senki másnak nem jó, mint annak aki cross-domain meg akarja figyelni a netes társadalmat és aki ebből pénzt szeretne. Nem tudok most olyan szolgáltatást mondani, ami hozzáadott értékkel bírna a netezőknek és a 3rd party cookie-t igényelné, mint infrastruktúrát.
Ha Te tudsz ilyet, akkor várom a példát.

Üdv!

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2013.04.11. 10:27:48

@Bay Áron: az EU cookie-law-t angol site-ok már kivétel nélkül alkalmazzák, mindenhol feljön, lejön, megjelenik, felpattan stb egy layer, hogy kedves netező, ez a site cookie-kat használ, ha ezt nem fogadod el akkor nem, vagy csak alig fog működni.

ez az amivel mindenki tlaálkozik. ami csak Vadöfák kollégának segítség, az a cookie law másik része, hogy OK, hogy a felhasználó elfogadja a cookiek használatát, de minden egyes site által letett cookie értelmét el kell magyarázni. ez okkal hasonló az adatvédelmi törvényhez, ahol is az adatkezelés célját explicite meg kell határozni. Előbb utóbb látni fogtok az Index/Inda/stb site-okon is egy ilyet, hogy elfogadod a cookie-k használatát (aki inkognitó módot használ annak ez elég idegesítő lesz, mert minden böngészőnyitáskor meg fog jelenni), szóval amint a magyar jog is ezt előírja, azonnal belekezdenek majd a magyar oldalak is a tájékoztatásba (vagy aki akar az már most is).

@Vádöfák: facebook, google... van egy kollégám aki a facebooktól fél, van aki a google-ben összesűrásödő adattól retteg, én úgy vagyok ezzel, hogy nem érdekel, sőt, sokkal kényelmesebb az internet ezekkel a szolgáltatásoktól, és az élet is sokkal könnyebb rettegés nélkül. még ha meg is úsznád ezt a két szolgáltatót, annyian gyűjtenek rólad adatot, hogy úgysem tudod teljesen kizárni.

"Reklámszakma-eltartási projekt" az van, hogy ez a legcinikusabb, legdemagógabb dolog ami csak elhangozhat. Szeretném, hogy ha csak egy hónapot eltöltenél abban az internetben, amiben egy fillér reklámpénz nincs. Megmutatom merre találod:

web.archive.org/web/19961220155557/http://www.aol.com/
web.archive.org/web/19961022173245/http://www.geocities.com/
web.archive.org/web/19990424095338/http://www.compuserve.com/gateway/default.asp

Oh wait, már 1996-ban is voltak reklámok a neten! Viszont 1989-ben még biztosan nem:

www.w3.org/History/1989/proposal.html

Én is lehetnék demagóg egy potyautasos hasonlattal, de nem leszek.

Vádöfák 2013.04.11. 10:54:04

@Hargita Nándor:
Szia,

nem érzem, hogy roppant offenzív lettem volna.
Ki is fejtem neked.

Adatgyüjtés.
Egészen addig semmi probléma ezzel, amíg a javadra használják a gyűjtött adatokat és/vagy nem osztják meg harmadik féllel. De még ha a javadra is akarják használni, akkor is ott a hiba lehetősége, amikor a számodra célzott szolgáltatás többet árt, mint használ, ne adj' Isten a rólad összegyűjtött adatok illetéktelen kezekbe kerülnek.

Vádöfák 2013.04.11. 10:58:18

@Hargita Nándor:

Reklámszakma eltartás.
Tudok ennél sokkal demagógabbat is, a cinizmus meg mást jelent, mint ahogy használni szeretnéd, számomra cseppet sem pejoratív.
Az internetben a reklámszakma nélkül is bőven elég pénz van ahhoz, hogy eltartsa magát, valamint az igényes tartalmakat.
Fizetsz az infrastruktúráért. A tartalomtulajdonos ebből nem részesedik semennyiben, ez sajnos baj. Így is van opciója, hogy esetleg fizetőssé teszi a tartalmait, vagy reklámokat használ. Az én meglátásom szerint a jól megválasztott árral kiválóan ki lehet(ne) váltani a reklámbevételeket. Azt, hogy ezt nem vállalja fel a tartalomtulajdonosok nagy része, őket minősíti, nem bíznak abban, hogy értelmes tartalmat tudnak produkálni...
Hogy ez a modell működhet, azt semmi nem bizonyítja jobban, mint a már most fizetős és megélő szolgáltatások: mmorpg-k, valóban fizetős tartalmak kiemelkedő minőséggel. Valamint óriási mennyiségű nem fizetős, de reklámmentes, igényes tartalom.

Vádöfák 2013.04.11. 10:59:31

@Hargita Nándor:
De térjünk vissza az eredeti kérdéshez, mert a kérdésemre még nem kaptam választ.

"A 3rd party cookie senki másnak nem jó, mint annak aki cross-domain meg akarja figyelni a netes társadalmat és aki ebből pénzt szeretne. Nem tudok most olyan szolgáltatást mondani, ami hozzáadott értékkel bírna a netezőknek és a 3rd party cookie-t igényelné, mint infrastruktúrát.
Ha Te tudsz ilyet, akkor várom a példát."

Még mindig várom.

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2013.04.11. 11:02:51

@Vádöfák: pont ezért hoztam a példát, az internet lényege, hogy borzasztó tudást nagyon olcsón tud sokszorosítani és célba jutattni, ezért egyrészt tökéletes dolog macskás videók terjesztésére, másrészt elég neki az a néhány fillér, amit reklámokból, megelőlegezett kockázati tőkéből és néhány fizetős szolgáltatásból össze tud szedni.

Ha kiveszed a reklám-lábat, akkor visszatérhetünk tv/rádió/papír alapú adattovábbításhoz.

Javadat szolgálja? Igen, hiszen eltartja az internetet, azokat is, akik anélkül használják, ez van.

Adatgyűjtés, third-party megosztás, hibalehetőség, ott van minden rendszerben, sőt, annak az esélye is megvan, hogy a legnagyobb internetes adatkezelők jobban védik ezeket az adatokat mint egyes állami adatkezelők.

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2013.04.11. 11:04:38

@Vádöfák: nem kell példát mondani, mert aki most 3rd party cookie-t használ, az vagy megoldja, hogy 1st party legyen, vagy kihal.

Vádöfák 2013.04.11. 11:11:20

@Hargita Nándor:
FYI, my background.
Éveken keresztül terveztem és fejlesztettem webanalitikai rendszert, dolgoztam hirdetéskiszolgálókkal és ügynökségekkel együtt. Dolgoztam konkrétan e-commerce-ben és content/product ajánlórendszerekkel.

Szerintem elég jól képben vagyok a technológiákkal, trendekkel és feltételekkel/lehetőségekkel.

Tökéletesen igaz, hogy technológiai és nem reklám/marketing oldalról közelítem a kérdést - valószínűleg ebből is következik a véleménykülönbségünk.

Nagyon köszönöm archív linkeket is, nekem is vannak, internetet munkára és szórakozásra 1994 óta használok, ismerem honnan indult és látom azt is hova fejlődött.

A fentiek mellett (vagy ellenére) Chrome-ot használok (nem Iron-t), meg egy rakat Google szolgáltatást, FB-t is, és nem tiltom sem a nyomkövető cookie-kat, sem a LSO-kat, nincs titkolnivalóm. Az AdBlock aktív az elég, évek óta nem láttam reklámot a munkámon kívül... :)

Vádöfák 2013.04.11. 11:19:38

@Hargita Nándor:
Csak röviden.

"Ha kiveszed a reklám-lábat, akkor visszatérhetünk tv/rádió/papír alapú adattovábbításhoz."

Ezzel implicit azt mondod, hogy a reklám tartja el az internetet. Szerintem ez egy hatalmas tévedés.

Csak egy rövid gondolatkísérlet.
Vizionálj egy olyan internetet, ahol az infrastruktúráért fizetsz (access), valamint a szolgáltatásokért is. Igen, az email-ért is, meg a z újságért, meg a szórakozásért. Ezt, ha értelmes áron adják, akkor összesen megkapnád a szolgáltatásokat az access árának töredékéért. Én szívesen fizetnék ezért - ahogy mondjuk Android-on sokszor fizetek is 100 Ft-okat az inapp AdMob reklámok eltüntetésért és a szolgáltató támogatásáért.

No megy, vagy még mindig feltétlenül szükségesnek látod a reklámot, mint az internet esszenciális összetevőjét?

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2013.04.11. 11:20:33

@Vádöfák: tudom én, hogy sokszor az orvos a legnagyobb hipochonder :) FYI: én meg most dolgozom ilyen rendszerekkel, itt a CEMP-en belül - és bizony valahol ebből jön a fizetésem.

akkor egyezzünk ki egy döntetlenben, meg egy olyan jövőképben, ahol megoldódik a reklámok nélkül fenntartott internet.

Vádöfák 2013.04.11. 11:22:22

@Hargita Nándor:
1001 technológia van már most elérhető, ami megoldja a cross-domain azonosítást 3rd/1st party cookie nélkül is (production-ben még nem nagyon láttam egyiket sem). Nem szükséges a 1st party sem, sőt amit most ismersz működőként, azokból semmi.

Vádöfák 2013.04.11. 11:24:17

@Hargita Nándor:
megtisztelő a döntetlen, tehát el is fogadom - ez jórészt úgyis hitvita.

Peace és jó munkát! :)

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2013.04.11. 11:24:43

@Vádöfák: vizionálnék én szívesen, de itthon pl tök siralmas a bármilyen fizetési morál, addig ne számíts nagy csodára. a paywall se működik még igazán, én abban bízom, hogy előbb-utóbb találkozik az ideális üzemméret, a fizetési hajlandósággal és a könnyű és biztonságos fizetéssel (ez már egész jól áll) és akkor mindenki, akar és tud majd fizetni, kellően alacsony összeget.

Vádöfák 2013.04.11. 11:32:22

@Hargita Nándor:
Igazad van.

Nem csodára, lassú fejlődésre számítok.
Addig cserében, amíg sokan (igen a reklámszakma is) azt sulykolják az emberek fejébe, hogy valami ingyen van és/vagy a közvetett fizetés, reklámokon keresztül működik - nem lesz hatalmas változás.

Ha a CEMP-nek dolgozol, akkor szerintem jól tudod miért nincs mondjuk az Index-nek premium plan-je, ahol a tartalomhoz hozzájutsz reklám nélkül. S miért tud működő lenni egy ilyen sok szakmai, vagy igényes tartalom szolgáltatója esetében.

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2013.04.11. 11:38:03

@Vádöfák: valahol ott lehet az igazság, hogy egy szűkebb - pl szakmai - kiadvány esetében 100% az original content, míg egy hírportál esetében ez sokkal kevesebb

Vádöfák 2013.04.11. 11:46:08

@Hargita Nándor:
No igen.
A hírportálnak is lehet(ne) azonban olyan hozzáadott értéke, hogy fizessenek érte az emberek - az másik kérdés, hogy az összehordott szemétért ritkán tesznek le az asztalra akárcsak 100 Ft-ot is.

Illusztrációnak ajánlom a Mo. két vezető hírportáljának tartalomfelhozatalát, akár az archívumokat is beleértve. Te mennyit adnál értük?

Bay Áron 2013.04.11. 13:34:32

@Vádöfák @Hargita Nándor: Úgy gondolom, hogy bizonyos szempontból mindkettőtöknek igaza van, ahogy Vödfák is írta ez nagyrészt hitvita.

Abban én is hiszek, hogy idővel lesznek olyan magyar oldalak, ahol előfizetés ellenében reklámmentesen lehet hozzáférni a tartalmakhoz (pl. Kreatív, ahol jó ideje van ilyen lehetőség, más kérdés, hogy az 1 éves online előfizetés 39.000 Ft).

De mindig lesznek olyan userek, akik semmiért, semmilyen körülmények között nem akarnak majd fizetni és nekem az a gyanúm, hogy ők lesznek többségben 5-10-20 év múlva is.

A magyar piac fizetési hajlandóságát (képességét?) hagyjuk, ezen a téren maximálisan éretlen a piac. A mobil app szerintem egy picit más témakör, ami biztos, hogy az Apple termékeket használók nagyobb hajlandóságot mutatnak, az Android platform továbbra is elég siralmasnak tűnik.

Változás kell ez nem vitás, de az online reklám nem fog eltűnni, még csak most fog igazán előretörni: www.slideshare.net/viragbalogh/mrsz-magyar-reklmklts-2012

Bay Áron 2013.04.11. 13:38:35

@Vádöfák: Elnézést a nick elírásért az előző kommentben, nem szándékos volt. A kérdésedre ezt tudom írni, nem tudom, mennyire helytálló:

"Some websites (e.g. Microsoft's Hotmail, MSN, and Windows Live Mail webmail) use third-party cookies for purposes that are not necessarily privacy concerns, and disabling third-party cookies may cause problems with those sites."

support.mozilla.org/hu/kb/disable-third-party-cookies

Ebben pedig néhány CEO-t kérdeztek meg, vannak benne érdekes gondolatok: www.adexchanger.com/online-advertising/the-impact-of-no-more-third-party-cookie-targeting-in-firefox/

Vádöfák 2013.04.11. 14:02:35

@Bay Áron:
Aki senki, semmiért nem hajlandó fizetni az majd vagy lopni fog, vagy megkapja az (valóban) ingyenes tartalommal járó minőséget.

Elolvastam amit küldtél és nem cáfolja, amit mondok: a reklámiparon kívül semmi szükség a 3rd party cookie-ra. Az MS szolgáltatások nem véletlenül használják - az MS is szeretne követni Téged. :) Az, hogy ezt ennyire hülyén csinálják, az Ő saruk.

A másodikat is elolvastam és bizony síráson és bullshit-elésen kívül ("Display ads make this possible. They are the lifeblood of the Internet.") nem sok értékelhető van abban amit mondanak, talán csak az hogy (1) aki akar talál más módszert majd, (2) valószínűleg majd választhatsz, hogy elfogadod-e a követést/reklámokat és "ingyenesen" fogyasztasz tartalmat, vagy fizetsz érte.

Kicsit más, de én sok év alatt egyszer sem láttam olyan case study-t, ami a 3rd party targetált hirdetések konverzióra eső fajlagos költségét alacsonyabbnak (vagy ugyanannyinak) mutatta volna, mint a nem targetáltakét.

Bay Áron 2013.04.25. 09:50:35

Érdemes elolvasni a cikket, a végén a teljes kutatás letölthető: www.hwsw.hu/hirek/50146/online-tartalom-hirdetes-kutatas.html