Az Universal Analytics beállítása

2013. március 25. 16:59 - Deli Norbert - HD

universal analytics.jpgA 2012 októberében tartott Google Analytics Summit rendezvényen jelentették be a legújabb Analytics verziót, ami az Universal Analytics nevet viseli. 

Az új mérőkódokat és rengeteg új lehetőséget nyújtó verzió eddig zárt béta állapotban volt elérhető, de a múlt hét óta már minden újonnan létrehozott mérésnél választhatjuk ezt a fajta mérést, bár még erősen béta állapotban vannak a lehetőségei.

 

Az, hogy még mindig béta állapotban van az új mérési lehetőség már a módszer kiválasztásakor látható, hiszen a remarketing, Adsense és a kevésbé használt Tartalmi kísérletek majd csak később várhatóak, de a sokak által várt cross-device tracking lehetőség is. 

Az Universal Analytics mérést csak új Tulajdon vagy Fiók felvitelekor választhatjuk, profil szinten nincsen lehetőség a "hagyományos" és az UA mérés keverésére. 

universal lehetosegek.JPG

Fontos megjegyezni, hogy jelenleg még nem tudjuk a hagyományos mérőkóddal futó Tulajdon méréseinket átállítani (de ezt tervezik bevezetni), így tényleg csak új mérés indításakor van lehetőség az UA használatára.

Azt a fajta mérést választva nem fogunk jelentős változást tapasztalni (sőt alig változik valami a felületen), hasonló menüpontok jelennek meg számunkra. Mindössze két menüpont kap még több al-menüpontot.

A felületen történő beállításra a Követési adatok fül alatt a következő lehetőségeink vannak, ezek olyanok amik a hagyományos mérésnél is megoldhatóak voltak, de csak extra mérőkód elhelyezésével. Most viszont a felületen tudjuk őket módosítani, nem kell további kódokat elhelyezni.

universal lehetosegek2.JPG

   - Munkamenet-beállítások: Itt változtathatjuk meg, hogy az alapértelmezett munkamenet (session) és kampány (campaign) időtartam 30 perc illetve 6 hónap helyett mennyi legyen. Ezek akkor lehetnek fontos, ha például hosszú szöveges tartalmaink vannak, ahol előfordul, hogy egy felhasználó 30-40 percig nem végez kattintás tevékenységet egy adott al-oldalon. 

  - Organikus keresés forrásai: A Google Analytics a nagyobb keresőmotorokat/oldalakat felismeri és vissza tudja belőlük adni a kulcsszó szintű adatokat. De például a Google motort használó magyar oldalakat vagy a böngésző bővítményként futó keresőket már referral forrásokként azonosítja. Ebben a menüpontban meg tudjuk adni a keresők domain címeit és hogy milyen paraméterből tudja a rendszer kinyerni a kulcsszó szintű adatokat.

universal lehetosegek3.JPG

Az így megadott keresők a továbbiakban már a Keresés->Organikus források között lesznek megtalálhatóak (szószintű adatokkal), nem pedig az Ajánlatok között.

  - Keresésikifejezés-kizárási lista: A navigációs vagy brand keresések mindig jobb eredményeket hoznak, mint a több SEO forgalom. Hiszen akik a honlapunk/márkánk nevére keresnek azok már vagy korábban jártak az oldalon vagy valahonnan ismerik a márkát, tehát sokkal valószínűbb, hogy konverziókat hajtanak végre. 

Itt arra van lehetőség, hogy megadjuk azokat a szavakat, amik szerintünk ebben a csoportba sorolandók, de tartsuk észben, hogy mivel ez tulajdon szintű beállítás, így nem lesz lehetőség profilszűrőkkel kinyerni az adatot, hogy mely variációk és milyen arányban voltak azok, amiket ilyen formán direkt látogatóként írunk jóvá.

Nagyon figyeljünk arra, hogy az itt megadott kulcsszavak akár a Kereső organikus részéből, de a fizetett részéből érkezve is "elveszítik" a forrás információjukat és direkt látogatók lesznek ők is.

  - Hivatkozókizárási lista: Helytelen mérés/URL címkézés vagy például iframe használatakor sokszor fordul elő, hogy hivatkozó forrásként a saját domain címünket látjuk. Ez azért rossz, mert biztos volt a saját domain előtt egy "tényleges" forrása is ezen látogatóknak, de mivel minden új hivatkozás új munkamenet (session) indítását okozza, ezért a korábbi adatok eltűntek. Mostantól lehetőségünk van megadni, hogy melyek azok a hivatkozó domain címek, amiket a felhasználók használva ne indítsanak új munkamenetet, hanem az előzőt folytassák.

Adjuk meg itt a saját domain címünket, hogy a rosszul beállított mérésünk ne okozhasson gondot.

A Követési adatok menüpont mellett az Egyéni definíciók menübe kapunk még két al-menüt, ahol beállításokat végezhetünk. Óriási előnye az Universal Analytics-nek, hogy lehetőséget ad egyéni dimenziók és mutatók felvitelére, amikkel kiváltják egyrészt a felhasználói címkéket is, de sokkal több mindenre is használhatjuk majd.

universal lehetosegek4.JPG

Tulajdononként 20-20 dimenziót illetve mutatót adhatunk meg, ennyi a lehetőségeink kipróbálásához elég lesz.

Említettük, hogy az Universal Analytics-ben nincsen szükség extra kódokat elhelyezni. Viszont ez az a pont, ahol - mivel tényleg egyedi cselekvésekhez rendelhetünk dimenziót/mutatót - a felületen megadott értékek után kapunk egy extra kódot, amit már el kell helyezni a megfelelő helyeken.

Például ha egy olyan mutatót akarunk létrehozni, amely a vásárlások számát tartalmazza adott felhasználónál, akkor a vásárlás utáni köszönő oldalon kell lefuttatni a kapott kódot.

Végezetül pedig arra figyeljünk, hogy az Universal Analytics használata teljesen más mérőkódokat és függvények használatát teszi szükségessé, így ne megszokásból helyezzük el az események, az e-kereskedelmi, stb. kódokat, hanem nézzük meg a fejlesztői súgóban a hozzájuk tartozó analytics.js-re vonatkozó verziókat. 

 

További információk

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://webanalitika.blog.hu/api/trackback/id/tr55170759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.