AdWords hirdetésekhez kapcsolódó jelentések az Analytics-ben

2013. március 21. 11:26 - Bay Áron

Adwords-Analytics1_1.jpg
A mai bejegyzésünk elsősorban azoknak lehet hasznos, akik már használják vagy legalábbis tervezik a Google AdWords hirdetési rendszerének használatát a jövőben. Gyakran felmerül a kérdés, hogy miért is van szükség a hirdetések eredményeinek mérésére az Analytics-ben is, miért nem elég az AdWordsben szereplő statisztika.

Néhány évvel ezelőtt sok ügynökség "kattintási csomagokat" értékesített az ügyfeleknek, ami az akkori piaci fejlettség mellett elfogadható volt, ettől függetlenül nem a legszerencsésebb mutató a hatékonyság mérésére, hogy hány kattintást hozott egy kampány. Ma is vannak még olyan ügyfelek és ügynökségek, akik ezt a modellt favorizálják, azonban akik egy kicsit követik a trendeket azok tudják, hogy konverzió illetve ROI avagy megtérülés alapú kampányokban érdemes manapság már gondolkozni.

Konverziómérésre az AdWords-öt szoktuk használni, és a konverziós mérőkód megfelelő beállítása mellett az adott vásárlás kosárértékét vagy egy fix értéket meg tud jeleníteni a rendszer a felületen. Ugyanakkor azt hogy az átkattintás után hány felhasználó fordult vissza az oldalról, az már csak az Analytics adataiból derül ki számunkra.

Hiába irányít át egy kampány 10 000 kattintást a weboldalunkra, ha azoknak a látogatóknak a 85%-a visszafordul, akkor gyakorlatilag 1 500 értékes felhasználót tudtunk csak megszerezni a kampányokra költött összegből. Ez egyrészt felhívja a figyelmünket arra, hogy valami gond van a landolóoldallal (404-re mutat, nagyon lassan tölt be, nem oda érkezik a felhasználó, ahova kellene neki, stb.) másrészt azt is jelentheti, hogy nem jól célzottak a hirdetéseink vagy félreérhetőek a kampányunk üzenetei és rengeteg pénzt dobunk ki feleslegesen az ablakon.

Ha pedig pontosan szeretnénk látni, akár kulcsszó szinten, hogy mely szavaink generálják a legtöbb bevételt, mik azok a szavak amik inkább navigációs kulcsszóként működnek és direktben ugyan kevés konverziót hoznak, azonban a keresési folyamat egy kulcsfontosságú pontján érik el a felhasználót, akkor szintén az Analytics-re (és az e-kereskedelmi mérésre) van szükségünk.

Az AdWords és Analytics fiókok összekapcsolásával kapcsolatban rengeteg információ érhető el, többek között ezen a hivatalos súgó linken is, így ezt ebben a bejegyzésben most nem fogom bemutatni. Amennyiben mégis igény mutatkozna a téma kivesézésére, akkor később egy külön bejegyzésben foglalkozunk majd vele.

Hol találom az AdWords jelentéseket?

 

Korábban külön fő menüpontként szerepeltek ezek a riportok, az új felületen viszont már a Forgalmi források alá került be almenüként:

AdWords_jelentesek.PNG

Ezt tovább bontva jelennek meg a konkrét AdWords jelentések, ahol az összekapcsolást és a megfelelő címkézés beállítást követően jelennek meg a Kampányok eredményei.

AdWords_Kampanyok.png
Ugyanezen a felületen tudjuk megnézni a megszokott Célkészlet, E-kereskedelem és Kattintásonként jelentéseket is, illetve az Elsődleges dimenzió nézetben tudunk váltani a Kampány és a Hirdetéscsoport megjelenítése között.

Ehhez nagyon hasonló felépítésű a Kulcsszavak jelentés, ahol értelemszerűen a kulcsszavainkra vonatkozóan tudjuk megtekinteni ezeket az értékeket, illetve a dimenzió nézetben a Hirdetéstartalom alatt pedig a hirdetéseink teljesítményét, ami ebben a nézetben csak a címsort jelenti. Néhány speciális kampány (pl. Dinamikus) esetében erre vonatkozó információkat nem ad vissza a rendszer így (not set) gyűjtő alatt jelennek meg az eredmények.


A következő jelentés némileg furfangos elnevezése egy igen hasznos riportot takar, ez az Egyeztetett keresési lekérdezések, ahol meg tudjuk nézni hogy az általunk beállított kulcsszavak milyen szavakra és kifejezésekre eredményeztek megjelenéseket. Értelemszerűen ha csak Pontos egyezésű szavakat használunk, akkor itt csak az általunk beállított szavak fognak megjelenni. A Lekérdezés egyezési típusa jelentésben pedig azt is láthatjuk, hogy a különböző egyezés típusok hogyan teljesítettek.

AdWords_Egyeztetett_keresesi_lekerdezesek.png

A Napszakok jelentés megmutatja nekünk a nap óráira bontva, hogy melyik időszakokban érkezett a legtöbb látogató, mikor a legmagasabb a konverziós arány és a bevétel, stb.

AdWords_Napszakok.png

A Cél URL-ek jelentéseiben megtekinthetjük hogy a beállított landoló oldalaink milyen eredményeket értek el, ezen kívül lehetőségünk van arra is, hogy a különböző hirdetési hálózatok hatékonyságát vizsgáljuk.

AdWords_Cel_URL.PNG

Az Elhelyezés jelentés a display típusú kampányok részletesebb elemzésére szolgál, itt tudjuk megvizsgálni, hogy az automatikus és a kiválasztott elhelyezéseink összességében hogyan teljesítettek.

AdWords_Elhelyezesek_tipus.png

Vagy akár azt is, hogy milyen domain címekről érkeztek a látogatóink.

AdWords_Elhelyezesek_domain.png

Végül, de nem utolsó sorban szintén nagyon hasznos jelentés a Kulcsszópozíciók. Itt tudjuk megnézni, hogy az egyes fő szavaink milyen pozíciókban jelentek meg és az adott pozíció függvényében mennyi látogatást, bevételt vagy konverziós arányt értek el (természetesen más mutatókat is tudunk vizsgálni ezeken kívül).

AdWords_Kulcsszopoziciok.png

A szabványos jelentéseken túl akár egyéni jelentéseket is létrehozhatunk az AdWords eredményeink elemzésére, ha az alapértelmezett riportok nem adják vissza számunkra a szükséges információkat.

Jó tudni, hogy ha megfelelően összekötjük a fiókjainkat akkor most már az AdWords fiókból közvetlenül is elérhetjük az Analytics riportjainkat az Eszközök és elemzés menüjéből tudjuk megnyitni.

AdWords_felulet_Analytics.png

Illetve most már arra is lehetőségünk van, hogy néhány fontosabb Analytics mutatót az AdWords felületén is meg tudjunk nézni, pl. a Visszafordulási arányt. (Ilyenkor a Fiókom menüpont Kapcsolt fiókok almenüjében kell beállítanunk, hogy mely Analytics profilból hozza át az adatokat.)

AdWords_Analytics_oszlopok.png

A fentiekből is látható, hogy rengeteg lehetőséget tartogat számunkra az Analytics, ezek alapján optimalizálni tudjuk a kampányainkat, növelhetjük a hirdetések hatékonyságát és a konverziós költségek csökkentése mellett magasabb megtérülést érhetünk el a megfelelő módosításokkal.

Te melyik jelentéseket használod a kampányaid optimalizálásához?



4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://webanalitika.blog.hu/api/trackback/id/tr185150711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Icebob 2013.03.22. 09:51:12

Lehet nem tartozik a kérdésem az aktív témához, de össze lehet kapcsolni az Adwords és Analytics fiókot akkor ha külön e-mail cím alatt futnak?

Bay Áron 2013.03.22. 10:22:24

@Icebob: Akkor tudod összekapcsolni a két fiókot, hogyha ugyanaz a cím mindkét fiókban admin joggal fel van véve. Ebben az esetben például ha az AdWords-höz használt admin jogú email címedet hozzáadod az Analytics fiókodhoz is admin joggal, akkor minden további nélkül össze tudod kapcsolni a fiókokat.

Icebob 2013.03.22. 10:46:29

Köszönöm a segítséget. Én fordítva próbáltam, de most már sikerült. Remélem az adatok is hamarosan megjelennek benne. Gondolom visszamenőleg már nem fogja megjeleníteni az adatokat.

Bay Áron 2013.03.22. 11:05:04

@Icebob: Örülök hogy tudtam segíteni. Kb. 24 órán belül már látnod kell adatokat. Visszamenőlegesen sajnos nem működik, csak a beállítás pillanatától mutat majd értékeket.