Használd jól az Analytics-et! - Mérőkód ellenőrzés

2013. február 25. 11:28 - Bay Áron


Arról már írtunk korábban, hogy egy kutatás alapján az e-kereskedők 80%-a rosszul használja az Analytics-et. A személyes véleményem az, hogy ha a vizsgálatot kiterjesztenénk az összes felhasználói fiókra, akkor hasonló vagy még ennél is rosszabb eredményeket kapnánk.

Tapasztalataim alapján a probléma sok esetben az alapokban keresendő. Sokan elkezdték használni néhány évvel ezelőtt a rendszert, elhelyezték a mérőkódokat és figyelték az eredményeket. Ez teljesen rendben is van, viszont arról sokan megfeledkeznek, hogy időről időre ellenőrizni is kell ezeket a kódokat. Egyrészt azért, mert a Google folyamatosan frissíti a rendszert és ez a mérőkódokat is érinti, másrészt azért mert az új funkciókat általában csak a legújabb kóddal lehet igénybe venni és ennek használata tudja garantálni a mérések pontosságát.

Ezzel a bejegyzéssel egy sorozatot szeretnénk elindítani, aminek keretében körüljárunk minden olyan kiemelkedően fontos témát, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy megfelelő eredményeket tudjunk elemezni.

Tipikus hibák:

 

1. A korábbi - nem aszinkron - kód vagy a legrégebbi urchin.js kód szerepel az oldal forráskódjában.

2. Az új aszinkron kód került elhelyezésre, a body részbe, ahová a korábbi kódokat kellett elhelyezni.

3. Az alapmérőkódból eltávolításra kerülnek egyes részek, mert "azokra nincsen szükség".

4. A mérőkód nem szerepel minden - mérni kívánt - oldalon.

5. A mérőkód többször is szerepel az oldalak forráskódjában.

6. Olyan extra sorok is benne maradnak, amire egy korábbi méréshez ugyan szükség volt, de mára aktualitását vesztette.

7. Az oldal legutóbbi frissítésekor részben vagy akár az összes oldalról kikerül a kód, esetleg nem megfelelő helyre kerül vissza.

8. Aldomain esetén nem a megfelelő mérést alkalmazzák.

Ezek csak azok, amikkel a leggyakrabban találkoztam az elmúlt években, természetesen rengeteg különböző variáció fordulhat még elő. Egy konkrét példa nem is olyan régről: Amikor bevezette a Google a webhelysebességet elemző riportokat, akkor több hónapon át csak úgy mutattak ezek a riportok értékeket, ha az aktuális mérőkódban szerepelt egy kiegészítő sor. Néhány hónappal később erre már nem volt szükség, viszont addigra rengetegen elhelyezték, akik szerették volna ezeket az adatokat is kinyerni. Biztos vagyok benne, hogy sok oldalban a mai napig szerepel ez a plusz sor, ami alapvetően különösebb károkat nem okoz, mégis szerencsésebb lenne eltávolítani.

Az egyik legújabb funkció, a Remarketing listák használatához szintén módosítani kell a kódot. Megjelent néhány hónappal ezelőtt a Google Tag Manager, ami a jelenlegi bonyolult és nehézkes kódelhelyezési folyamatok egyszerűsítését hivatott megoldani, mert ennek használatával egyetlen "konténer" kódot kell csak beilleszteni az oldal forráskódjába, minden mást ezen a háttérrendszeren keresztül lehet kezelni. A rendszer még természetesen távolról sem tökéletes és nem is terjedt el itthon, de hosszú távon valóban megoldást jelenthet erre a problémára.

Viszont addig is szükségünk van felülvizsgálatra, ha a megfelelő adatokat szeretnénk látni a fiókunkban. Első lépésként ellenőrizzük a forráskódot, hogy melyik mérőkódot használjuk jelenleg.

GA_kod.PNG
Amennyiben a kódunk nem a head részben szerepel és var _gaq hívással kezdődik, akkor valószínűleg nem a legújabb aszinkron kódot használjuk, de legalábbis nem a megfelelő helyre lett beillesztve. A saját "legfrissebb" mérőkódunkat az Adminisztrálás menüpont Követési adatok fülén találjuk meg:

GA_merokod.PNG
Ezt a kódot kell elhelyeznünk a weboldalunk - lehetőleg összes - aloldalába közvetlenül a /head elem előtt. Ezzel egyidőben ha régebbi mérőkód szerepel a body részben, akkor azt távolítsuk el, különben pontatlanul fog mérni az Analytics!

Ezen kívül az aszinkron mérőkódra való átálláskor fontos, hogy ha van e-kereskedelmi mérés az oldalon, akkor azt a kódot is frissítsük és az események méréséhez, illetve az egyéni változókhoz tartózó kódokat is frissíteni kell.

Felmerülhet a kérdés, hogy mik a legfőbb előnyei, ha az aszinkron kódot használjuk:

• Gyorsabb lesz az oldal betöltési sebessége, az új kód nem lassítja a betöltést

• Valószínűleg a visszafordulások aránya is csökkenni fog a gyorsabb betöltésnek köszönhetően

• Pontosabb és megbízhatóbb lesz a mérés

• A speciális linkhozzárendelés funkció csak az aszinkron kód használatával érhető el

• A Remarketinglisták használatához is aszinkron kód szükséges, némi módosítással

Ezek természetesen csak a legfontosabb előnyök, azon túl, hogy ha időről időre ellenőrizzük a beállított mérőkódokat, akkor biztosak lehetünk abban, hogy a megfelelő adatokat látjuk a rendszerben.

A Google a napokban kiadott egy Tag Assistant nevű bővítményt a Chrome böngészőhöz, amelynek segítségével az Analytics kódján kívül más (AdWords, Remarketing) kódok meglétét és működését is tudjuk ellenőrizni, illetve megoldási javaslatokat is ad a rendszer, ha hibát észlel az oldalunkon.

Egy másik nagyon hasznos és ingyenes eszköz az Analytics Checkup, ezzel a kód ellenőrzésén túl egyéb javaslatokat is kaphatunk a fiókunkra vonatkozóan, ezekről később részletesen is írni fogunk. Nagyon hasznos a Tracking Code Audit funkció, ami maximum 1000 oldalig vizsgálja meg a honlapunkat és erről jelentést is küld.

Te aszinkron mérőkódot használsz a /head elem előtti részre beillesztve?


2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://webanalitika.blog.hu/api/trackback/id/tr445098378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Icebob 2013.02.26. 09:33:23

Beléptem Analytics-be és megnéztem mi az aktuális követőkódom, és ott azt írják, hogy a nyitó <body> után illesszem be a kódot:

"Create a PHP file named "analyticstracking.php" with the code above and include it on each PHP template page. Then, add the following line to each template page immediately after the opening <body> tag:"

Akkor most hova kell?:)

Bay Áron 2013.02.26. 09:46:48

@Icebob: Alapesetben mindig a /head előtt kell elhelyezni a kódot. Itt találsz részletes lépésről-lépésre leírást magyarul: support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=hu&hlrm=en&answer=1008080