Az online kereskedők 80%-a nem megfelelően használja az Analytics-et

2012. november 28. 13:46 - Bay Áron

GA_hibak.png

Bár a Google Analytics a legszélesebb körben használt webanalitika eszköz az e-kereskedelemmel foglalkozó oldalak esetében, egy új külföldi felmérés alapján az tapasztalták, hogy túlnyomó többségük nem megfelelő vagy nem elég részletes beállításokat alkalmaz, hogy a legtöbbet hozza ki a rendszerből.

Az eredményeket a DBD Media felmérése szolgáltatta aminek a keretében 50 e-kereskedelemmel foglalkozó oldalt kérdeztek meg.

A kérdőív legfontosabb tapasztalatai:

Az e-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások csupán 50%-a mér valamilyen konverziós cselekvést. Ezek nélkül viszont marketinges legyen a talpán, aki megfelelően össze tudja vetni a weboldal teljesítményét és az üzleti célokat (pl. vásárlás, ajánlatkérés vagy kapcsolatfelvétel) egy kampány során.

A vállalkozások 73%-ánál nő a forgalom, de ezt nem mérik megfelelően, mert a közösségi médiából érkező forgalmakat vagy más forrásokat (pl. saját tulajdonban lévő domain, amin tényleges tartalom nincs, csak átirányít az eredeti oldalra) nem ruháznak fel a megfelelő címkékkel/beállításokkal. Ezen kívül ezekben szerepet játszanak a megszakadó munkamenetek, mérési hiányosságok vagy hibák, amik nehézkessé és pontatlanná teszik az eredmények nyomon követését. Ennek hatására az is előfordulhat, hogy a rendszer bizonyos forgalmat nem a megfelelő forráshoz társít (pl. hírlevél címkézés nélkül az organikus, a direkt vagy akár a levelezőrendszer webes felületéről érkező látogatásként is megjelenhet).

Az Analytics fiókok 60%-a nincs megfelelően összekapcsolva az AdWords-el (fiók összekapcsolás hiánya, automatikus címkézés hiánya, stb.), ennek hatására a PPC adatok nem kerülnek át megfelelően vagy nem a megfelelő helyre kerülnek a rendszerben, így a hirdetések ROI számítása is nehézkessé vagy pontatlanná válik.

A weboldalak 67%-a nem állította még be a közösségi média megjelenéseinek követését. Ennek hatására nem kapnak képet arról, hogy melyik felületen milyen üzenetek teljesítettek jobban vagy kevésbé jól. Természetesen a facebook is rendelkezik saját analitika felülettel, ugyanakkor azt, hogy ezek a megjelenések milyen hatással voltak a bevételeinkre, már nem tudja visszaadni, csak az Analyticsben tudjuk ezt vizsgálni.

A belső keresővel rendelkező oldalak 33%-a nem használja a belső kereső mérésére szolgáló funkciót. Ennek segítségével részletes eredményeket kaphatunk arra vonatkozóan, hogy e-kereskedelmi szempontból milyen hatásai vannak a keresőnek és ezek alapján akár megpróbálhatjuk fejleszteni vagy láthatjuk, hogy melyik kifejezésekre kerestek rá a leggyakrabban az oldalunkon.

73% nem követi a mikro konverziós cselekvéseket, mint például a hírlevél feliratkozást vagy a regisztrációt.

• A weboldalak 30%-a nem megfelelően építette be az e-kereskedelmi mérést szolgáló kódokat.
Egy e-kereskedelmi oldal esetében talán ez az egyik legnagyobb hiba. Természetesen lehet más rendszert is használni a mérésekhez, de nagyon fontos megemlítenem, hogy alaptalanok azok a félelmek, hogy a Google "ellopja és visszaél" ezekkel az adatokkal.

2012 áprilisában a világon több mint 15,4 millió weboldal használta a Google Analytics-et, tehát meggyőződésem, hogy helyrehozhatatlan károkat okozna a Google-nek nem csak presztízs, hanem üzleti szempontból is ha kiderülne, hogy bármilyen módon visszaél az adatainkkal.

Az Analytics hatékony használatának legfőbb akadályai:

A válaszok alapján az is kiderül, hogy a vállalkozások 50%-a szerint a legfőbb problémát költségvetési és erőforrásbeli problémák okozzák. Ezt követi a stratégia hiánya (31%) és a koordináció hiánya (26%).

A szolgáltató oldalon a megértés hiányát és azt említették a legtöbbször, hogy nem tudják mit kellene mérni (47%, a vállalati válaszadók esetében ez csupán 24% volt), ezt követte a költségvetési és erőforrásbeli hiány (42%) és a stratégia hiánya (37%).


Érdemes lenne egy hasonló szintű kutatás elvégzése a hazai piacon is, de nem lennék meglepődve, ha végül hasonló eredmények születnének. Addig is érdemes elolvasni két korábbi bejegyzésünket, az egyik a 10 legfontosabb Analytics tévhitet sorolja fel, míg a másikban arról írtunk, hogyan hogyan növelhető az adatgyűjtés biztonsága.

A mi tapasztalataink alapján a legfontosabb hibák a Google Analytics-et használó hazai weboldalak esetében:

1. Régi kód használata vagy az új aszinkron kódot rossz helyre való beillesztése.

2. Az alapmérőkód módosítása, részek eltávolítása.

3. E-kereskedelmi méréseknél csak az alapbeállításokat használják, nem állítják be a termék, termék kategória, szállítási költség, stb. információkat.

4. Nincsenek szűrések (pl. saját forgalom kizárása).

5. Nincs felépítve az igényeknek megfelelő profil struktúra, mert nincs erre vonatkozó stratégia és legtöbbször a lehetőségekkel sincsenek tisztában.

6. Sok a "bent ragadt" felhasználó, akiknek már nincs szükségük hozzáférésre.

7. Nem használják a haladó funkciókat (speciális szegmens, egyéni jelentések, figyelmeztetések, heti, havi jelentések emailben).

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://webanalitika.blog.hu/api/trackback/id/tr744926185

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kohana · http://kisviraginitaly.freeblog.hu 2012.11.30. 10:08:05

kapunk esetleg linket a hivatkozott kutatásra?
csak mert 50 webshop nem túl sok, kíváncsi vagyok, milyen módszertan mentén szűrtek le ennyiből következtetéseket. (illetve mennyire helyes azt sugallni ennyiből, hogy ez általánosságban igaz)

KZsuzsa · http://deepindata.com 2012.11.30. 10:18:35

Közben megtaláltam
www.dbdmedia.co.uk/blog/analytics-2/80-of-online-retailers-are-using-google-analytics-incorrectly
sjnos nem lettem okosabb, mert a felmérés az Online Strategy and Measurement Report része, és abból mazsoláztak pár érdekességet, de mondjuk az hogy egy ilyen report része, kicsit megnyugtatott, hogy talán megfelelő volt a módszertan. vagy legalábbis nem túl elhibázott :)
(az előző is én voltam, csak rendet kellett tennem a felhasználóim között :) )

Bay Áron 2012.11.30. 10:30:12

@kohana: A kutatás módszertanának pontos részletei számunkra sem ismertek. Nyilván egy nagyobb minta jobban árnyalná a képet, ugyanakkor a hazai tapasztalataink nagyon hasonlóak 60+ - nem szigorúan csak e-kereskedelemmel foglalkozó - weboldal alapján.

Ha hozzátesszük azt, hogy az angol piac milyen fejlettségi szinten áll hozzánk képest, az véleményem szerint csak növeli a valószínűségét, hogy a kutatás eredményei hatványozottan érvényesek itthon. Ha te mást tapasztaltál, akkor megköszönöm, ha megírod, mert az is segít hogy teljesebb képet kapjunk a hazai helyzetről.

KZsuzsa · http://deepindata.com 2012.11.30. 10:32:49

@Bay Áron: alapvetően az én tapasztalataim is hasonlók, bár a számokat biztos lehetne kicsit ide-oda tologatni.
ez inkább csak az én mániám, hogy ha már kutatunk, akkor azt rendesen csináljuk, mert sajnos azt is tapasztalom, hogy kijönnek "kutatások" amelyek nagyon szépek, csak nagyon nem igazak...

Bay Áron 2012.11.30. 10:43:40

@KZsuzsa: Biztosan lehetne tologatni a számokat, de attól tartok, hogy nem javulnának az arányok...

Abban egyetértünk, hogy érdemes minden kutatást fenntartásokkal kezelni, mert "A statisztika olyan, mint a bikini: sok mindent megmutat, csak a lényeget nem". Viszont ebben az esetben a saját tapasztalatok is megerősítik az eredményeket és én hiszek abban, hogyha erre felhívjuk a figyelmet, akkor ezen a téren is javulhat a helyzet.

KZsuzsa · http://deepindata.com 2012.11.30. 10:47:48

Igen így van.
Az is, hogy sajnos lesújtó egyelőre a helyzet, másrészt meg hogy fel kell rá hívni a figyelmet.

Igyekszem én is :)

Deli Norbert - HD 2012.11.30. 10:52:00

Jövő hét elején posztolunk egy analitika kvízt, hátha sokan megcsinálják és lesz 50-nél több hazai adatunk.