Hé haver, hol az Analytics fiókom?

2012. november 20. 14:44 - Bay Áron

A probléma

Ha marketingesként több weboldal elemzésével is foglalkozunk, idővel akarva-akaratlanul is szükségessé válik, hogy átnézzük a fiókunkat, nem használt Analytics profilok, netán fiókok után kutatva. Minél több oldal adataihoz férünk hozzá, annál nagyobb az esély arra, hogy találunk olyat, amire (úgy gondoljuk, hogy) nincs szükségünk.

A törlés gomb aktív kattintgatása előtt azonban érdemes azért még egyszer átgondolni a dolgot, mielőtt valami visszafordíthatatlant tennénk.

Persze előfordulhat az is, hogy nem mi vagyunk a hibásak, hanem a webanalitikus legrosszabb rémálma válik valóra. Például egy elégedetlen alkalmazott meggondolatlan vagy szándékos döntése nyomán törli a cég által használt Google Analytics fiókot. Ugyanígy merő véletlenségből is előfordulhat valakivel, hogy egy rosszabb pillanatában véletlenül megválik a kulcsfontosságú adatokat tartalmazó profiltól/fióktól.

Profil_torles.PNG

A törlés következményei

Tehát mielőtt úgy döntenénk, hogy megválunk egy nem használt profiltól vagy még inkább egy komplett fióktól, az alábbiakat gondoljuk át:

Az adatokat többé nem fogjuk visszakapni. A Google nem készít biztonsági másolatot, nem menti el egy titkos föld alatti szerverteremben az információkat, ha egyszer azt mondtuk neki, hogy a továbbiakban nincs rájuk szükségünk. Az egyik segítségünk ebben egy Minősített Google Analytics Partner lehet, aki esetleg visszaszerezheti számunkra a törölt információkat, erre még később kitérek. A másik megoldás, hogy ha rendelkezünk Google AdWords fiókkal, akkor az AdWords Ügyfélszolgálatától is kérhetünk segítséget. A telefonszámot a fiókunkba belépve a Súgó menüben a Kapcsolatfelvétel link alatt megtaláljuk, ezen kívül a fiókunk Ügyfél-azonosítójára lesz szükségünk a kérvényezés elindításához.

Nem tudhatod, hogy a jelenleg "használhatatlan" adatok milyen fontossá válhatnak később. A Google hivatalosan 25 hónapig őrzi az adatainkat az ingyenes verzióban (a Prémium változat természetesen hosszabb ideig). Megeshet, hogy több évvel korábbi adat is hirtelen nagyon fontos lehet számunkra, pl. a not provided probléma felmerülése óta az évekkel ezelőtti SEO adatok is kincset érhetnek.

Mindenkit megkérdeztél cégen belül (netán a külső partnereknél, ügynökségeknél), akinek hozzáférése van a profilhoz, hogy szükségük van-e még az abban szereplő adatokra? Mielőtt törölnénk a számunkra értéktelennek vélt adatokat, érdemes mindenkivel egyeztetni, aki hozzáféréssel rendelkezik. Alternatív megoldás lehet a hozzáférés visszavonása, és amennyiben 3 hónapon belül nem jelzi valaki, hogy ismét szüksége van az adatokra, akkor valószínűleg később sem lesz.

Rendelkezel egyedi irányítópulttal, ami a döntéshozók számára készült, hogy képen legyenek a weboldal forgalmi eredményeivel? Ha ez nem érinti a profilt, amit törölni akarunk, akkor alapvetően nem jelent gondot, de érdemes elkerülni azt a helyzetet, hogy a vezetők egy 0 értékekkel, netán hibákkal teletűzdelt irányítópulttal/jelentéssel szembesüljenek.

92861517.jpg

Ha mégis szeretnéd visszakapni az adataidat

Mint minden témában, a Google Analytics fiókok/profilok visszaállítása kapcsán is több városi legenda él. Néhányan azt mondják, be kell állítani egy AdWords fiókot és el kell költeni egy bizonyos összeget ahhoz havonta, hogy a Google kisegítsen minket a slamasztikából. Mások azt mondják, hogy meg kell állapodni egy Minősített Google Analytics Partnerrel a probléma megoldásához. Még többen egészen elképesztő információkat osztanak meg az interneten, mi inkább nézzük meg a száraz tényeket:

• Az email cím, amiről az igényt elküldöd adminisztrátor jogosultsággal kell rendelkezzen a fiókhoz, amiben a törölt profil szerepelt.

• Az alábbi információkat kell elküldened egy Minősített Google Analytics Partnernek vagy az AdWords Ügyfélszolgálattal kell felvenned a kapcsolatot, ők fogják továbbítani ezt a visszaállításért felelős Google csapatnak:

1. A neved.

2. Az emailt címet, amit a fiókhoz való hozzáféréshez használsz.

3. A Google Analytics fiók ID-jét (UA-XXXXXX) akár az egész fiók, akár az ebben a fiókban szereplő profil lett törölve.

4. Az időpont, amikor a profil vagy fiók törölve lett (legalább hozzávetőlegesen).

5. A Google Analytics tulajdon ID-je (UA-XXXXXX-X).

6. A fiók vagy profil neve.

Ha a fentiek közül nem rendelkezel minden információval, akkor küldd el azt, amivel igen. A semminél minden információ több és minél több, annál nagyobb esély van rá, hogy sikerül visszaállítani az elveszett adatokat.

• Ha egy Google Analytics fiókot töröltél 14 napod van arra, hogy a visszaállítást kérvényezd.

• Amennyiben egy Google Analytics profilt töröltél, 90 napod van a visszaállítás kérvényezésére.

• A Google jelenleg nem ad vissza arra vonatkozóan információkat, hogy melyik felhasználó törölte a fiókot. Reméljük, hogy később erre is lesz lehetőség. Ami jelenleg is működik, hogy minden admin joggal rendelkező felhasználó számára küldd egy emailt a rendszer a profil törlésről, az időponttal együtt, amikor törlésre került.

Csak te tudod megakadályozni az adatvesztést!

Korábban már írtunk arról, hogy hogyan tudjuk növelni az adatgyűjtés biztonságát, most nézzük meg azt is hogy hogyan tudjuk megakadályozni az adatvesztést:

1. A fiókhoz csak olyan személy számára biztosítsunk adminisztrátor jogot, akinek a munkájához elengedhetetlenül szükséges. Csak az admin joggal rendelkezők tudnak törölni, tehát ha valakinek elegendő az adatok megtekintésének a lehetősége, azoknak nyugodtan adhatunk felhasználó jogot a megfelelő profilokhoz.

2. Admin jogot csak olyan felhasználónak biztosítsunk, aki megfelelő tudással és tapasztalattal rendelkezik az Analytics kezelésében.

3. Fontos, hogyha egy kolléga távozik a cégtől vagy egy ügynökséggel/partnerrel megszakad a munkakapcsolat, akkor vonjuk vissza a hozzáférésüket a fiókunkhoz (még ha csak felhasználó akkor is). Erre vonatkozóan rengeteg példával találkoztunk az elmúlt évek során, sok esetben több éve nem a cégnél dolgozó személyeknek is volt hozzáférése egy-egy fiókhoz privát email címmel!

4. Három havonta vagy negyedévente érdemes egy emailt küldeni a listában szerepelő email címekre. Ha 1-2 hónapon belül nem kapunk visszajelzést ezekre a levelekre, akkor valószínűleg nincs szükségük a hozzáférésre, nyugodtan vonjuk vissza ezeket.

5. Célszerű ha kialakítunk egy táblázatot, amiben rendszerezetten látjuk az általunk használt fiókokat, profilokat a létrehozás dátumával együtt. Ezt utána tárolhatjuk a felhőben, vagy a céges hálózaton, a lényeg, hogy mindig rendelkezzünk biztonsági másolattal belőle. Macerásnak hangzik, de óriási segítséget nyújthat ha szükségessé válik az adatok visszaállítása.

Némi előkészítéssel, folyamatos nyomonkövetéssel és egy kis egészséges paranoiával rengeteg bajtól kímélheted meg magadat.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://webanalitika.blog.hu/api/trackback/id/tr144914907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.