A cookie-k törlése, avagy mennyivel csökken a követhetőség

2012. augusztus 27. 09:36 - Deli Norbert - HD

 

cookie torles - 1.jpgEgy korábbi bejegyzésünkben említettük, hogy Magyarországon a felhasználók között 4-5% azok aránya, akik nem engedélyezik a cookie-k elhelyezését a gépünkön, így nem lehet őket nyomon követni mérőkód alapú rendszerrel.

Az ilyen látogatások nyomon követhetők log-elemző rendszerekkel, amelyek viszont nem rendelkeznek elég széles körű mérési lehetőségekkel. 

De mi van azon felhasználókkal, akik bár engedélyezik a cookie elhelyezést a gépükön, de rövid időn belül törlik azt?

Hiszen így a következő látogatásukkor már ismét új látogatóként szerepelnek majd, elvész a korábbi látogatások száma és az esetleg nekik egyedileg kiosztott címkék (egyéni változók) vagy a vásárlói státusz információk.

A cookie hiánya így lehetetlenné teszi, hogy bármilyen attribúciós modellt alkalmazni tudjuk a látogatói forrásainkra, amivel már nem csak az Analytics által alkalmazott "utolsó látogatói forrás kapja a konverziót" modell alapján értékelhetjük a fizetett és ingyenes forrásainkat.

A törlés három módon is történhet: a felhasználó "kézzel" vagy a használt böngészőben lévő törlés funkció segítségével törli a cookie-t, de lehet valamilyen biztonsági rendszer (tűzfal, vírusirtó, stb.) törli azt.

A comScore még 2007-ben 400 000 gépen végzett felmérésének az volt a konklúziója, hogy felhasználók 7%-a rendszeresen törölte a cookie-ját, ez minimum 3-5 alkalmat jelentett egy hónapon belül. Így az 1 hónapon belül kiosztott cookie-k 35%-a az ő gépeiken landolt.

Az amerikai ClickZ cég most arra kereste a választ, hogy az általuk kiosztott kb. 100 millió (!) cookie milyen gyorsan morzsolódik le, tehát hogy a felhasználók mekkora része milyen hamar törli azokat, így megfosztva a meglátogatott honlapok tulajdonosait a folytatólagos követés lehetőségétől. 

Tudni kell, hogy ez a cég egy portál oldalt üzemeltet, amelyen online és offline marketing cikkek találhatóak főleg,  vagyis nem webáruházról van szó. De valószínűleg a látogatók nem viselkednek máshogy az általuk megnézett hír, szolgáltatás vagy webáruház oldalakon, így a kapott eredmények relevánsak a webáruház oldalaknál is.

 A tapasztalataink hasonlóak voltak a comScore tanulmányéival, vagyis 7-10%-nyi felhasználó vagy minden böngészés bezáráskor törli a kapott cookie-kat vagy napi rendszerességgel törli azokat. De a látogatók döntő többsége 30 napon belül biztos nem törli a kapott cookie fájlokat.

 

Konklúziók

A felhasználók 5%-a biztosan nem is engedélyezi a cookie elhelyezést a gépén, ezen felhasználók száma növekedésnek indult az elmúlt hónapokban. Rajtuk kívül viszont még legalább van 7-10% olyan felhasználó, akik bár engedélyezik az elhelyezést, de 30 napon belül törlik a cookie-t.

Összesen így kb. 12-15%-a a felhasználóknak az, akiket hosszabb - több látogatáson keresztüli - távon nem tudunk nyomon követni mérőkódos rendszerrel. Természetesen ezen arány egyes honlapok esetében eltérő lehet, de minimum 5%-os aránnyal számolnunk kell. Illetve vannak azok a felhasználók - arányuk nehezen meghatározható -, akik több böngészőt is használnak ugyanazon gépen, ami szintén nem teszi lehetővé a folyamatos követést.

 

További információk

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://webanalitika.blog.hu/api/trackback/id/tr724729177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.