Egyéni figyelmeztetések - Avagy hogyan legyünk jól értesültek

2012. augusztus 14. 16:26 - Deli Norbert - HD

figyelmeztetesek-1.jpg

Ha túl vagyunk a számunkra fontos adatok mérésének beállításán, akkor a fő analitikai feladatunk az adatok nyomon követése (monitorozása), a trendek felismerése és következtetések levonása.

Egy webáruház oldalnál ez minimum 40 mutató követését jelenti, amelyeket min. 20-30 dimenzióra bontottan figyelünk. Ekkora adatmennyiségnél már csak a követés is elvesz napi 1-2 órát, amit megspórolhatunk, ha tudjuk milyen események történhetnek honlapunkon, amikre reagálnunk kell.

De mindig lesznek olyan események, amelyek nem napi/havi rendszerességűek, hanem teljesen esetiek, mint például a honlapot kiszolgáló szerver leállása vagy az Adwords fiókunkban a feltöltött összeg kimerülése miatti hirdetés leállás. 

A lényeg az, hogy lehetőleg minden ilyen eseményről a lehető leghamarabb automatizált módon értesüljünk, így emberi időt nem vesz el tőlünk/cégünktől a felügyelet.

Az egyéni figyelmeztetések az a (eléggé eldugott) lehetősége a rendszernek, ami automata riasztást küld nekünk, így naprakészek lehetünk a honlapunk eredményeit befolyásoló tényezőkről. Nem véletlenül lett említve a naprakészség, a riasztások ugyanis nem állíthatóak valós idejűre, hanem csak napi, heti vagy havi riasztásokat kaphatunk.

Hogyan tudjuk beállítani az egyéni figyelmeztetéseket?

Mind a riasztások beállítása, mind a korábbi riasztások megtekintése nagyon el van dugva a felületen, ne is keressünk semmit velük kapcsolatban a Szabványos jelentések felső menüpont alatt. 

A figyelmeztetések vagy e-mailben érkeznek, vagy a Főoldal felső menüpont alatti Forgalomfigyelő -- események menüpontban láthatjuk őket listázva a Napi/Heti/Havi események között.

Létrehozni egy ilyen figyelmeztetést úgy tudunk, hogy a megfelelő profilt kiválasztva az Adminisztrálás felső menüponton belül a Profilok, azon belül az Eszközök pontban kiválasztjuk az Egyéni figyelmeztetések-et. 

Fontos észben tartani, hogy a figyelmeztetések a belépési email címhez kötődnek, tehát ha nem adunk meg más email címet, akkor csak mi látjuk a figyelmeztetéseket.  

A beállítás roppant egyszerű, ha egy kicsit ismerjük az Analytics felépítését és tudjuk, hogy milyen mutató/dimenzió változása vagy értéke esetén küldjön riasztást. 

1. Első lépésként nevet kell adnunk a figyelmeztetésünknek. Ha több domain forgalmát is nézzük, akkor adjuk meg, hogy melyik domain címről van szó, illetve írjuk le, hogy milyen eseményről van szó. Például: HDmarketing.hu - nem volt tegnap jelentkezés konverzió

2. Ez után adjuk meg, hogy az aktuális profilon kívül még mely profilokra legyen érvényes a riasztás. Természetesen külön nézi a profilokat, tehát ez inkább a riasztás lemásolását jelenti.

3. Majd adjuk meg, hogy napi/heti/havi rendszerességgel vizsgálja a feltételként megadandó mutatókat.

4. Utolsó lépésként meg kell adni, hogy milyen dimenzió mely mutatójára megadott feltételt vizsgálja és hogy milyen érték esetén küldjön nekünk riasztást. Illetve ha változást adunk meg feltételül, akkor meg kell határoznunk, hogy milyen időszakkal vesse össze az aktuális értéket. 

figyelmeztetesek-2.png

Milyen események figyelését érdemes automatizálni?

Válasszuk külön a riasztásokat, hiszen vannak technikai riasztások és az üzletünket befolyásoló események. Az előbbiek leginkább eseti dolgok, amikről fontos minél hamarabb értesülnünk. Az utóbbiaknál pedig inkább a nagyobb változások a fontosak, de azokat rendszeresen vizsgálva.

Technikai riasztások közül az alapvetőek a következőek:

a. Nem érkezett látogatás a honlapunkra: nagy valószínűséggel kikerült az alapmérőkód a honlapunkról. Ilyenkor feltételül azt kell vizsgálni, hogy ha a látogatások száma egyenlő nullával, akkor riasszon minket. Ezt naponta futtassuk le.

b. Nem érkezett konverzió/tranzakció/esemény: kikerült az e-ker. mérőkód a vásárlás utáni köszönő oldalból vagy változott a köszönőoldal URL-je, esetleg rosszul van beállítva a vásárlási cél mérése. Esemény mérés esetén pedig a kód kikerülése okozhatja a hibát. Napi futtatással erről is képet kapunk. 

Üzleti jellegű riasztások:

c. Látogatás/Konverzió/Tranzakció csökkenés: Mondjuk például tegyük fel, hogy a napi vásárlások 15%-al történő csökkenése nem hétköznapi nálunk, ezért üzletileg erősen érint minket egy ilyen mértékű visszaesés. Ebben az esetben a következő feltételt kell beállítanunk, napi futással: 

figyelmeztetesek-3.png

d. Kiemelten fontos látogatói forrásban bekövetkezett csökkenés: Például értékes forrásunk a keresők organikus része, de egy esetleges büntetés/hátrasorolás miatt sok forgalmat elveszíthetünk. A figyeléséhez használhatunk egy ilyen feltételt az organikus profilunkra értelmezve, amiből kizárjuk mondjuk a saját szavakra keresőket: 

figyelmeztetesek-4.PNG

Az eddig említettek tényleg csak mint kötelező minimumok alkalmazandóak, bővítsük ki a figyelmeztetések listáját a honlapunkra vonatkozó kulcs oldalak, cselekvések, források figyelésével is.

További információk

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://webanalitika.blog.hu/api/trackback/id/tr214711892

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pulse 2012.08.15. 09:53:26

Szia!MI az a 40 mutató amit érdemes figyelni webáruház esetén? Na jó, ez így túl pimasz kérés..mi az a 20-30?:-)
Köszi

Deli Norbert - HD 2012.08.15. 10:10:56

@Pulse: Szia! Én itt mutató mutatóra gondoltam, tehát látogatás-új látogatás arány-oldal/látogatás-oldalon töltött idő-stb.
Azt szoktam javasolni, hogy a riportcsoportok Áttekintés riportjaiban látható mutatókat minimum kövessük.
Nevesítve:
Alap:látogatás, egyedi látogató, oldalmegtekintés, egyedi oldalmegtekintés, oldal/látogatás, látogatás átl. időtartalma, visszafordulási arány, %új látogatások, oldalérték.
Konverzió: célteljesülés, célérték, konverziós ráta, csatorna elhagyási arány.
E-ker: tranzakció, egyedi vásárlás, bevétel, átl. érték, e-ker. konv. ráta, mennyiség (termékszám).

Azt hiszem ezek követése esetén nagyon meglepetés nem érhet (honlap üzleti eredményét tekintve).
Üdv,
Deli Norbi

Pulse 2012.08.15. 10:45:37

Köszi a segítséget, megnézem amiket írtál.