Kísérletek a Google Analytics-ben - Újdonság

2012. június 04. 11:42 - Deli Norbert - HD

 A webanalitika nem csak abból áll, hogy helyes adatgyűjtés után elemzéseket végzünk az adatokkal, minél többet megtudni honlapunkról és látogatóinkról.

A webanalitika helyes folyamatát a következő folyamatábra adja meg:

Az utolsó két lépés technikai hátterét a Google-nél a Webhely-optimalizáló program nyújtotta. Valószínűleg túlságosan kevesen használták ezt az eszközt, azért a Google úgy döntött június elején, hogy 2012. augusztusától megszünteti ezt a programot, mint egyedi terméket.

Ezzel párhuzamosan viszont az alapelemeit átemeli a Google Analytics felületére a Tartalom riportcsoport alá, Kísérletek néven.  (Az angol nyelvű verziót használók a Content csoporton belül Experiments néven találják).

 Technikai háttér, változások

A Google Analytics rendszerbe való implementálás során egyrészt egyszerűsítettek, másrészt szűkítettek a Webhely-optimalizáló felületéhez képest.

Az egyik fontos szűkítés az, hogy csak az A/B tesztelés lehetőségét emelik át, a Többváltozós (Multivariáns) tesztelést kihagyják az induláskor. Vagyis csak teljesen különböző URL-en lévő tartalmakat tudunk tesztelni, nem lesz lehetőség arra, hogy adott oldalnak csak egyes részelemeivel végezzünk tesztelést.

A másik szűkítés, hogy egy tesztelésen belül csak 5 változatot használhatunk, szemben a Webhely-optimalizáló-ban jelenleg nyújtott 50+ változattal. Illetve egy profilon belül egyszerre 12 teszt futhat, amely könnyen megkerülhető a profil "lemásolásával".

Az egyszerűsítés pedig az lesz, hogy a Webhely-optimalizáló által használt három szkript - vezérlő, nyomkövetési, konverziós - közül csak a vezérlőszkript marad meg, e miatt kell új kódot elhelyezni a honlapunkban a már jelen lévő Analytics mérőkód mellé.

De fontos változás a kódnál, hogy minden egyes teszt egyedi vezérlőszkript kódot kap, ez korábban úgy nézett ki, hogy csak 1 ilyen kódot kellett generálni és elhelyezni a honlapban.

2 jelentősebb újítás is lesz:

  • • Az elindított tesztek automatikusan leállnak az indulás után 3 hónappal.
  • • A rosszul teljesítő teszt változatra automatikusan egyre kevesebb forgalmat fog irányítani, így óvva meg minket attól, hogy egy az alapnál rosszabb verziót tesztelve jelentős konverziós visszaesést szenvedjünk el. 

 

Az új riportfelület bemutatása

A felület használata előtt létre kell hoznunk egy új kísérletet, aminek az eredményeiről fogunk adatokat kapni.

A kísérlet létrehozása lényegében 2 lépésből áll, először meg kell adni az alapértelmezett URL-t, majd a tesztelni kívánt változatok URL-jeit. Mindegyiket el kell nevezni, lehetőleg olyan módon, hogy már a nevéből tudjuk később, hogy miben térnek el az alap verziótól: 

 

 A második lépés pedig az, hogy milyen konverziós célt akarunk javítani. Célként beállítható az Analytics-ben megadott URL alapú cél illetve esemény. Sem a Látogatás időtartalma, sem az oldal/látogatás alapú Analytics cél, sem pedig az e-kereskedelmi tranzakció nem adható meg Kísérlet célként.

 

 Ezután már nincs más dolgunk, mint a kapott vezérlőszkript kódot elhelyezzük az alapértelmezett oldalunk forráskódjába.

A kísérlet elindulása után 1 nappal már kapunk adatokat, de figyelni kell arra, hogy a rendszer csak 14 nap futás utáni adatok alapján hirdet győztes verziót, amely szignifikánsabb jobb eredménye miatt legyőzheti az alapértelmezett oldalunkat vagy pedig ha az adat azt mutatják, hogy egyik tesztelt verzió sem lett sokkal jobb a jelenleg használtnál. 

content experiment - 5.PNG

A Webhely-optimalizáló ilyen formában történő tovább örökítése a Google Analytics-ba egyértelműen a kezdő tesztelők felé való nyitás, hiszen az induláskor várható szűkítések és a 3 hónapos tesztidő korlát miatt nagyobb mérvű tesztelést nem lehet elvégezni így.

De a Google azt ígéri, hogy minél előbb próbálják a szűkítéseket megszüntetni, hogy az új riport tényleg rendelkezzen a Webhely-optimalizáló minden lehetőségével.

 

További információk

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://webanalitika.blog.hu/api/trackback/id/tr154562269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása