Célok, célcsartorna beállítása - Miért és hogyan?

2012. május 23. 14:27 - Bay Áron

Aki úgy gondolja hogy a webanalitika legfontosabb mutatószámai továbbra is az egyedi látogatók száma vagy az oldalletöltések mennyisége, az téved. Hogy elkerüljük a félreértéseket, természetesen ezek is nagyon fontos mutatók, azonban ennél sokkal fontosabb az hogy az oldalunkat meglátogatók milyen célokat, más néven konverziókat avagy mikro-konverziókat hajtanak végre.

Néhány cél, amit üzleti szempontból érdemes mérnünk:

• Ajánlatkérés

• Hírlevél feliratkozás

• Regisztráció

• Vásárlás

• Ingyenes próba (pl. ha egy fizetős szoftvert árulunk)

Ha a Google Analytics rendszerét az üzleti eredményeid mérésére is szeretnéd használni, akkor ehhez nem elegendő, ha minden oldal forráskódjában elhelyezed az alapmérőkódot, ehhez további beállításokra van szükség. Az Analytics-ben 4 féle célt tudunk mérni a megfelelő beállításokkal:

1. Cél URL

2. Látogatás időtartama

3. Oldal/látogatás

4. Esemény

goals1.png

 

Mivel azt esetek többségében a Cél URL mérést használjuk ezért ennek a beállítását fogom a következőkben részletesen bemutatni:

1. Lépj be a Google Analytics fiókodba a megszokott módon

2. Kattints a jobb felső sarokban lévő Adminsztrálás gombra

3. A középen megjelenő fülek közül válaszd ki a célokat

4. Itt a + Cél gombra kattintva máris elkezdheted beállítani az adott célt (a célok 4 csoportra bontva csoportonként maximum 5 cél tartalmazhatnak)

Első lépésként nevezd el a célt, arra mindenképpen ügyelj, hogy olyan nevet adj neki, ami alapján később is bármikor azonosítani tudod, hogy mit mérsz az adott céllal.

A Cél URL használatával megfelelő URL címeket tudsz nyomonkövetni, azaz minden alkalommal, amikor egy felhasználó eljut az adott URL címre, akkor az egy célteljesülésként megjelenik az Analytics fiókodban. A legtöbb esetben feliratkozást, regisztrációt, vásárlást vagy egyéb üzletileg fontos oldalak elérését szoktuk így mérni.

goals2_1.PNG

 

Cél-URL: Ez az az URL, amit elérve a rendszer regisztrálja a cél elérését. Amire ügyelj, hogy nincs szükség a teljes URL cím megadására pl. http://hdmarketing.hu/Kapcsolat/ elegendő a "/Kapcsolat".

Egyezés típusa: Az egyezés típusa határozza meg, hogy az Analytics milyen szigorúan veszi figyelembe az adott címet.

A Pontos egyezés csak egyedi URL-t fog vizsgálni, azaz ha a vásárlás befejezése utána minden felhasználó a "/koszonjuk_a_vasarlast" oldalra jut, akkor ezt érdemes beállítani. Ha valamilyen egyedi azonosítót vagy session-t rendelünk hozzá minden egyes vásárlóhoz, akkor a pontos egyezés nem fog működni.

Ugyanígy fontos vigyázni akkor, ha a kampányaink esetében manuális címkézést használunk, mivel ha egy ilyen oldalt adunk meg Cél URL-ként, akkor a kézi címkék miatt adott esetben csak a direkt és a SEO-ból érkező látogatókat fogja regisztrálni a rendszer, a hirdetésekből érkezőket a címkék miatt nem.

A Törzsegyezés követni fog minden látogatást attól függetlenül, hogy az URL további részében mi szerepel. Ha különböző paramétereket vagy session ID-ket használunk, akkor ez az egyezéstípus lesz számunkra a megfelelő.

A Reguláris kifejezés egyezés csak a profik számára ajánlott. Ennek használatával különböző szabályszerűségek alapján szinte bármilyen URL címeket tudunk követni. A hátránya ennek az egyezéstípusnak, hogy bonyolult a használata és nem megfelelő beállítás esetén semmilyen információt nem fogunk tudni kinyerni. Ennek az egyezésnek a használatáról további információkat az Analytics Súgójában találsz.

Kis és nagybetű különböző: Akkor kell ezt bepipálnunk, ha az URL címeink tartalmaznak kis és nagybetűket is. Az esetek többségében nincs szükség a használatára.

Cél értéke: Több szempontból is fontos, hogy valamilyen értéket határozzunk meg a céljainkhoz, pl. a feliratkozás 3, a regisztráció 5 és a vásárlás pedig 10-es értéket kaphat. Ez azért lényeges, mert ezeket az értékeket figyelembe veszi az Analytics több mutató kiszámításához, többek között ilyen a befektetésmegtérülés is. Ha meg tudjuk határozni, hogy ezek a cselekvések milyen értékűek számunkra, akkor konkrét összeget is meghatározhatunk ezekhez. Ha tudjuk, hogy az átlagos kosárértékünk 10.000 Ft és a hírlevélfeliratkozóink 5%-a vásárol, akkor egy feliratkozás 500 Ft-ot ér nekünk. Természetesen ha nem szeretnénk beállítani semmit, arra is van lehetőség, azonban mindenképpen érdemes valamilyen szempontrendszer alapján beállítani értékeket a céljainkhoz.

Ami szintén nagyon fontos, hogy ez nem válhatja ki az E-kereskedelmi mérés használatát!

Célcsatorna beállítása

A célcsatorna arra alkalmas, hogy egy folyamatot (regisztráció, vásárlás, stb.) több lépésen keresztül végigkövessen. Ez azért fontos számunkra, mert ennek segítségével később azt is vizsgálni tudjuk, hogy az egyes folyamatok mely pontjain lépnek be vagy ki a felhasználók, így láthatjuk az egyes lépések lemorzsolódási arányait illetve azt is, hogy akik kilépnek hova lépnek tovább (pl. az oldalon belül visszalépnek a kosárhoz, vagy bezárják az oldalt).

Fontos, hogy egy csatornában maximum 10 lépést tudunk beállítani és az utolsó lépés mindig a célunkhoz beállított cél URL, tehát ezt nem kell elhelyeznünk a csatornában.

goals3.PNG

A fenti példán is látható, hogy a vásárlás utolsó lépése a Cél-URL az első lépés a kosár, a második pedig a
szállítás és a fizetés módok megadása.

Amennyiben mindent jól csináltunk, a Célok -> Csatornaábrázolás riportjában pedig meg is tudjuk tekinteni az adott időszakra vonatkozó eredményeinket és ezek alapján tudjuk tesztelni/módosítani a folyamataink egyes lépéseit, hogy javítsuk a célcsatorna konverziós arányát.

goals4.png

A későbbiekben megmutatjuk, hogy több profil használata esetén milyen módszerekkel tudod másolni a céljaidat, hogy ne manuálisan kelljen minden esetben beállítani, és ki fogunk térni arra is, hogy hogyan tudsz egy vásárlási vagy regisztrációs folyamatot akkor is mérni, ha az egyes lépések URL címei nem változnak.

Számodra melyik téma lenne érdekesebb?

 

Forrás: http://blog.kissmetrics.com/critical-goal-types/

További információk:

Hogyan tudok célokat és csatornákat beállítani?

Célok beállítása

Célok és csatornák

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://webanalitika.blog.hu/api/trackback/id/tr554532049

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Misumi 2012.07.13. 18:03:41

Sziasztok!

A regisztráció lapon való lemorzsolódást próbáltam mérni, de elakadtam.
A csaorna beállításnál a /register az első lépés, és a /activate a cél url, vagyis a a sikeres regisztráció. Sajnos a rendszer az aktiváló linket, egyedi linkként küldi ki, ezért törzsegyezést használtam.
Példa:
ilyen egy link:/account/activate/2088/7b8385bb3b3a07128026cbdf6513c67f/
ezt adtam hozzá cél url-ként: /account/activate/

Amennyiben a /login-ra teszem a cél url-t, úgy pontos adatokat ad a lemorzsolódásról, de így méri, az egyébként is bejelentkezőket, ezért az adat nem pontos.

Mi a tanácsotok? Mit hibáztam el?

Deli Norbert - HD 2012.07.13. 20:24:04

@Misumi: Szia!

Ahogy leírtad működnie kell a törzsegyezésnek. Ami gyakori hiba ilyen esetben, hogy a regisztráció aktiváló oldalakon nincsen bent az alap mérőkód.
Ellenőrizd, hogy a tartalmi oldalak között látsz-e /account/activate/.... oldalakat. Ha igen, akkor a törzsegyezésnek mennie kell.

Az Analytics gyenge pontja a csatorna mérése, mert bár a célt megadhatjuk törzs/reguláris egyezéssel is, a csatorna lépéseknél csak a pontos egyezést írja jóvá. Próbáld meg a Paditrack.com-ot, ahol visszamenőleg is csinálhatsz csatornát és a lépések is jobban mérhetőek.

Üdv,
Deli Norbert