Top 10 Google Analytics tévhit

2012. május 13. 10:47 - Bay Áron

A Google Analytics használatával kapcsolatban évek óta élnek bizonyos tévhitek, annak ellenére hogy ezeket már külföldi és magyar fórumokon is megcáfolták. Én is összegyűjtöttem az általam legfontosabbnak vélt, ezért megcáfolandó tévhitet ezzel az eszközzel kapcsolatban.

1. "A Google Analytics egy ingyenes rendszer, ezért biztosan nem megfelelő a számomra."

A fenti állítás mára több szempontból is megcáfolható. A rendszert folyamatosan fejlesztik, szinte minden hónapban megjelenik egy új funkció. Néhány hónappal ezelőtt kapott teljesen új kezelőfelületet, új riportok érhetőek el és az adatok betöltésének sebességét is folyamatosan javítják.

Bárkinek, aki online értékesítést végez a weboldalán - legyen az termék vagy szolgáltatás - jelentős segítséget nyújt a célmérés és az e-kereskedelmi mérés, ezek segítségével optimalizálhatja a hirdetési kampányait.

Nem rég pedig megjelent a Google Analytics Premium ami további előnyöket nyújt azoknak a felhasználóknak, akik hajlandóak fizetni ezekért az extrákért (pl. maximum 4 óránkénti frissítés).

2. "Az Analytics csak alapszintű funkciókkal rendelkezik, nincsenek benne haladó szintű beállítások"

Korábban is sokkal inkább amiatt panaszkodtak a felhasználók, hogy túl sok az adat, nehéz ezeket elemezni és következtetéseket levonni belőlük. A felület átalakítása további funkciókat hozott és a riportok is átláthatóbbá váltak. Ha valaki semmilyen különösebb beállítást nem végez el azon kívül, hogy elhelyezi az Analytics követőkódját a webhelye minden aloldalába, amit követni szeretne, akkor is rengeteg információt nyerhet ki az oldal látogatóival kapcsolatban.

A legfontosabb újdonságok közé tartozik, hogy egyedi Irányítópultokat tudunk létrehozni, akár valós időben figyelhetjük az oldalunkon lévő látogatók tevékenységét vagy elemezhetjük a közösségi média megjelenésekből érkező látogatók tevékenységét is. Ezeken kívül rengeteg egyedi beállítást tudunk végrehajtani, a felhasználók címkézésétől kezdve az egyes események figyeléséig (pdf letöltés, listázógombok használata, megrendelési űrlap mezőinek kitöltése, stb.)

Ebből is látszik, hogy egy felhasználó számára első alkalommal alapszintűnek tűnhet a rendszer, azonban minél mélyebbre ásunk, annál tisztábban látszik, hogy a Google Analytics sokkal több mint aminek látszik.

3. "A Google Analytics pontatlanul mér."

Ennek a tévhitnek az alapját több téves információ szolgáltatja. Ha valaki webanalitikával foglalkozik, akkor tudja, hogy többféle mérési módszer létezik, az egyik az Analytics által is használt JavaScript-címke alapú adatgyűjtés. Ez egy iparági szabvány, aminek jellemzője a megbízhatóság és a pontosság, azonban nem tökéletes. Fontos tudni, hogy nagyjából 10% körüli eltérés még a statisztikai hibahatáron belül van, értelemszerűen ha ennél nagyobb eltérést tapasztalunk, akkor érdemes utánajárni, hogy mi okozhatja ezt.

A legtöbb esetben ez valamilyen beállítási problémára vezethető vissza, mint pl. JavaScript hibák, átirányítások, nem megcímkézett aloldalak, stb.

Minden webanalitikai szoftver rendelkezik bizonyos technikai korlátokkal, ezért ha bármelyik eszköz készítője azt állítja magáról hogy az általa alkalmazott eszköz sokkal pontosabb, netán 100%-osan pontos, akkor célszerű tőle valamilyen bizonyítékot kérni, ami megerősíti ezt az állítást (jelen pillanatban nem ismerek olyan webanalitikai eszközt, ami 100%-os pontossággal mér).

4. "Az Analytics-ből nem lehet exportálni az adatokat."

Egy kép többet ér ezer szónál, szokták mondani.

Export_570.png

 

Természetesen ennek a felületnek vannak korlátai, ha nagyobb mennyiségű adatot szeretnénk exportálni, akkor érdemes az Google Analytics API-t használni erre a célra.

5. "A Google Analytics csak külső cookie-kat használ, ezért nem biztonságos"

Tévedés! Az Analytics csak és kizárólag belső cookie-kat használ, külső cookie-kat nem. Azért fontos, hogy ilyen fájlokat használjon a rendszer, mert ez teszi lehetővé, hogy nyomon tudjuk követni a visszatérő látogatókat, ennek segítségével láthatjuk milyen kulcsszavakra keresve jutottak el a weboldalunkra vagy hogy milyen hivatkozáson keresztül jutottak el hozzánk a felhasználók. Így válik mérhetővé, hogy ez felhasználó több forgalmi forrásból visszatérve milyen útvonalon keresztül válik végül vásárlóvá.

6. "Nincs professzionális támogatás a Google Analytics rendszerhez."

Ahogy az 1. pontban is írtam, egyrészt elérhető a Premium szolgáltatás, de ezen kívül is számos lehetőség van arra, hogy segítséget kapjunk: e-mail támogatás, Google Analytics Súgó, angol nyelvű súgófórum, Google Analytics Certified Partner (hazánkban jelenleg még egyetlen tanácsadó cég sem rendelkezik ezzel a minősítéssel), webanalitikai tanácsadással foglalkozó cégek.

Amikben a tanácsadók általában a segítségedre lehetnek:

- Az alapbeállításaid ellenőrzése és hibaelhárítás

- Marketingtevékenységeid optimalizálása

- Képzés a rendszer használatára vonatkozóan

- Az Analytics adatainak integrálása más adatforrásokkal vagy vállalatirányítási rendszerekkel

- Helyszíni tanácsadás

Az itt felsorolt tevékenységek többségében mi is szívesen segítünk, ezzel kapcsolatban további információkat találsz a weboldalunkon.

7. "Nincs lehetőség az adatok szegmentálására az Analytics-ben."

A korábbi felületen is elérhető volt a Speciális szegmensek funkció, amivel teljesen egyedi szempontok szerint tudjuk szegmentálni az adatokat és ezeket el tudjuk menteni illetve meg is tudjuk osztani más Google Analytics felhasználókkal.

Segment_570.png

Megújult az egyéni jelentések felülete is, ahol a saját igényeinek megfelelően hozhatunk létre jelentések, bizonyos korlátok között, vagy akár a szabványos riportjainkat is alapból átemelhetjük a felületről, hogy apróbb módosításokkal megkapjuk az a jelentést amit szeretnénk (nem minden szabványos riportot lehet így szerkeszteni!).

8. "Az Analytics nem támogatja az A/B vagy multivariáns tesztek futtatását és nem lehet integráltan használni más eszközökkel."

A Google egy külön eszközt a Google webhely-optimalizáló eszközt kínálja fel erre a célra, szintén teljesen ingyenesen. Ennek segítségével tesztelhetjük különböző oldalelemek módosításának hatásait, és a többváltozós tesztek segítségével arra vonatkozóan is kapunk információt, hogy melyik kombináció eredményezi a legmagasabb konverziós rátát és megtérülést. A két eszköz maximálisan integrálható és minden további nélkül együttműködik a mérések során.

Ezen kívül természetesen összekapcsolható AdWords, AdSense, Webmester eszközök fiókkal is, ami további segítséget nyújt a kampányaink és a weboldalunk optimalizálásában.

9. "A Google visszaél a fiókomban szereplő adatokkal, lehet hogy a konkurenseimnek is kiszolgáltatja."

Az Analytics-ben 3 beállítási lehetőség van az adatok megosztására:

• Nem osztom meg Google Analytics adataimat

• Google Analytics adataim megosztása - Csak más Google-termékkel

• Google Analytics adataim megosztása - A Google és mások számára névtelenül

Data_Share_570.png

Nem számít, hogy melyik lehetőséget választjuk ki, mert az adatainkat egy többrétegű védelem őrzi:

  1. Dedikált biztonsági csoport és infrastruktúra kezelő csapatok
  2. Többszörös mentés az adatvesztések megelőzésének érdekében
  3. Többszintű hálózat biztosítás, hogy az adatok mindig elérhetőek legyen
  4. Fejlett biztonsági, tűzfal és útvonalválasztási beállítások, hogy az adatok biztonságban legyenek
  5. Korlátozott hozzáférés és a szükség szerinti legkisebb jogosultság a személyzet számára

Ha engedélyezed az adatok megosztását, az egyrészt segítséget nyújt a Google számára az eszköz és az egyes funkciók fejlesztésére, illetve ha névtelenül megosztod a fiókod eredményeit (azaz a weboldaladhoz nem köthető módon engedélyezed hogy a rendszer befoglalja az összesített átlagokba pl. a konverziós eredményeidet), akkor te is betekintést nyerhetsz ezekbe az eredményekbe.

10. "Egy csomó pénzembe kerül, hogy "valódi" webanalitika eredményhez jussak."

Ahhoz hogy az Analytics eredményeit valóban az előnyödre tudd fordítani és neked nincs rá időd/kapacitásod, hogy beleásd magad a rendszerbe, akkor valóban szükséged lesz valakire a cégedből vagy egy külső tanácsadóra, aki segít értelmezni az eredményeidet. Akárhogyan is nézzük, ez mindenképpen költséget jelent, azonban fontos azt is szem előtt tartani, hogy az adatok alapján elvégzett módosítások sokszorosan megtérülnek.

Sokszor merül fel a kérdés, hogy miért éri meg a Google-nek ingyenesen adni az Analytics szolgáltatást. Egyrészt azért mert ezáltal jobb és gyorsabb weboldalak készülnek, ami a felhasználók számára kiemelten fontos. Másrészt ha hirdetők használják az eszközt, akkor láthatják a hirdetéseik megtérülését, így láthatják hogy a Google AdWords egy hatékonyan működő rendszer.

A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően minden frissítéssel egy jobb és megbízhatóbb eszközt kapunk, ha jobban beleássuk akkor pedig rájövünk hogy a lehetőségek töredékét használjuk csak, így mindig van mit tanulni, tesztelni, fejleszteni, mérni és persze nem utolsó sorban optimalizálni az oldalunkon!

Forrás: http://analytics.blogspot.com/2009/05/top-ten-myths-about-google-analytics.html

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://webanalitika.blog.hu/api/trackback/id/tr624470683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.