Fontos újdonság - Számított mutatók

2015. október 30. 00:47 - Deli Norbert - HD

670px-calculate-cost-increase-percentage-step-4.jpg Régóta igény volt a Google Analytics-ben, hogy a meglévő rengeteg mutató mellé még lehessen sajátot is felvinni. Ennek hiányában sajnos le kellett menteni a rendszerből az adatokat és táblázatkezelőben függvények/képletek segítségével kiszámolni a meglévő adatokból az üzletileg fontos mutatókat.

Az Universal Analytics már lehetőséget adott arra, hogy saját mutatókat alkossunk, de csak most jött el a lehetőség, hogy a rendszerben lévő többi mutatóból számított új mutatókat készíthessünk!

 Hogy tudok Számított mutatót létrehozni?

A még béta állapotban lévő lehetőséget előbb az Adminisztrálás->Megtekintés szint->Számított mutatók linken keresztül be kell állítani.

Ami jelenleg korlátot szab a lehetőségeknek, hogy Megtekintésenként mindössze 5 db számított mutató hozható létre. Nagyobb "probléma", hogy a készített mutatók a Normál jelentésekben nem használhatóak, csak egyéni jelentésben vagy irányítópultokba tehetjük be őket.

De lássuk, hogy mennyire nehéz kialakítani egyet:

 

Mindössze egy nevet kell adni a mutatónak - amiből generálódik egy Külső név -, majd a lehetséges 5 formázási érték közül kiválasztani egyet. 

Végül pedig a Képletet beírni. A rendszerben már meglévő mutatók neveit megmutatva segít a rendszer, nekünk mindössze a négy alapműveletet (+/-/:/*) használva kell kialakítani a kívánt képleteket.

Konkrét példák a Számított mutatókra

- Nettó forgalom: a legtöbbször a vásárlók által látott bruttó értéket adják vissza a honlap tulajdonosok, amit érdemes vissza 'nettósítani' - ne adj Isten még szállítási díjat is levonni belőle. Ez egy egyszerűbb képlettel ki is nyerhető: {{Bevétel}} / 1.27, a szállítási díjat csökkentett értékhez pedig ezt használjuk: ({{Bevétel}} / 1.27)- {{Szállítás}} 

- Forgalom visszatérítések nélkül: a visszatérítés (Refund) a továbbfejlesztett e-kereskedelem egyik nagy előnye. A gond csak az volt eddig, hogy ilyenkor két oszlopot kaptunk a bevétellel és a visszatérített összeggel, de a kettő különbsége nem volt látható. Ezt így nyerhetjük ki: {{Bevétel}}- {{Visszatérítések}} 

- Árrés/ROI számítása: a nettó forgalomhoz hasonlóan érdekes, hogy a webáruházunk mondjuk 20%-os átlagos árrésével nézve hogyan teljesített az oldal és az egyes marketing eszközök. Az árrés számításhoz csak ennyit kell megadni: {{Bevétel}}*0.2 A ROI számításhoz már szükség van a marketing költségekre, amit alapértelmezetten csak az Adwords forrásnál kapjuk meg. A szükséges képlet: (({{Bevétel}}*0.2)-{{Költség}})/{{Költség}}

 - Tranzakciók/User: a cookie alapú mérési rendszer határain belül ki tudjuk számolni, hogy a vásárlók hányszor vásároltak átlagosan, a képlet ehhez: {{Tranzakciók}} / {{Felhasználók}}

 - Pénznem átváltása: Régiós jelenlét esetén jön elő, hogy bár minden ország áruháza saját pénznemében biztosítja az értékelést, de szeretnénk mondjuk euróban is látni a bevételi adatokat, ami így összehasonlíthatóvá teszi őket. Sajnos erre még nincsen dinamikus megoldás, így csak aktuális árfolyamot beírva kaphatunk váltott értékeket. Csak egy szorzást kell berakni a képletbe: {{Bevétel}} *310.12

A fenti példákon kívül még sok dolog eszembe jutott, de ezek voltak a leginkább univerzálisak.

Mindenkinek jó mutató készítést! :)

 

Szólj hozzá!

Összehasonlítás riportok - Újdonság

2014. szeptember 18. 13:21 - Deli Norbert - HD

Múlt héten jelentette be a GoG_A-Benchmarking-Graphic-iStock_000014477887.jpgogle, hogy - a v4-es felületen még szereplő, de azóta kikerült - ismét szerepelni fog egy benchmark/összehasonlító riport az Analytics-ben.

Minden marketingesben jogosan felmerülő kérdés, hogy az ő - alap- és konverziós - számai most jók-átlagosak-rosszak a piaci átlaghoz illetve a hasonló weboldalakhoz képest.

A riportok ebben segítenek, megadják azt a viszonyítási alapot, amivel már tudjuk értékelni az alap mutatóinkat. A konverziós mutatók viszont továbbra sem összevethetőek.

 1. Milyen szempontok alapján vethetem össze a számaimat?

A riportokban a mutatók közül csak a 3 db Akvizíciós (munkamenet, új munkamenet %-os aránya, új felhasználók) illetve a 3 db Viselkedés (oldal/munkamenet, munkamenet átlagos hossz, visszafordulási arány) mutató kerül összehasonlításra. Vagyis azt, hogy az én webshopom e-kereskedelmi aránya hogyan viszonyul a többiekéhez, nem tudom meg.

A mutatók mellett dimenzióként a csatorna médium, hely (ország) valamint a mobil/desktop eszközök közül választhatunk, ezekre bontott mutatókat hasonlíthatunk egymáshoz.

2. Kikkel hasonlíthatom össze a számaimat?

Az új riportok kellően szofisztikált módot nyújtanak az összehasonlítás kiválasztásához, hiszen tudunk kategória, terület és napi munkamenet (?nagyság?) alapján is szűrni.

A kategóriák az Érdeklődés riportokban (és a Google más eszközeinél is használt) már megszokott bontásban vannak, ami kellően részletes, így minden piaci szereplő ki tudja választani a számára legrelevánsabbat.

A területi választóban országra valamint régióra bontottan szerepelnek a helységek. Így lehetőség van például csak a mi méretünkkel megegyező budapesti konkurensek számaihoz hasonlítani a sajátunkat. 

A napi munkamenetek csoportokba vannak rendezve, így választhatunk napi 100 vagy akár napi 100 000-nél több munkamenetet elérő oldalakat is.

Ha kiválasztottuk a három szűrést, akkor a rendszer megmutatja hogy mennyi tulajdont tett bele az összehasonlításba.

benchmark 2.JPG

3. Mire tudom ezt használni?

A most (újra)indult riportok nem lesznek napi szinten használva, hanem időszakosan (mi negyedévente javasoljuk) érdemes átnézni őket. 

Ezen túl még a következő esetekben vessük össze a számokat a sajátjainkkal:

  • Újonnan indult a honlapom/áruházam, így nincsen múltbeli adatom amihez viszonyíthatok.
  • Fejlesztés előtt áll a honlapom
  • Fejlesztésen van túl a honlapom
  • Hosszabb távú tervezést csinálok
  • Értékelek egy hosszabb időszakot (éves, negyedéves értékelés)
  • Értékelek egy aktív időszakot (karácsony, főszezon)

A várhatóan nem túl gyakori használat ellenére nagyon hasznosak a riportok, hiszen pont azt a viszonyítási alapot szélesítik, ami szükséges egy marketinges számára a teljesítmény értékelésekor.

Jó analizálást mindenkinek!

Szólj hozzá!

Display Hálózat célzása riportok

2014. július 25. 10:46 - Deli Norbert - HD


GDN.jpgA Google Analytics felületén az Adwords kampányaink közül a Display Hálózatra célzottakat minimálisan tudtuk csak elemezni. Ez változott a héten, hiszen megjelentek a Display Hálózat célzása riportok!

Az adatokat az Adwords felületen már megszokott bontásban tudjuk elemezni, így kulcsszó, elhelyezés, Témák, Érdeklődés és remarketing, Kor-Nem bontásban láthatjuk a behozott felhasználók honlapon belüli cselekvéseit:
analytics gdn celzas.JPG

Ezzel az új funkcióval válik teljessé a GDN hirdetések elemezhetősége és optimalizálása, hiszen meg tudjuk nézni például, hogy az adott kampánnyal elért egyes korcsoportok hogyan teljesítettek:

analytics gdn celzas 2.JPG

A kapott adatokat az Analytics-ben megszokott módon különböző második dimenziók vagy szegmensek használatával mélyebben is megismerhetjük. Például a Témák szerint célzás kampányaink eszköz szerinti bontásban elemezhetjük:

analytics gdn celzas 4.jpg

Hol találom a riportot az Analytics felületén?

analytics gdn celzas 3.jpg

Jó analizálást mindenkinek!

Szólj hozzá!

Fontos újdonságok - Google Analytics Summit 2014

2014. május 29. 10:20 - Deli Norbert - HD

summit.png

A Google Analytics Summit rendezvényt minden évben megtartják - általában ősszel - a cég kaliforniai központjában, a tavalyiról és a tavaly előttiről mi is beszámoltunk.  Azért fontos "mérföldkő" szokott ez az esemény lenni, mert ilyenkor fontos Analytics újdonságokat jelentenek be. 

Nincsen ez másképp a héten zajló 2014-es rendezvényen sem.

1. A legfontosabb újdonság a webáruház tulajoknak jelent majd nagy segítséget.  

A legtöbb webshop mindössze az alap e-kereskedelmi kód elhelyezésével csak a konkrét vásárlásokat és az azokban szereplő termékeket követi nyomom. Mi próbáljuk mindig a velünk kapcsolatban lévő kereskedőket arra ösztönözni, hogy szegmentálják a látogatókat a potenciális vásárlókat is (kik érik el a termékkategória oldalakat; kik a termék oldalakat; kik raknak kosárba termékeket; kik kezdik el a vásárlói folyamatot). Ehhez viszont vagy külön mérőkódot kellett elhelyezni az oldalon vagy speciális szegmensek sokaságát elkészíteni.

A most bejelentésre került Továbbfejlesztett E-kereskedelem funkció ezt valósítja meg, de sokkal átláthatóbb és részletesebb formában, igaz hogy az extra mérőkód használatot nem ússzuk meg. 

Cserébe például ilyen látványos grafikonon nézhetjük a vásárlási előtti fontos cselekvéseket (mikro-konveziókat): 

ecommerce.png

Ha használni akarjuk a Továbbfejlesztett E-kereskedelem lehetőséget, akkor az Universal Analytics típusú mérés kell hozzá. Második lépésként el kell helyeznünk a forráskódban az ec.js fájl hívását, valamint meg kell címkéznünk az egyes oldalakat, így azonosítva őket. A részletes technikai leírás (angolul) itt található meg

A rendszer lehetőséget nyújt a termék oldal megtekintéstől, a termék adatokon és a termék promóciók követésén át, a kosárba rakáson keresztül teljesen a vásárlás végéig nyomon követni a vásárlókat. 

Végső lépésként pedig a felületen az Adminisztráció résznél immár külön szedett E-kereskedelmi beállításoknál engedélyezni kell a Továbbfejlesztett e-kereskedelmi jelentéseket, valamint megadni a Csatornalépéseket. 

ekereskedelem.jpg

Ez egy rendkívül hasznos funkció a webáruházaknak, ami folyamatosan kerül bevezetésre a felhasználói fiókokba a következő hetekben. 

2. A második újdonság (csomag) a riportolási lehetőségekhez kötődik

Az Analytics eddig is bőkezű volt velünk a riportolás terén, hiszen a Gyorsparancsoktól kezdve az Egyéni jelentéseken és Irányítópultokon át a Google Analytics API-ig nagyon változatos formában tudtuk a szerveren tárolt adatokat megjeleníteni. Ezen kör tovább bővül most, hiszen a Tartalmi csoportosítás lehetőség mellett csatornákat/marketing forrásokat is tudunk majd összefogni, ami az attribúciós értékelés valamint modellezésnél lesz igen hasznos.

Az Universal Analytics egyik nagy előnye a "hagyományos" méréshez képest, hogy lehetőséget ad adatok visszatáplálására, így az eddigi webanalitika elemző eszközből egy üzleti elemző eszközt készíthetünk. 

A feltöltendő adatok eddig csak Költségadatok voltak, de mostantól már termékekre, felhasználókra vagy akár visszaküldött vásárlásokra vonatkozó információkat is fel tudunk tölteni a rendszerbe. Mindezt az Adminisztráción belül a Tulajdon szinten megtalálható Adatok importálása felületen keresztül tudjuk beállítani, valamint a kapott adatkészletséma alapján vagy CSV/Excel fájlokban feltölteni vagy a Google Analytics API-t használva dinamikusan végezni a feltöltést (ez viszont programozást igényel). 

adatok feltoltese.jpg

Apróbb újdonságként bejelentették még a Google Analytics Premium verziójához kötődő "igazgató szintű" riportolási lehetőségeket, 4 féle új API protokollt, illetve az egyéni táblák lehetőséget, amivel nyers adatokból jelentős méretű egyéni riportokat tudunk készíteni.

Reméljük hamarosan minden fiókban elérhetőek lesznek ezen funkciók és mindenkinek lehetősége lesz alkalmazni őket, mert ismét előre lépést nyújtanak az üzleti elemző kialakításának folyamatában. 

Szólj hozzá!

Változtak az alapmutatók nevei

2014. április 17. 13:22 - Deli Norbert - HD

 hello-name-change.jpgAz alapfogalmak elnevezése (és azok jelentése) mindig fontos egy olyan szakmai környezetben, mint a webanalitika.

Az Analytics rendszerében 2-2,5 évente történnek ilyen "mélységű" változások, amilyen a mai napon élesedett Magyarországon is. 

Most a felhasználókhoz kötődő 7 mutató közül 5 változott meg, viszont mivel ezek szinte minden analitika beszélgetésben felmerülnek, ezért gondoltuk fontosnak, hogy összeszedjük melyik mutató mire változott. A lenti táblázatban a magyar illetve sok hazai felhasználó által használt angol megfelelőket gyűjtöttük össze.

A változás értelemszerűen minden kapcsolódó riportot érint és a speciális szegmensek illetve a szűrő használatakor is tartsuk ezt szem előtt, mielőtt hiányolnánk valamelyik régi mutatót.

Uj_Analytics_mutato_nevek.PNG

A változás természetesen a mobil méréseket is érinti, a legfőbb oka pedig az a szemléletváltás, ami miatt a Universal is megszületett. A mutatók értelmezése elérhető a felületen a korábban megszokott formában, csak rá kell húznunk az egeret a megfelelő mutatóra.

Uj_mutatok_magyarazata.PNG

A változások teljes listája elérhető az Analytics fejlesztői súgójában:

https://developers.google.com/analytics/devguides/reporting/core/dimsmets#mode=web

Hivatalos bejelentés: https://plus.google.com/+GoogleAnalytics/posts/LCLgkyCn4Zi

 

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása