Mi az a one-page design és mikor érdemes alkalmazni?

2017. október 18. 18:27 - HD Marketing

Vendégposzt Tusnádi Istvántól

01.jpg

 

A one-pager, magyarul egyoldalas weboldalak előnye, hogy kiváló olvashatóságot, gyors navigációt, elegáns dizájnt és természetesen teljes mobil kompatibilitást tesznek lehetővé. A mai világban, amikor minden csatornán információk tömege zúdul a felhasználókra, a one-pager oldalak egyszerű felépítése felüdülést jelent minden weboldal látogató számára.

A one-page design-ban kiváló lehetőség rejlik sokak számára, azonban ez nem jelenti azt, hogy az egyoldalas weboldalak használata egy univerzális megoldást kínál mindenki számára.

Érdemes használnod a one-page design-t?

Mielőtt belefognál a weboldalad gyökeres átalakításába, mindenképpen mérlegelj; ez a legjobb lehetőség céljaid eléréséhez? A következőkben segítséget nyújtunk a döntés meghozatalában.

03.jpg

Kinek ajánljuk?

 

Neked ajánljuk ezt a stílust, ha nem rendelkezel túl sok tartalommal és a meglévő tartalom egy téma köré összpontosul.

Néhány példa arra, amikor a one-page design használata lehet a legjobb választás:

  • Személyes weboldal vagy online portfólió
  • Mikro- és kisvállalatok weboldalai melyek néhány terméket vagy szolgáltatást értékesítenek
  • A webshopod egy terméket értékesít
  • Promócióhoz kapcsolódó érkeztető oldal (landing page)
  • Online önéletrajz
  • Események oldalai, mint például konferenciák és esküvők

Mikor nem ajánljuk?

 

Ha a weboldalad összetett, sok információ és tartalom van oldaladon melyek folyamatosan bővülnek, akkor az egyoldalas webdesignt semmiképpen sem ajánljuk.

5 tipp a szép és hatékony one-page oldal létrehozásához

 

Egyszerűség

A kevesebb néha több, ez a mondás a webdesign-ra is sokszor igaz. Első lépésként meg kell határoznod a fő üzenetet, amit a weboldaladdal el szeretnél juttatni a felhasználókhoz. Ezután törekedj arra, hogy a szövegezés egyszerű, rövid és lényegre törő vagyis könnyen emészthető legyen minden látogató számára.

Mindig gondolkozz az oldaladra látogatók fejével. Amikor felkeresi valaki a weboldalad, azonnal meg kell hogy találják a számukra lényeges információkat. Semmi esetre sem szabad eltéríteni a figyelmüket felesleges dolgokkal, mint például egy térképpel a hozzánk vezető útvonallal. Minden lényegtelen információt el kell távolítani a weboldalról.

Az interneten böngészők több mint fele átlagosan kevesebb mint 15 másodpercet tölt el egy-egy weboldalon. Ezért érdemes hozzájuk hasonlóan 15 másodpercet eltölteni az weboldaladon és feltenni a következő kulcskérdéseket magadnak:

  • Könnyen megtaláltam a legfontosabb információkat?
  • Az oldal üzenete egyértelmű volt számomra?
  • Kíváncsivá tett az oldal és szeretnék többet információhoz jutni?

 04.jpg

Logikus felépítés

A könnyű olvashatóság megtervezése elengedhetetlen. A weboldal tartalmát érdemes szakaszokra osztani, ezáltal a látogatók könnyebben megtalálják a számukra érdekes információkat. Ennek egy nagyon hatékony módja az úgynevezett „kúp” felépítés. A legfontosabb információkat (például hogy miről szól az oldal) a weboldal tetején kell elhelyezni és lefelé haladva egyre konkrétebb és részletesebb információkat kell elhelyezni.

Konkrét példán keresztül szemléltetve a „kúp” felépítés

Egy esküvőhöz kapcsolódó weboldal esetében a weboldal tetejére kerül a házasulandók neve, az esküvő helyszíne és időpontja. A kevésbé lényeges információk, mint például az ülésrend pedig az oldal alsóbb részén jelenik meg.

Néhány hasznos elem a weboldal logikus felépítéséhez:

  • A különböző szakaszoknál, más háttérszínt használj
  • Minden szakaszhoz hozz létre egyedi fejlécet
  • Az egyes szakaszokat még érdekesebbé és szebbé teheted, ha hasábokban jeleníted meg az információkat
  • Egyes szakaszok közé illessz be képeket, ezzel is megtörve a szöveget
  • Nyugodtan használj úgynevezett „white space” – t vagyis üres tereket a weboldalon. Nem kell minden egyes területet tartalommal feltölteni!
  • A felhasználóknak mindig legyen lehetősége visszaugrani az oldal tetejére. Érdemes egy folyamatosan megjelenő gombot használni az oldal tetejére ugrás elősegítésére

 

Vizualitás

Mivel a legtöbb ember vizuális típus - lehet akármennyire tökéletesen megírva a weboldalad tartalma – ha nincs megfelelő képi tartalommal ellátva az oldal, a látogatók hamar elveszíthetik érdeklődésüket és el fogják hagyni a weboldalad.

Használj képeket, videókat vagy ábrákat és diavetítéseket a tartalom illusztrálásához.

Képek: Egy jól kiválasztott magas felbontású statikus kép használata növeli az esélyt arra, hogy a weboldalunkra látogatók első benyomása pozitív lesz, és emiatt nőni fog a weboldalunkon végrehajtott konverziók száma.

Videók: Egy kép többet mond ezer szónál, egy videó pedig egy milliónál! A videó használata a legegyszerűbb és legjobb mód arra, hogy megragadjuk a látogatóink figyelmét.

Diavetítés: Lehetőséget nyújt arra, hogy viszonylag kis területen, egyszerre több képet is megjelenítsünk.

05.jpg

Egyszerű navigáció

Annak ellenére, hogy a one-page design-al készült weboldal egyszerűen görgethető, mindig szükség van navigálási lehetőségre az oldalon. Ebben az esetben a navigáció arra szolgál, hogy eligazítsa a látogatókat hol találhatóak meg a konkrét információk, a rendelkezésre álló egy oldalon belül.

One-pager weboldalak esetében a látogatókat nem a különböző oldalakra navigáljuk, hanem horgonyhivatkozások segítségével, egy oldalon belül tesszük lehetővé az ugrást a keresett információhoz.

Az oldalon elhelyezett külső hivatkozások zavaróak lehetnek a látogatók számára. Ha mégis úgy döntesz, hogy elnavigálod a látogatókat az oldaladról, a legjobb megoldás ha egyértélművé teszed a szándékodat, például egyértelmű ikonok segítségével.

 

Egyértelmű cselekvésre késztetés (CTA)

Minden weboldalon lényeges elemei a cselekvésre késztető gombok (CTA) és hivatkozások. Az egyoldalas design esetében sincs ez másképp.

Feliratkoztál már valaha is egy weboldal hírlevelére? A válasz biztosan igen, és ha belegondolsz többek között azért is tetted, mert egyértelműen jelezte az adott website, hogy milyen cselekvést vár el tőled. Fontos, hogy Te is egyértelműen kifejezd látogatóid felé, milyen cselekvést vársz el Tőlük.

 

Összefoglalás

Mielőtt nekiugranál, hogy megtervezd új, one-page design-al készült weboldalad, tedd fel magadnak a legfontosabb kérdést: Ez a legjobb módszer, hogy weboldalammal elérjem a kitűzött célom?

Ha a válasz egyértelmű igen, akkor ne habozz és vágj bele! A cikkben bemutatott 5 pont egy kiváló alapot szolgáltat a tervezéshez.

Szólj hozzá!

Top 3 analitika eszköz, amit érdemes használnod a Google Analytics mellett (vendégcikk)

2016. május 10. 13:41 - hellogabor

webanalitika_eszkozok.jpg 

Számtalan cég támaszkodik a Google Analytics által gyűjtött adatokra, és ez mindenképp örömteli. Az adatok helyes értelmezése viszont jóval nehezebb feladat, főleg akkor, ha egy kisebb vállalkozásról van szó, ahol nincs dedikáltan analitikával foglalkozó személy, vagy csapat. A Google ingyenes eszköze ráadásul (főleg a “gyári” beállítások használatával) nem mutat meg minden adatot, aminek pedig hasznát vehetné a céged.

Olyan kérdések is gyakran felmerülnek, mint például:

  • Végig szokták olvasni a látogatók a blogbejegyzéseid?
  • Honnan jönnek a hírlevélfeliratkozók az oldaladra?
  • Milyen típusú tartalmat olvas szívesen egy adott látogató?
  • Mi volt a pontos oka annak, ha valaki nem vásárolt az oldaladon?

 Ebben a cikkben megmutatok 3 analitika eszközt, amit akár saját magad is beüzemelhetsz a weboldaladon, és a fenti kérdéseken kívül sok mást is meg tudsz válaszolni vele. Írok arról is, hogyan használhatod ezeket az információkat a vállalkozásod növekedéséhez.

 

Hotjar


Minden weboldal esetében felmerülhetnek olyan ötletek és javítások, amik habár kimondva jól hangzanak, nem biztos, hogy élesben alkalmazva is jól működnek.

Ha szeretnél pontos képet kapni arról, hogy milyen élmény használni a weboldalad a felhasználók szemszögéből, a Hotjar az az eszköz, ami ezt meg tudja mutatni. Úgy kell rá gondolni, mint sok hasznos eszközre, egy platformba csomagolva. A következő részekből áll: 

  • Analitikai eszközök
    • Hőtérképek (Heatmaps)
    • Felvételek (Recordings)
    • Csatornák (Funnels)
    • Űrlapok (Forms)
  • Felhasználói visszajelzések
    • Szavazások (Polls)
    • Felmérések (Surveys)
    • Recruiters

Ezekből a funkciókból az első 3 analitikai eszközt fogom részletesen bemutatni.

 
A Hotjar analitikai eszközei

 

Hiába vannak kiváló analitikai eszközök használatban egy weboldalnál, ha ezek az eszközök egymás között nem továbbítanak adatokat, nehezebb meglátni az összefüggéseket. A Hotjar esetében egyetlen fiókkal az összes fenti eszközt használhatod. Nézzük meg, hogyan lehet ezeket használni:

 
A hőtérkép funkció egy szemmel is látható térképet rajzol ki a weboldaladról, ami háromféle aktivitást tud megmutatni:

  • - A weboldalad olyan pontjai, amire a leggyakrabban kattintanak a felhasználók
  • - Azok a területek, ahol a legtöbbször történik egérmozgás
  • - Az oldalnak az a része, ameddig le szoktak görgetni a látogatóid

 
Van lehetőséged az összes oldalad követésére, vagy csak egy konkrét oldalt is követhetsz. Az ingyenes változatban 1000 darab oldalmegtekintést tudsz követni.

 

Hőtérképek

 

hotjar-analitika-hoterkep.png

Ha például külön fejlesztői erőfeszítés nélkül szeretnéd megtudni, hogy inkább egy adott termék képével, vagy annak leírásával lépnek interakcióba, egy hőtérképpel ezt meg tudod mondani. Ezzel ötleteket szerezhetsz arra, hogy melyik részre érdemes koncentrálni. Ha mondjuk sok látogató kíváncsi a termékedről készített fotóra, érdemes lehet még több és jobb képet feltölteni, hogy többen vásároljanak tőled.

hotjar-analitika-hoterkep-eszkoz.png

Ha kíváncsi vagy, milyen hosszú bejegyzést érdemes írnod, a meglévő tartalmak hőtérképeit visszanézve meg tudod állapítani, hogy átlagosan meddig olvassák el azokat. Ha a legtöbb látogató le szokott görgetni a bejegyzésed végéig, akkor nyugodtan írhatsz akár hosszabb, részletesebb tartalmakat is, mert mérésekkel is tudod bizonyítani, hogy elolvassák őket.

 

Felvételek

 

Amíg a hőtérképekkel az összes látogató viselkedését mérhetted egyszerre, a felvételek funkcióval külön-külön elemezheted az egyes látogatókat. Ezzel egy videó lejátszóhoz hasonló felületet kapsz, ahol vissza tudod nézni, hogy valaki: 

  • Pontosan merre vitte az egeret
  • Meddig görgetett le
  • Hova kattintott, és hányszor

Az egyik kedvenc felhasználási módom erre a következő: az összes felvételből leszűröm azokat a látogatókat, akik vásároltak a weboldalon, amit vizsgálok. Majd egyenként végignézek kb 20-30 felvételt, és megnézem, hogy látok-e valamilyen mintát a viselkedésük között. Utána megcsinálom ugyanezt azokkal, akik nem vásároltak.

Így meg tudom nézni, hogy van-e olyan tipikus pont a weboldalon, ami miatt nem konvertál a látogató. Ha például rendszeresen a felugró feliratkozó doboz után zárják be a látogatók az oldalt vásárlás helyett, érdemes lehet egy beépített formmal próbálkoznod, ami teret ad a látogatónak az információkereséshez, így jobban a vásárlás felé irányítva őt.


Funnelek

 

Ha pontosan szeretnéd látni, hogy a vásárlási folyamat melyik részén veszíted el a legtöbb látogatót, a pontosan beállított funnel mérés tud segíteni.


Habár a Google Analyticsen belül is van lehetőséged hasonló funnelek beállítására, a Hotjar esetében egy felületen belül tudod megnézni a céged számára legfontosabb adatokat. Idővel szükséged lehet a Google Analytics szinte mindenre kiterjedő adataira, de amíg ismerkedő-fázisban vagy az analitikával, a Hotjar használatával nem fogsz tudni elveszni az adatokban.


A funnel építésére az a legjobb módszer, ha a konverziótól visszafelé indulsz el. Ha a célod a vásárlások mérése, akkor az utolsó lépés a sikeres fizetés. Az ezt megelőző a fizetési adatok megadása. Előtte pedig egy termék kosárba helyezése, és így tovább. Opcionális lépéseket itt nem szabad alkalmazni, hogy pontos legyen a mérés. Csak azok a fő pontok kellenek, amiken egészen biztosan végighalad a látogató vásárlás előtt.

 

Nézzünk meg egy konkrét példát egy webáruház esetében:

  1. Beérkezik a látogató az oldaladra
  2. Megnézi egy terméked oldalát
  3. Beleteszi a kosárba
  4. Átmegy a fizetés oldalra és vásárol
  5. A fizetés befejezése után a köszönő oldaladra érkezik

 

Egy másik példa, amikor egy ingyenes ebook letöltésének mérése a cél:

  1. A látogató megnézi egy blogbejegyzésed
  2. Rákattint az ebook linkjére és a landing oldalra érkezik, ahol megadja az adatait
  3. A köszönő oldalra érkezik, ahol letölti az ebookot

 

hotjar-funnel-meres.png

A felületen láthatod, hogy melyik lépésnél a látogatók hány százaléka akad el. Találkoztam már olyan esettel, ahol egy webáruházban szépen ki volt építve a vásárlási folyamat, de a kosárnál minden mobilról érkező érdeklődő elakadt. Jobban utánanézve kiderült, hogy valahogyan le lett felejtve a “tovább” gomb, ami a fizetéshez vezetett volna :)

A fenti példa persze ritka eset, de ha azt látod, hogy valahol gyanúsan sok látogatót veszítesz, érdemes lehet ránézni arra a pontra, és akár a felvételeken keresztül visszanézni, hogy miért fordulhatnak vissza.

 

Leadin

 

Amikor valaki feliratkozik egy hírleveledre, lehetőség van arra, hogy követni tudd az oldaladon és lásd, hogy milyen tartalmak érdeklik.

Erre a Leadin, a HubSpot ingyenes eszköze ad lehetőséget.

Az alkalmazás be tud épülni a WordPress alapú oldalakba, és segít jobban megismerni a feliratkozóid. Ez fut a The Pitch online marketing blogon található feliratkozó formok mögött is.

 

Dashboard

Az alkalmazás kezdőoldala egy átfogó képet ad. Nem csak azt mutatja meg, hogy hány feliratkozód van összesen, de részletes adatokat kapsz arról is, hogy hány új érkezett a közelmúltban, és mennyien jöttek a weboldalad eddigi legsikeresebb napján.

leadin-analitika-dashboard.png

Az elmúlt egy hónap adatait csatornákra lebontva is láthatod, így meg tudod nézni, hogy milyen forrásokra érdemes koncentrálnod.

 

Ha például egy SEO ügynökséggel dolgozol együtt, és feliratkozók szerzése a cél, akkor az “organic” sor mellett érdemes minél nagyobb számoknak szerepelnie, ami a Google és más keresők találati listájából érkező feliratkozókat jelenti.

 

A fentieken kívül arra is lehetőséget ad az eszköz, hogy egy adott feliratkozóról részletes képet kapj. A megfelelő formot kitöltőkről készül egy ilyen profil:

leadin-profil-adatok.png

Ebben szerepel az eszköz által megtalált közösségi média profilok, a csatorna, amin keresztül az adott feliratkozó megtalálta a weboldalad, és a látogatások száma.

Érdemes tudnod, hogy a Leadin nem látja azt, ha valaki például mobilon iratkozott fel, de legközelebb már egy laptopról látogat el az oldaladra.

 

A látogatók aktivitása

Ami nagyon értékes tud lenni, az a konkrét aktivitás követése. Minden profilhoz jár egy részletes lista, ahol a látogató minden egyes oldalmegtekintéséről részletes információt kaphatsz.

leadin-latogato-aktivitas-kovetese.png

Így komplex és drága eszközök beüzemelése nélkül is láthatod, hogy például a rendszeresen visszatérő vásárlóid milyen tartalmakat olvasnak szívesen, és milyen cikkeket kell írnod ahhoz, hogy még több vevőt hozz be vele a weboldaladra.

 

Mixpanel

 

A Mixpanel akkor jöhet jól, ha weboldal helyett egy mobilalkalmazást, vagy egy web appot szeretnél követni. Az eszköz követési módszere alapjaiban tér el a Google Analyticstől: míg a GA oldalmegtekintések alapján méri az oldalon végzett tevékenységeket, a Mixpanel elsősorban eseményekre épít: ez lehet például egy videómegtekintés, egy felhasználó regisztrációja, vagy egy kép megtekintése. Nézzük, ez milyen előnyökkel jár a gyakorlatban: 

  • A felhasználók tevékenysége egyenként is követhető
  • Üzenetet küldhetsz a beregisztrált felhasználóknak, egyenként vagy mindenkinek egyszerre
  • Komplexebb, akár teljesen egyedi funnelek építhetőek vele, mint amire a Hotjar képes

A Mixpanel használatához egészen biztosan szükséged lesz egy jó fejlesztőre, aki segít bekötni az eszközt. Erről itt találhatsz egy részletes útmutatót. A rá fordított idő viszont bőven meg fog térülni a kapott új információkból. Most megmutatok 2 funkciót, amit mindenképp érdemes használnod, hogy többet tudj meg a látogatóidról.

 

People

Ahogy már említettem, az eszköz lehetőséget ad arra, hogy ne csak összesített adatokat láss (mint például oldalmegtekintések), hanem felhasználókra lebontva részletes adatokat kapj arról, hogyan használják az alkalmazásod. A megfelelő bekötés után minden újonnan regisztrált felhasználó automatikusan kap egy profilt az oldalon, ahonnan látni lehet a rá vonatkozó főbb információkat. Ilyen lehet például:

  • A felhasználó neve
  • Az ország/város, ahonnan regisztrált
  • Az általa használt email cím
  • A felhasználó fiókjának típusa (ingyenes/fizetős)
  • Stb.

 

mixpanel-people-analitika-eszkoz.png

Egy felhasználó profilja a Mixpanelben: az ingyenes verzióban 1000 profil tárolására van lehetőség.

 

A korábban beállított tevékenységeket, azaz eventeket pedig az egyes felhasználók adatlapján is meg lehet tekinteni. Így olyan kérdésekre is választ kaphatsz, mint például:

  • Vajon máshonnan volt bejelentkezve a látogató, amikor folytatni próbálta a vásárlását?
  • Mit csinált a webáruházban, miután meggondolta magát és nem vásárolt?

Ugyanez fordítva is igaz, azaz az egyes eventek alapján is van lehetőség a felhasználók szűrésére. Így meg lehet tudni például azt, hogy kik azok, akik vásároltak egy termékvideó megtekintése után, vagy kik döntöttek a fizetős felhasználói fiók vásárlása mellett, miután elolvasták annak leírását. A lehetőségeknek csak a képzeleted, és a fejlesztőid kapacitása szab határt :)

 

Notifications

A fent bemutatott People funkció remek eszköz arra, hogy alaposan meg tudd ismerni a felhasználóidat. Ami viszont legalább ugyanennyire fontos, az az, hogy mit kezdesz az így megszerzett információkkal. A Notifications, azaz üzenetküldés lehetősége segít abban, hogy ne csak haladó módon tudd szegmentálni a látogatóid, hanem közvetlenül üzeneteket is tudj küldeni nekik, cselekvésre buzdítva őket.

mixpanel-notifications-eszkoz.png

A képen is látható 4 féle mód áll rendelkezésre, hogy üzeneket tudj küldeni a felhasznáóidnak:

  • Email üzenetek
  • SMS
  • Push értesítések
  • Webhookok

 Most a példában az email üzenetküldést fogjuk megnézni.

  1. Az email összeállítása

A Notifications menüből egy ismerős email szerkesztő felületet találsz. Ez hasonló a hagyományos email kliensekhez: megadhatsz saját tárgyat, válaszcímet, és a szöveget akár kódszinten is testreszabhatod.

 

  1. A célzás beállítása 

A People funkciónál használt szegmentálási módszerek itt is élnek. Bármilyen általad használt eventre vagy tulajdonságra rá tudsz szűrni, hogy csak azok kapják meg az üzenetet, akiknek tényleg releváns. Néhány példa:

  • - Aki korábban legalább hetente használta az alkalmazásod, de több mint egy hónapja nem lépett be
  • - Azok, akik egy adott országból használják az alkalmazásod, és legalább naponta feltöltenek egy képet
  • - A legtöbb vásárlást lebonyolító felhasználók
  • - Csak a “Lujza” nevű felhasználók

 

mixpanel-ertesites-celzasa.png

 

  1. Az időzítés beállítása

A célzás megadása után 2 lehetőséged van: azonnal elküldöd az üzenetet, vagy egy előre megadott időpontban kapják meg a felhasználók. Fontos különbség, hogy az időzített üzenet esetében azok kapják meg az értesítést, akik az általad megadott pillanatban megfelelnek a célzási feltételeknek.

 

Összegzés

Ez tehát a három analitikai eszköz, amit mindenképp érdemes kipróbálnod, ha a Google Analytics mellett más eszközökre is kíváncsi vagy, és plusz információkat szeretnél megtudni a felhasználóidról. Mindhárom eszköz esetében lehetőség van ingyenes fiók használatára, így nem kell elkötelezned magad azelőtt, mielőtt látod, hogy melyik a leghasznosabb számodra a gyakorlatban. Egy rövid összefoglaló a bemutatott toolokról:

  • Ha szeretnél többet tudni arról, hogy mennyire használható a weboldalad, a Hotjart érdemes kipróbálnod.
  • Ha arra vagy kíváncsi, hogy az egyes látogatók milyen tartalmakat olvasnak, vagy milyen termékeket böngésznek, de nem szeretnél komoly összegeket és időt befektetni, a Leadin a jó választás.
  • Ha web appot vagy mobilalkalmazást készítesz, és a haladó szintű szegmentálás mellett üzeneteket is szeretnél küldeni a látogatóidnak a tevékenységeik alapján, a Mixpanel tud segíteni.

Köszönöm, hogy elolvastad a cikket, és sok sikert a mérésekhez!

 

A szerzőről:

aaeaaqaaaaaaaaa2aaaajdhkndm1nzq3ltnkndmtnda0ys1izdm1ltixzjc4m2vln2mzoq.jpgNagy Gábor

Online marketing szakértő. Szakterülete a keresőoptimalizálás és a tartalommarketing. Dolgozott többek között a Vodafone-nál és egy tech startupnál marketingesként, valamint Google Ground és Startup Pirates alumni.

 

linkedin_logo_initials.pnghttps://hu.linkedin.com/in/hellogabor

 

Szólj hozzá!

Fontos újdonság - Számított mutatók

2015. október 30. 00:47 - Deli Norbert - HD

670px-calculate-cost-increase-percentage-step-4.jpg Régóta igény volt a Google Analytics-ben, hogy a meglévő rengeteg mutató mellé még lehessen sajátot is felvinni. Ennek hiányában sajnos le kellett menteni a rendszerből az adatokat és táblázatkezelőben függvények/képletek segítségével kiszámolni a meglévő adatokból az üzletileg fontos mutatókat.

Az Universal Analytics már lehetőséget adott arra, hogy saját mutatókat alkossunk, de csak most jött el a lehetőség, hogy a rendszerben lévő többi mutatóból számított új mutatókat készíthessünk!

 Hogy tudok Számított mutatót létrehozni?

A még béta állapotban lévő lehetőséget előbb az Adminisztrálás->Megtekintés szint->Számított mutatók linken keresztül be kell állítani.

Ami jelenleg korlátot szab a lehetőségeknek, hogy Megtekintésenként mindössze 5 db számított mutató hozható létre. Nagyobb "probléma", hogy a készített mutatók a Normál jelentésekben nem használhatóak, csak egyéni jelentésben vagy irányítópultokba tehetjük be őket.

De lássuk, hogy mennyire nehéz kialakítani egyet:

 

Mindössze egy nevet kell adni a mutatónak - amiből generálódik egy Külső név -, majd a lehetséges 5 formázási érték közül kiválasztani egyet. 

Végül pedig a Képletet beírni. A rendszerben már meglévő mutatók neveit megmutatva segít a rendszer, nekünk mindössze a négy alapműveletet (+/-/:/*) használva kell kialakítani a kívánt képleteket.

Konkrét példák a Számított mutatókra

- Nettó forgalom: a legtöbbször a vásárlók által látott bruttó értéket adják vissza a honlap tulajdonosok, amit érdemes vissza 'nettósítani' - ne adj Isten még szállítási díjat is levonni belőle. Ez egy egyszerűbb képlettel ki is nyerhető: {{Bevétel}} / 1.27, a szállítási díjat csökkentett értékhez pedig ezt használjuk: ({{Bevétel}} / 1.27)- {{Szállítás}} 

- Forgalom visszatérítések nélkül: a visszatérítés (Refund) a továbbfejlesztett e-kereskedelem egyik nagy előnye. A gond csak az volt eddig, hogy ilyenkor két oszlopot kaptunk a bevétellel és a visszatérített összeggel, de a kettő különbsége nem volt látható. Ezt így nyerhetjük ki: {{Bevétel}}- {{Visszatérítések}} 

- Árrés/ROI számítása: a nettó forgalomhoz hasonlóan érdekes, hogy a webáruházunk mondjuk 20%-os átlagos árrésével nézve hogyan teljesített az oldal és az egyes marketing eszközök. Az árrés számításhoz csak ennyit kell megadni: {{Bevétel}}*0.2 A ROI számításhoz már szükség van a marketing költségekre, amit alapértelmezetten csak az Adwords forrásnál kapjuk meg. A szükséges képlet: (({{Bevétel}}*0.2)-{{Költség}})/{{Költség}}

 - Tranzakciók/User: a cookie alapú mérési rendszer határain belül ki tudjuk számolni, hogy a vásárlók hányszor vásároltak átlagosan, a képlet ehhez: {{Tranzakciók}} / {{Felhasználók}}

 - Pénznem átváltása: Régiós jelenlét esetén jön elő, hogy bár minden ország áruháza saját pénznemében biztosítja az értékelést, de szeretnénk mondjuk euróban is látni a bevételi adatokat, ami így összehasonlíthatóvá teszi őket. Sajnos erre még nincsen dinamikus megoldás, így csak aktuális árfolyamot beírva kaphatunk váltott értékeket. Csak egy szorzást kell berakni a képletbe: {{Bevétel}} *310.12

A fenti példákon kívül még sok dolog eszembe jutott, de ezek voltak a leginkább univerzálisak.

Mindenkinek jó mutató készítést! :)

 

Szólj hozzá!

A Google Analytics határai - frissítve

2015. augusztus 18. 15:29 - Bay Áron

2012 májusában nem sokkal a blog elindulása után írtunk egy bejegyzést, amiben a Google Analytics határait mutattuk be nektek. Sok idő telt el azóta, több mutató új értelmezést kapott, megjelent a Universal Analytics, rengeteg új riport és lehetőség.

Természetesen vannak olyan értékek is, amik nem változtak azóta, de a tisztán látás érdekében most újra összefoglaljuk nektek ezeket a számokat.

analytics-hatarai_01_1.PNGanalytics-hatarai_02_1.PNG

Látható tehát, hogy több ponton is történt változás. Amit mi is egyre több alkalommal látunk és az elemzéseket is sok esetben nehezebbé teszi, az a mintavételezés. Erre persze megoldást jelenthetne az Analytics Premium használata, viszont a globális árazás jelentősen leszűkíti a lehetőségeket a hazai piacot nézve.

A bejegyzés alapját az alábbi cikk képezte:

https://brianclifton.com/blog/2012/10/16/google-analytics-limits-a-reference-guide/

Szólj hozzá!

Superweek 2015 - beszámoló

2015. január 28. 16:25 - Bay Áron

Az idei Superweekről nem olyan hálás feladat összefoglalót írni, mint a korábbi évekről, több szempontból sem. Egy kicsit olyan érzésem van, mint anno a Sziget kapcsán, hogy csúnyán megfogalmazva "elkülföldiesedett". Azzal semmi problémám nincs, hogy csak külföldi előadók vannak és az előadások angolul zajlanak, a szakmában angol nélkül nem lehet érvényesülni.

Viszont idén éreztem először úgy, hogy nem kaptam túl sok új információt. Ha az ember egy konferenciáról 20-30% tudást hazavisz, az egy jó arány. Idén számomra ez a mérce alatt maradt. Az is zavaró, hogy a wifi problémát évek alatt sem sikerült orvosolni. Mondjuk azt megszoktuk, hogy ezt a lécet nagyon kevés eseményen tudják megugrani itthon. A vendéglátásban érezhető javulás, bár az aznapi mosolytablettát elfelejtették bevenni a pult mögött álló hölgyek. Ezen még túllép az ember. Azon viszont már kevésbé, hogy Avinash csak egy ajtó matrica formájában volt jelen :(

2015-01-22_15_54_35_hdr.jpg

Egy ilyen rendezvénytől illetve az előadóktól azt várom, hogy ne az alapokról és főleg ne általánosságban beszéljenek. Az elmúlt években ez a konferencia a szakmának szólt, olyan embereknek, akiknek már nem kell magyarázni mi az a Google Tag Manager vagy hogy mik az attribúciós modellezés alapjai.

Kedden és csütörtökön képviseltettük magunkat, így ezekről az előadásokról tudok néhány gondolat erejéig beszámolni. A keddi napon Balázs kollégám volt jelen, számára a gyakorlati ismeretek felvonultató prezentációk hoztak újdonságokat.

Kedd

Yehoshua Coren

Google Analytics Enhanced Ecommerce Reports - A Practical Guide

Yehoshua röviden áttekintette a kibővített E-kereskedelmi mérés lehetőségeit. Részletesen bemutatta az új eszközhöz kapcsolódó jelentéseket és a kérdések szekcióban néhány gyengeségre is felhívta a figyelmet.

A 2015-ös analitika trendekre vonatkozó bejegyzésben én is írtam ennek a funkciónak a fontosságáról.

Simo Ahava

Google Analytics bag O' tricks

Yehoshua előadásában megismert kibővített E-kereskedelmi mérést adaptálta Simo saját blogjára. Újraértelmezte a vásárlási folyamatot. Az új megközelítésben egy blog cikk 3/3-os scrollozása jelentette a vásárlást. Így a tartalomfogyasztást leképezte a vásárlás lépésein keresztül az Analytics rendszerében.

Phil Pearce

Blackhat Analytics 3: "DO BE EVIL"

Majdhogynem kihagyhatatlan előadása a Superweek sorozatnak. Eddigi Blackhat előadásokat updatelve, Phil egy interaktív guide segítségével vezette be a közönséget a tudatos Analytics használat sötét bugyraiba.

 superweek_2015.jpg

Csütörtök

Craig Sullivan

Illusions, Lies and Myths of AB testing

Craig gondolatai közül kiemelném, hogy magát az optimalizálást is optimalizálni kell. Egy tesztelésnél a 95%-os pontosság könnyen fals pozitív vagy negatív eredményt hozhat, főleg egy nagyobb forgalmú oldalnál. Ezen kívül néhány fontos szabályt is meghatározott, például hogy a vásárlási folyamat AB tesztelésekor legalább 250 konverziót várjunk meg változatonként a kiértékeléshez.

Tim Leighton-Boyce

User Centered Analytics

Tim a felhasználó központú analitika fontosságáról beszélt. Aki beleássa magát az analitika világába az hajlamos egy idő után elfelejteni, hogy a számok mögött valódi emberek vannak. Bármilyen következtetést vonunk le az adatok alapján, a teljes képhez nem kerülhetjük ki, hogy megkérdezzük a felhasználóink véleményét, usablity teszteket végezzünk, munkameneteket rögzítsünk vagy kattintástérképen keresztül vizsgáljuk a látogatók viselkedését.

Charles Farina

Cross-device Measurement: Not so easy

Az előadásban egy általuk végzett műhelymunka eredményét mutatta be, amiben egy labdajáték (bocce, a pétanque-hoz nagyon hasonló) eredményeit mérték egy Microsoft Kinect-tel illetve ehhez készített szoftverek használatával. Az eredményeket a Measurement Protocol-on keresztül adták át az Analytics-nek a User-ID előnyeit kihasználva. A User-ID által felvetett adatvédelmi problémákra is kitért Charles, amiből kisebb vita is kialakult a résztvevők között, ez is jól mutatja hogy még szakmán belül is rengeteg megválaszolandó kérdés van ebben a témában.

2015-01-22_14_20_50.jpg

Összefoglalás

A bejegyzés írása közben újra átpörgettem az előadók diáit és konstatáltam, hogy bár javult a hasznos százalék aránya a fejemben, a hiányérzet mégsem nem múlt el. A jövő évi eseménnyel kapcsolatban ambivalens érzések kavarognak bennem. Felmerült, hogy ezt csak én, illetve az a szűkebb kör érezte így, akikkel erről a rendezvény alatt és után beszélgettünk. Talán mi vagyunk túl mélyen benne és a résztvevők többségének ez a szint volt az elvárása. Az viszont biztos, hogy a twitteren #SPWK hashtag-et tartalmazó tweetek száma lényegesen kevesebb volt, mint a tavalyi esemény ideje alatt. Ez önmagában nem jelent semmit, de mindenképpen elgondolkodtató.

Az előadók által megosztott preziket Geiger Tomi jóvoltából innen tudjátok letölteni:

https://www.dropbox.com/sh/0jh3kwjfum9atvf/AADQ_ES3j3S91TUVH4gAnRjya?dl=0

Ha szeretnéd mélyebben megismerni a Google Analytics nyújtotta lehetőségeket, a tipikus mérési hibákat vagy hogy hogyan tudnád növelni a weboldalad hatékonyságát, akkor jelentkezz az ingyenes Webanalitika Workshopunkra, amit február 24-én tartunk: http://www.hdmarketing.hu/webanalitika-workshop/


 

Szólj hozzá!