TOP 5 Hazai Digitális Analitika Trend 2015-ben

2015. január 14. 10:53 - Bay Áron

2015.jpg

Ahogy az előző évet, úgy az ideit is kitekintéssel kezdjük. A tavalyi évben a fejlődés üteme tovább gyorsult a területen az egyre nagyobb méretűre hízó adatbázisoknak, a már-már elcsépeltté vált big data kultusznak köszönhetően. A hazai piac továbbra is le van maradva a nemzetközi trendektől, erről hamarosan részletesebben is írni fogunk a Nagy Webanalitika Kutatásunk eredményeinek bemutatásakor. Ha korábban még nem töltötted ki a kérdőívet, kérlek segítsd a munkánkat, maximum 5 percet vesz igénybe a kitöltés.

A lemaradás viszont egyre kisebb azoknál a cégeknél, akik saját tapasztalatból tudják mennyit nyerhetnek az adataik elemzésével, illetve azt is, hogy mennyit veszítettek addig, amíg nem foglalkoztak ezzel.

Idén a magyar piacon 2015-ben várható analitika trendeket gyűjtöttük össze nektek.

1. Universal Analytics átállás

Számos cikkben foglalkoztunk a Universal Analytics által nyújtott újdonságoktól elkezdve, a mérés beállításán át, a kifogások leküzdésén keresztül, addig, hogy nincs mire várni, ideje váltani. A Google ebben az évben minden fiókot átállít az új rendszerre, tehát annak, aki nem áll át és cseréli le a mérőkódjait, hátrányt fog jelenteni ennek az elmulasztása. A mai napig látunk olyan fiókokat, ahol a legrégebbi urchin mérőkód szerepel a weboldal forráskódjában. Ez azon túl, hogy rengeteg mérési hibát eredményezhet a saját lehetőségeink felesleges korlátozása.

A migrációs folyamatról készítettünk egy szemléltető ábrát, itt le tudod tölteni.

2. Big data helyett smart data

Mára a big data kifejezéssel mindenki találkozott valamilyen kontextusban. Ma már szinte minden mérhető - bár a pontossággal sok szempontból továbbra is gondok adódnak -, de ez nem jelenti azt, hogy mindent mérnünk is kell. A smart data kifejezés az új big data, én ezt úgy fordítanám le, hogy hiába van rengeteg adatunk, amíg nem kezdünk vele semmit. Mindenki gyűjt ilyen-olyan adatokat, néhányan elemzik is ezeket és még kevesebben következtetéseket is levonnak. Viszont rendkívül kevesen vannak azok, akik utána ezek alapján változtatnak is. Kipróbálnak új oldalelemeket, megváltoztatják a főoldal felépítését, A/B tesztelnek, optimalizálják a konverziós folyamataikat, stb.

Eddig a pontig az egész nem más mint játék a számokkal. Akkor nyeri el az értelmét az adatok gyűjtése, ha végül a konzekvenciák levonása után változtatunk és ezeknek a módosításoknak a hatásait is megmérjük. Így válik a big data üzleti szempontból is hasznosítható információvá.

smartdata.png

3. Pontos mérések

Ahogy egyre többen elkezdték használni az analitika rendszereket, úgy váltak ezek is egyre összetettebbé, ugyanakkor jobban használhatóvá. Ma már teljesen kezdőként is néhány óra alatt megértheti az ember az alapokat, a főbb mutatók jelentését. Azonban a mérés pontosságát még rengeteg tényező akadályozza és ez a helyzet a közeli jövőben sem fog drasztikusan javulni. A süti alapú mérés korlátai (pl.: böngészőhöz kötődik, nem felhasználóhoz), az eszközök közötti mérések nehézségei, a hibás kampánycímkék használata és még rengeteg más is tovább torzíthatja az adatainkat. Azonban ezen jelentősen tudunk javítani, ha néhány lényeges lépést betartunk.

Közel 3 évvel ezelőtt készítettünk egy bejegyzést arról, hogy hogyan növelhető az adatgyűjtés biztonsága, ez a mai napig megállja a helyét. Ami azt is jelenti, hogy sok fiókban ugyanezeket a hibákat tapasztaltuk az elmúlt hónapokban is. Ha nálad megszületett az igény a "tisztább adatokra", akkor érdemes megfogadnod ezeket a javaslatokat!

4. Régi Új sláger: Konverzióoptimalizálás

A Webshop Experts által készített Nagy Webáruház Felmérés adatai alapján 2013-ban a webáruházak 21%-a egyáltalán nem mért konverziót (!) és a felmérésben részt vevők 51%-ánál 1% vagy ennél alacsonyabb volt a konverziós ráta. A 2014-es felmérés várhatóan tavasszal fog elkészülni, drámai változásokat nem várunk az eredményeket illetően, azonban az is kiderül a felmérésből, hogy jellemzően az induló áruházak nem mérik a konverziós arányt, az idő előrehaladtával ez az információ létfontosságúvá válik.

Ha mérni kezdjük a konverziós arányunkat, össze tudjuk hasonlítani az adott szektorban tapasztalható hazai és nemzetközi átlaggal. A következő lépcső, hogy feltérképezzük a marketingcsatornáink konverziós eredményeit, megvizsgáljuk a weboldalunk konverziós folyamatát és addig tesztelünk, próbálgatunk, javítunk rajta, amíg elégedettek nem vagyunk az értékkel. Megnyugtatásképpen mondom, mindig tudunk valamin faragni, ez egy végtelen történet :-)

grumpy-cat-takes-a-look-at-our-website-funny-pic.jpg

5. Továbbfejlesztett e-kereskedelem

A továbbfejlesztett e-kereskedelem egy viszonylag új funkció, tavaly októberben részletesen írtunk róla ebben a bejegyzésben. Értelemszerűen ez elsősorban azok számára érdekes, akik direktben értékesítenek a weboldalukon terméket és/vagy szolgáltatást. Az implementálása közepesen bonyolult, ha mérlegeljük hogy mennyi hasznos információt nyerhetünk vele, akkor rá kell jönnünk, hogy bőven megéri a belefektetett energiát.

Mivel a funkció csak Universal Analytics használata mellett működik, így két legyet üthetünk egy csapásra, ha a bevezetés mellett döntünk!

Ami nem lesz 2015-ben

1. Nem lesz a mobil éve, maga a gondolat butaság, ugyanakkor a mobil eszközök súlya természetesen tovább nő.

2. Idén többen meglépik a mobil verzió / reszponzív irányba való váltást, de év végére is jelentős lesz a lemaradásunk a tőlünk nyugatabbra lévő országoktól. Sajnos a hazai oldalak 80-85%-a még nem rendelkezik mobilra optimalizált változattal.

3. A tag management rendszerek (pl. Google Tag Manager) terjedése nem fog hatalmas méreteket ölteni. Lesz több bátor és lelkes próbálkozó, világszinten a nagy weboldalak 7%-a használt ilyen rendszert a tavalyi év első felében.

4. Az eszközök közötti mérést nagyon kevesen fogják bevezetni.

5. Az online-offline közötti átjárás mérése is túl nagy feladat egyelőre a legtöbb weboldal számára.

Ha szeretnéd mélyebben megismerni a Google Analytics nyújtotta lehetőségeket, a tipikus mérési hibákat vagy hogy hogyan tudnád növelni a weboldalad hatékonyságát, akkor jelentkezz az ingyenes Webanalitika Workshopunkra: http://www.hdmarketing.hu/webanalitika-workshop/

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://webanalitika.blog.hu/api/trackback/id/tr717064071

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.