Múlt héten jelentette be a Google, hogy - a v4-es felületen még szereplő, de azóta kikerült - ismét szerepelni fog egy benchmark/összehasonlító riport az Analytics-ben.
Minden marketingesben jogosan felmerülő kérdés, hogy az ő - alap- és konverziós - számai most jók-átlagosak-rosszak a piaci átlaghoz illetve a hasonló weboldalakhoz képest.
A riportok ebben segítenek, megadják azt a viszonyítási alapot, amivel már tudjuk értékelni az alap mutatóinkat. A konverziós mutatók viszont továbbra sem összevethetőek.
1. Milyen szempontok alapján vethetem össze a számaimat?
A riportokban a mutatók közül csak a 3 db Akvizíciós (munkamenet, új munkamenet %-os aránya, új felhasználók) illetve a 3 db Viselkedés (oldal/munkamenet, munkamenet átlagos hossz, visszafordulási arány) mutató kerül összehasonlításra. Vagyis azt, hogy az én webshopom e-kereskedelmi aránya hogyan viszonyul a többiekéhez, nem tudom meg.
A mutatók mellett dimenzióként a csatorna médium, hely (ország) valamint a mobil/desktop eszközök közül választhatunk, ezekre bontott mutatókat hasonlíthatunk egymáshoz.
2. Kikkel hasonlíthatom össze a számaimat?
Az új riportok kellően szofisztikált módot nyújtanak az összehasonlítás kiválasztásához, hiszen tudunk kategória, terület és napi munkamenet (?nagyság?) alapján is szűrni.
A kategóriák az Érdeklődés riportokban (és a Google más eszközeinél is használt) már megszokott bontásban vannak, ami kellően részletes, így minden piaci szereplő ki tudja választani a számára legrelevánsabbat.
A területi választóban országra valamint régióra bontottan szerepelnek a helységek. Így lehetőség van például csak a mi méretünkkel megegyező budapesti konkurensek számaihoz hasonlítani a sajátunkat.
A napi munkamenetek csoportokba vannak rendezve, így választhatunk napi 100 vagy akár napi 100 000-nél több munkamenetet elérő oldalakat is.
Ha kiválasztottuk a három szűrést, akkor a rendszer megmutatja hogy mennyi tulajdont tett bele az összehasonlításba.
3. Mire tudom ezt használni?
A most (újra)indult riportok nem lesznek napi szinten használva, hanem időszakosan (mi negyedévente javasoljuk) érdemes átnézni őket.
Ezen túl még a következő esetekben vessük össze a számokat a sajátjainkkal:
- Újonnan indult a honlapom/áruházam, így nincsen múltbeli adatom amihez viszonyíthatok.
- Fejlesztés előtt áll a honlapom
- Fejlesztésen van túl a honlapom
- Hosszabb távú tervezést csinálok
- Értékelek egy hosszabb időszakot (éves, negyedéves értékelés)
- Értékelek egy aktív időszakot (karácsony, főszezon)
A várhatóan nem túl gyakori használat ellenére nagyon hasznosak a riportok, hiszen pont azt a viszonyítási alapot szélesítik, ami szükséges egy marketinges számára a teljesítmény értékelésekor.
Jó analizálást mindenkinek!